loading...
انجمن ورزشی پنجم اردیبهشت
آخرین ارسال های انجمن
mahboob بازدید : 58 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

مپانی برزیلی پلوری کانسو لوتوریا فهرست 10 بازیکن گران قیمت دنیا را آشکار کرد (2014)، اما این درحالی است که گرت بیل گران قیمت ترین بازیکن دنیا که در این فصل با مبلغ 100 میلیون یورو از تاتنهام به رئال پیوست در این لیست قرار نگرفت. سوال

1.    لیونل مسی( آرژانتین – بارسلونا) 139 میلیون و 600 هزار یورو


2-    کریس رونالدو( پرتغال- رئال مادرید) 104 میلیون یورو 

3-    نیمار ( برزیل- بارسلونا) شصت و هفت میلیون و چهارصد هزار یورو

4-    ادیسون کاوانی( اروگوئه- پاریسن ژرمن) 63 میلیون یورو

5-    رادامل فالکائو ( کلمبیا_ موناکو) 59 میلیون و صد هزار یورو

6-    مسوت اوزیل( آلمان- آرسنال) 54 میلیون یورو

7-    آندرس اینیستا( اسپانیا- بارسلونا)  پنجاه و سه میلیون و هفتصد هزار یورو

8-    ماریو گوتسه( آلمان- بایرن موینخ) چهل و هشت میلیون و چهارصد هزار یورو

9-    وین رونی( انگلیس- منچستر یونایتد) چهل و هشت میلیون و دویست هزار یورو

10-  فرانک ریبری( فرانسه- بایرن مونیخ) چهل و شش میلیون و هشتصد هزار یورو

احسانی مقدم

mahboob بازدید : 248 دوشنبه 24 آذر 1393 نظرات (0)

لاغری سریع

 

ایراد بزرگ اغلب رژیم غذائی، سخت بودن آنهاست که غیر عملی شان می کند. با در پیش گرفتن راه های کوچک و عملی، سریعتر و بهتر به هدف نزدیک می شوید

 

 

الان وقت آن رسیده که به خود بیائید و چنان چه تصمیم دارید لاغر شوید، فکری اساسی کنید. به نظر می آید دنبال کردن رژیم غذائی منظم و ورزش های روزانه کار ساده ای نیست و تنها به چند روز اول برنامه رژیم اختصاص دارد. در ضمن شروع یک رژیم غذائی مناسب کار راحتی نیست و پشت کار و انگیزه بسیار می خواهد. اما بهترین راه برای شروع این رژیم های سخت چیست؟ مطمئن ترین راه برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب این است که رژیم خود را با تغییرات کوچکی در برنام غذائی تان شروع کنید و یک دفعه سراغ رژیم های سخت و طاقت فرسا نروید. مثلاً می توانید برای شروع به جای استفاده از شیر پرچرب از شیر کم چرب استفاده کنید همین اقدام ساده تحول بزرگی در برنامه غذائی شما به وجود می آورد. تغییرات کوچک بسیاری وجود دارد که منجر به کاهش وزن چشم گیری می شود.

 

این جا ۲۵ شیوه ساده برای شما گفته شده است: شما می توانید ۵ تا از راحت ترین و مناسب ترین آن ها را برای شروع انتخاب کنید و پس از پایان هفته اول ۵ تای دیگر را به آن اضافه کنید و همین طور پیش بروید. همه رژیم ها در مورد تمام افراد کارساز نیستند! پس این شما هستید که باید ببینید کدام یک از این شیوه ها برای شما مناسب است!

 

● برنامه رژیم غذائی

 

معمولاً بهترین چیزها در ابعاد و بسته بندی های کوچک عرضه می شوند. این جا به ترفندی ساده اشاره می کنیم: شما می توانید غذاهای پرکالری مانند پنیر و شکلات را به ابعاد کوچک تر تقسیم کنید. مطمئناً هنگام مصرف که به سراغ آنها می روید کمتر می خورید چرا که در این موقع تعداد مطرح است.

 

خوردن سس و خامه را به طور کامل کنار نگذارید. اگر از خوردن انواع سس ها و خامه لذت می برید آن را به طور کامل از برنامه غذائی تان حذف نکنید. تنها به جای استفاده از نوع پرچرب آن ها سراغ محصولات کم چرب بروید.

 

خود را به نوشیدن آب عادت دهید. به جای خوردن تنقلات پرچرب و پرکالری بین وعده های اصلی غذا به سراغ نوشیدن آب بروید. نوشیدن آب نه تنها به سلامتی بدن کمک می کند بلکه برای لاغری دور کمر نیز مؤثر است. پس نوشیدن آب را فراموش نکنید.

 

از خوردن سوپ های پرچرب خودداری کنید. پس از آماده شدن سوپ آن را در یخچال بگذاردی تا خنک شود در این حالت چربی موجود روی سوپ جمع می شود و شما می توانید چربی آن را با قاشق گرفته و کنار بگذارید.

 

مراقب خوردنتان در رستوران ها باشید! در رستوران هائی که می دانید غذاهای آن پرحجم است بهتر است به گارسن بگوئید قبل از آوردن غذای شما، نیمی از آن را در ظرف یک بار مصرف بگذارد تا آن را برای وعده دیگری مصرف کنید. در این صورت شما می توانید حجم غذای مصرفی تان را کنترل کنید.

 

به هوس هایتان بهاء دهید! چنان چه هوس خوردن چیزی شیرین می کنید از خوردن آن هراس نداشته باشید بلکه آن را با میل و رغبت بخورید. البته بهتر است سراغ خوردنی های سالم تر مثلاً میوه بروید.

 

رژیم سبزیجات و میوه را کم کم شروع کنید! اگر قبلاً سبزیجات و میوه در برنامه غذائی تان چندان جائی نداشته پس بهتر است مصرف آن را در مقادیر کم آغاز کنید.

 

آنها را جایگزین غذاهای پرچرب کنید.

 

حواستان به خوردن غذاهای پرچرب باشد! به دنبال راه ساده ای برای تشخیص دادن غذاهای پرچرب هستید؟ پس قبل از مصرف خوردنی ها به میزان کالری و فیبر موجود در آن توجه کنید.

 

هنگام خوردن مشغول انجام کارهای دیگر نشوید و تمام حواستان را معطوف خوردن کنید! چنان چه هنگام غذا خوردن مشغول خواندن کتاب یا نگاه کردن به تلویزیون شوید متوجه میزان غذائی که خوردید نمی شوید. در ضمن لذت کافی از غذا خوردن نمی برید. از این به بعد هر وقت می خواهید غذا بخورید صرفاً غذا بخورید و انجام کار دیگری را با آن همراه نکنید. غذایتان را آرام و با نهایت لذت بخورید. لقمه های خود را کامل بجوید. در صورتی که غذایتان را با آرامش بیشتری بخورید تا ناخودآگاه حجم غذایتان کاهش می یابد.

 

خوردنی و غذاهای جدید را امتحان کنید! تنوع خوردنی ها و غذاهایتان را بیشتر کنید. شاید این تنوع تأثیر به سزائی در رژیم غذائی تان بگذارد.

 

در هر وعده غذائی سعی کنید اندکی از غذایتان را در ظرف بگذارید. ببینید هنوز تمایلی به خوردن آن دارید یا نه!

 

مطمئن شوید حجم غذایتان چقدر است. از میزان کالری و فیبر موجود در غذاهائی که مصرف می کنید مطمئن شوید. در این صورت می توانید هنگام زیاده روی کردن در خوردن به خود هشدار دهید!

 

جایگزین سالم تری برای غذاها پیدا کنید. برای مثال به جای استفاده از شیر پرچرب، از شیر کم چرب استفاده کنید و به جای خوردن نان های معمولی از نان سبوس دار استفاده کنید.

 

سعی کنید به جای خوردن غذاهای بیرون خودتان غذایتان را آماده کرده و سرکار ببرید. آماده کردن غذا می تواند به شما کمک کند تا به حجم غذایتان نیز واقف شوید، علاوه بر آن مسلماً خوردن غذای خانگی سالم تر از غذاهای پرچرب بیرون است.

 

از خوردن دسر هراس نداشته باشید. لزوماً برای دنبال کردن رژیم غذائی نباید بسیاری از مواد غذائی و خوردنی ها را از برنامه غذائی حدف کنید بلکه بهتر است به میزان درست و به اندازه کافی از هر ماده غذائی مصرف کنید.

 

آن چه را که نیاز دارید بخواهید. به اطرافیانتان گوشزد کنید که شما تحت رژیم غذائی هستید، پس شما را وادار به خوردن نکنند. سعی کنید آنچه را که فکر می کنید در لاغری شما مؤثر است مصرف کنید.

 

● برنامه های تناسب اندام

 

▪ تکنیک های نرمش و استفاده از تریدمیل را تغییر دهید. هنگامی که روی تردمیل راه می روید، دسته های آن را با فشار نگه ندارید. آن ها را تنها برای حفظ تعادل نگه دارید و به آنها تکیه نکنید.

 

▪ برنامه ورزشی تان را با برنامه ورزشی اعضاء خانواده هماهنگ کنید. شما ورزش کردن را به منظور کاهش وزن تان انجام می دهید در حالی که فرزندانتان این کار را برای تفریح و حفظ سلامتی شان انجام می دهند.

 

▪ پیاده روی تان را بیشتر کنید. چنان چه پیاده روی روزانه تان امری عادی شده است، بهتر است میزان پیاده روی و سرعت آن را تغییر دهید.

 

▪ تا حد امکان استفاده از ماشین را کنار بگذارید و سعی کنید بیشتر پیاده کارهایتان را انجام دهید. در صورت نیاز اگر از ماشین استفاده می کنید تا جائی که ممکن است آن را دورتر از مقصدتان پارک کنید و پیاده به مقصد بروید.

 

▪ ۱۰۰ قدم بیشتر راه بروید. حتی اگر اندکی برنامه نرمش روزانه تان را افزایش دهید به کاهش وزن تان کمک بسیار می کند. مثلاً امروز به جای استفاده از آسانسور و پله برقی از پله ها استفاده کنید.

 

▪ کمتر از دیگران کمک بگیرید. برای نظافت منزل شخصاً اقدام کنید و ماشین تان را خودتان بشوئید. برای خرید به سوپر محل زنگ نزنید و خودتان پای پیاده به خرید بروید.

 

● برنامه زندگی

 

▪ بعد از هر وعده غذائی حتماً مسواک بزنید چرا که این عمل چراغ هشداری است برای شما که خوردن تان را متوقف کنید.

 

▪ کمدتان را زود به زود مرتب کنید و از شر لباس هائی که به شما نمی آید خلاص شوید. بهتر است لباس های سایز بزرگ تان را هم کنار بگذارید. لباس هائی را که سایز کوچک تری دارند جلوی دید بگذارید تا انگیزه بیشتری برای لاغری پیدا کنید.

 

▪ کاهش وزن تان را یادداشت کنید. ممکن است این کار در عمل سخت به نظر برسد. اما هر بار که متوجه می شوید چقدر لاغر شده اید انگیزه تان برای ادمه برنامه رژیم و کاهش وزن بیشتر می شود.

 

● زندگی ایده آل اولین نشریه دارای استاندارد بین المللی ایران

 

مجله زندگی ایده آل از بدو تولد و حتی پیش از آن همواره به دنبال ارائه سبکی استاندارد و با کیفیت از زندگی برای شهروندان ایرانی بوده است. اما تأکید بر ارتقاء کیفیت زندگی در تمام ابعاد که جزو اهداف نشریه محسوب می شد، ما را بر آن داشت تا خود نیز برای ارائه محصولی با بالاترین کیفیت ممکن به دنبال اعمال استانداردهای لازم بر کارمان باشیم.

 

همان طور که در تعاریف مدیریتی مدرن و بین المللی آمده، کیفیت محصول تنها یکی از شاخص های تعیین کننده عملکرد یک سازمان است و برای سنجش توانائی ها و ارزش های یک سازمان باید از همه جوانب به دنبال کیفیت هائی برتر و استاندارد بود.

 

بدین ترتیب آنچه برای زندگی ایده آل در اولویت قرار گرفت، بررسی سطح کیفی سازمانی نشریه بود که می توانست به تولید و ارائه محصولی قابل قبول بیانجامد. بر این اساس کیفیت مطالب نشریه، شکل هنری مجله، چاپ و فروش آن به تنهائی تضمین کننده برتری ما نبود و نیاز به مدیریتی بود که از نظر آموزش، ارتباط و سازماندهی در حد استاندارد باشد.

 

این استاندارد زمینه ای فراهم می کرد تا مدیریت نشریه زندگی ایده آل به عنوان یک سازمان فرهنگی از نگاه سلیقه ای فاصله گرفته و با رعایت ضوابط قابل قبول از نظر مجامع مختلف بتواند در سطح بین المللس با دیگر نشریات رقابت کند.

 

احساس نیاز به کسب چنین استانداردی باعث شد تا زندگی ایده آل از همان اولین روزهای آغاز به کار خود در سال ۱۳۸۵ تلاش برای رسیدن به حد نصاب های لازم را آغاز کند. در این زمینه شرکت C.I.U.K انگلیسی که تحت نظارت بزرگترین سازمان اعتباردهی دنیا UKAS در زندگی ایده آل را تأیید کرد.

 

این آخرین ویرایش از استانداردهای مدیریت کیفیت ایزو ۲۰۰۰ ـ ۹۰۰۱ است که هم سازمان های خدماتی و هم سازمان های تولیدی را تحت پوشش دارد. این استاندارد با در برگیری کل یک سازمان و نه فقط محصول آن به معنای تضمین جنبه های مختلفی از یک فعالیت در شرایطی ایده آل است.براساس اسن استاندارد سازمان همیشه در حال ارتقاء و بهبود شرایط خود است که طی پروسه توقف ناپذیر به افزایش دایمی دانش فنی بپردازد و برخورد اجتماعی مناسب با مشتری و نگاهی آیده نگر نسبت به فعالیت های شخصی درون سازمانی و مدیریتی داشته باشد.

 

شاید عجیب به نظر برسد که یک سازمان فرهنگی و مدیریت یک نشریه به دنبال چنین استانداردهائی است. اما ما معتقدیم که حتی یک فرد هم در زندگی شخصی و خانوادگی باید به دنبال استانداردسازی باشد.

 

می توان گفت استاندارد کردن به معنای شناسائی خطاهای بالقوه انسانی و سازمانی است، پیش از آن که این خطا اتفاق بیفتد و موجب زیان شود. با شناسائی این خطاها می توان راهکارهائی برای جلوگیری از وقوع آنها طراحی کرد و بدین ترتیب سازمان را در مسیر بهبود مستمر قرار داد.

 

نگاه مدیریتی جدید می گوید سازمان امروز باید با فردا متفاوت باشد. سازمانی که استانداردها را رعایت می کند با کمترین ریسک ممکن مواجه است و با استراتژی ها و ایده های متفاوت، خود را از سازمان هائی که استاندارد نیستند جدا کند.

 

براساس استاندارد ایزو ۲۰۰۰ ـ ۹۰۰۱ ما به طور دایم با مشتریان خود در ارتباط خواهیم بود و آنها را شریک خود می دانیم. بر این اساس مشتری حق اظهار نظر، گلایه، انتقاد و پیشنهاد دارد. در زندگی ایده آل به عنوان یک نهاد استاندارد شده، همه انتقادات و پیشنهاداتی که از طرف مشتریان مطرح می شود مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و از بهترین ها استفاده خواهد شد. این استاندارد به معنای در پیش گرفتن خط مش های کوتاه و بلند مدت است که همه باید در یک جهت باشند: ”رضایتمندی مشتری“

 

این چیزی است که ما به آن بهاء می دهیم و در پی آن هستیم. در شماره های آینده زندگی ایده آل خواهیم گفت که کسب استاندارد ایزو در عمل به چه معنائی است و شرکت C.I.U.K چگونه و به چه ترتیب کیفیت مدیریتی زندگی ایده آل را بررسی کرده و مورد تأیید قرار داده است.

 

همچنین خواهیم گفت که بودن تحت نظارت یک استاندارد بین المللی، متضمن چه کنترل ها و تست های دائمی است و به این ترتیب چگونه استاندارد موجب ارتقاء کیفیت مدیریت و همین طور محصول یک مجموعه می شود و باز هم خواهش همیشگی ”در توسعه فرهنگ زندگی ایده آل“ ما را یاری کنید.

 

هانیه عبدی سوم تجربی 107خیال باطلخیال باطلخیال باطلخیال باطلخیال باطلخیال باطل can i get thin 2 ?????

 

mahboob بازدید : 67 دوشنبه 24 آذر 1393 نظرات (0)


در این بخش می خواهیم در مورد تاریخچه ی رشته ورزشی والیبال و پیدایش آن در جهان صحبت کنیم. والیبال ورزشی پرطرفدار است که در آن تیمها که به‌وسیله یک تور از هم جدا شده‌اند توپی را با زدن ضربه میان دو تیم رد و بدل می‌کنند. هر تیم برای رد کردن توپ به سوی دیگر تور تنها اجازه سه بار ضربه زدن را دارد. به هنگام برخورد توپ به زمین حریف یا در اثر خطای یک تیم، امتیازی به تیم مقابل داده می‌شود. واليبال درسال 1895 ميلادي مطابق باسال 1274 شمسي توسط ويليام .ج . مورگان مدير
Y.m.c.a در هوليک ايالت ماساچوست آمريکا ابداع شد. درابتدا اين ورزش مينتونت نام گذاري شده بود ودليل انتخاب اين نام براي همگام نامعلوم بود.


تحت تأثير محبوبيت فراوان بسکتبال در بين عامه، مورگان تصميم گرفت براي دانشجويان خود ورزشي را به وجود آورد که بازي ازروي تور انجام گيرد و لذت بخش باشد. مورگان با استفاده ازتوئي توپ بسکتبال که به دليل سبکي وزن به دست ها آسيب نمي رساند بازي را شروع کرد. با وجود اينکه به طور آهسته و کند از
Y.m.c.a آغاز شد ولي طولي نکشيد که در کليه شهرهاي ماساچوست و نيوانگلاند عموميت يافت.
دراسپرينگ فيلد، دکتر ت-آهالستيگ با مشاهده بازي، مينتونت را به واليبا ل تغيير نام داد، زيرا قصد اساسي از بازي کردن، فرستادن و برگشت دادن (ردو بدل کردن) توپ از روي تور است که کلمه واليبال در معنا اين نيت را مشخص مي سازد. با اينکه واليبال در آغاز ورزش سالني بود و در محل هاي سرپوشيده بازي آن انجام مي شد و اساسا براي فعاليت هاي سرگرم کننده پيشه وران و تجار اختصاص يافته بود ولي کم کم به زمين هاي روباز کشيده شد و به عنوان يکي از فعاليت هاي جالب توجه تابستاني درآمد و به شدت تعقيب مي شد.
در آغاز براي بازي واليبال قوانين خاصي تدوين نشده بود، هر فرد و در هر کشوري به ميل خود و به طريق مختلف با توپ باي مي کردند. رفته رفته واليبال در مناطق و نواحي مختلف جهان گسترش مي يافت. همچنان که هر ابداع يا اختراعي در آغاز با نواقص همراه بوده و به مرور زمان تکميل و رفع نواقص مي شود، واليبال نيز ازاين قاعده مستثني نبود و کم کم قوانين براي اين بازي وضع شد و روش ها و حرکات تکنيکي جايگزين حرکات قبلي گرديد.
درسال 1900 پذيرفته شد که امتيازات هر ست بازي 21 پوئن (امتياز) باشد.درسال 1912 سيستم چرخش به تصويب رسيد.درسال 1917 پذيرفته شد که هر ست بازي 15 پوئن (امتياز) باشد.درسال 1918 تعداد بازيکنان هر طرف زمين 6 نقر پيشنهاد شد که مورد قبول عامه قرار گرفت.درسال 1921 موافقت شد که هرتيم با سه ضرب توپ را به طرف ديگر بفرستد.درسال 1923 اندازه زمين بازي 9×18 متر تعيين شد.
به مرور در سال هاي بعد، قوانين فراواني براي اين بازي وضع شد و در بسياري از قوانين قبلي نيز تغييراتي حاصل گشت که هنوزهم اين تغييرات (سال2000) ادامه دارد و هر چهار سال يک بار در کنگره بين المللي واليبال تغييراتي در قوانين بازي به تصويب مي رسد و در آخرين کنگره جهاني که درسال 1998 ميلادي (1377 شمسي) هم زمان با برگزاري چهاردهمين دوره مسابقات واليبال جهاني مردان و سيزدهمين دروه زنان در ژاپن برگزار شد با تصويب و تغيير قوانين مانند روش امتياز گيري با برد رالي، امتيازات 25 براي ست هاي اول، دوم، سوم و چهارم و امتيازات 15 براي ست پنجم و همچنين تصويب بازيکن دفاعي ليبرو، به کار بردن روش جديد دگرگوني و هيجان فراواني دربازي واليبال به وجود آورده است.

اولين کشور خارجي که واليبال را پذيرفت، کشور کانادا و به سال 1900 بود. اساسا نهضت Y.m.c.a (سازمان جوانان مسيحي) در معرفي اين ورزش به ديگر کشورهاي جهان و تعميم آن سهم فراواني دارد. بازي واليبال در پايان سال1900 به هندوستان و در سال هاي 1905 به کوبا، 1909 به پورتريکو، 1910 به فيليپين، 1912 به اوروگوئه، 1913 به چين و 1917 به ژاپن و به تدريج ازسال 1914 به بعد توسط سربازان قواي آمريکا و مستشاران و اشخاص ديگر به کشورهاي اروپائي از قبيل فرانسه، چکسلواکي، لهستان، شوروي و بلغارستان و ساير کشورهاي اروپائي معرفي شد و تعميم يافت. ولي بسبب بيگانه بودن اين ورزش براي اروپائيان درابتدا امر قبول آن به کندي صورت مي پذيرفت.
فرانسه، چکسلواکي و لهستان سه کشوري بودند که قبل ازديگران اقدام به تشکيل فدراسيون ملي واليبال در کشور خود نمودند. کشور شوروي که در سال1923 اقدام به تأسيس انجمن ملي واليبال نمود براي پيشرفت و دگرگوني آن فعاليت زيادي به عمل آورد. اصولا شوروي از کشورهائي است که در پيشرفت تکنيک و تاکتيک واليبال و تنظيم قوانين درجهان سهم به سزائي دارد و براي قهرماني در مسابقات است که قدرت بزرگ جهاني به حساب مي آيد. کشورهاي فرانسه، چکسلواکي و لهستان پس از تشکيل فدراسيون ملي مصمم شدند که با کمک کشورهاي ديگر فدراسيون بين المللي را تأسيس نمايند و در سال 1936 بينگام بازي هاي المپيک در برلين آلمان در اين زمينه فعاليت زيادي نمودند ولي با آغاز جنگ بين المللي دوم و طغيان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد.

به طور کلي تغييرات و پيشرفت واليبال را ميتوان به سه دوره تقسيم نمود، دوره اول ازسال آغاز تا سال 1918، دوره دوم ازسال 1919 تا سال 1946 و دوره سوم از سال 1947 به بعد که تغييرات و پيشرفت اساسي واليبال در دوره سوم صورت پذيرفته است. پس از جنگ بين المللي دوم، فعاليت هاي فراوان براي حرکت جديد به واليبا ل مجددا آغاز شد و اولين مسابقه بين المللي درقاره اروپا بين دو کشور فرانسه و چکسلواکي در شهر پاريس برگزار گرديد. پيگيري براي تأسيس فدراسيون بين المللي واليبال ادامه يافت. مذاکرات بين سه کشور فرانسه، چک و لهستان منتج به موافقت در جهت تشکيل کنگره ويژه براي تأسيس اتحاديه بين المللي واليبال گرديد.

 

زهرا رجب پور سوم تجربی107

mahboob بازدید : 74 دوشنبه 24 آذر 1393 نظرات (0)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

از روزي كه خداوند بشر را خلق فرمود، نياز به ورزش و تربيت بدني نيرومند و قوي از جانب اين مخلوق به خوبي حس شد چه از جنبه دفاع شخصي و يا كسب معاش و چه از جهت مقابله و رويارويي با طبيعت پيرامونش.

نياز بشر به ورزش و تربيت بدني در طول روزگاران همواره وجود داشته و هيچگاه نبود كه انسان خويش را از داشتن بدني سالم و قوي بي نياز ببيند. هرچه زمان جلوتر مي‌رفت به گونه هاي مختلف، انسان ضعيف از انجام اموري كه توانايي لازم را داشته باز مي تواند (هر زمان به مقتضاي خودش) بعد از ظهر و ترويج شريعت اسلام كه اين دين همواره پيروانش را به داشتن بدني سالم و قوي تشويق و ترغيب مي كند، مسئله پرورش بدن به منظور برخورداري از رواني سالم در ميان مسلمانان جايگاه ويژه اي يافت.

از جمله شعارهايي كه اسلام نيز آن را تاييد مي‌كند اين است كه:

روح سالم در بدن سالم است. زيرا كسي كه داراي بدني ضعيف و تربيت نشده باشد، حتي به جاي آوردن واجبات و عبادات نيز دچار كاستي و نقصان است چه رسد به اينكه بخواهد در محيط اطرافش احقاق حقي بكند و دست ظلمي را از دامن مظلومي قطع بكند.

اگر ما در سيره رهبران ديني از جمله علي (ع) يا حتي پهلوانان نگاه بكنيم در خواهيم يافت كه ايشان قدرت بدني بالا را در راه صحيح و جهت مثبت آن صرف مي كردند و نه در راه ظلم به ديگران. در احوال پهلوانان ديده مي شود كه ايشان معتمد ونقطه اتكا افراد جامعه بوده اند چرا كه ايشان توانسته اند معنويت را با قدرت بدني ممزوج كرده و از ثمره شيرين آن كه همانا دستگيري از افتادگان و كمك به بيچارگان باشد بهره ها برده اند ولي متاسفانه مسئله ورزشو تربيت بدني باآن جايگاه رفيع كه از آن ياد شد به صورت حربه تبليغاتي در دست استعماراگران و دشمنان كشورهاي جهان سوم در آمده و بهره هايي كه ايشان از تبليغات ورزش برده اند چيزي نيست جز پر كردن جيبهاي خود و به باطل گذرانيدن وقت ارزشمند جوانان.

امروزه ورزش آلت دست مبلغان محصولات كارخانه ها آمده و در جريان يك بازي يك فوتبال آخرين مدهاي استعماري خود را براي كشورهاي جهان سوم از طريق ماهواره تبليغ مي كنند.

در اينجا لازم است بدان اشاره شود اين است كه از نظر اسلام ورزش هدف نيست، وسيله است. يعني خود ورزش به عنوان انجام يك سري حركات موزون نمي تواند هدف يك مسلمانان در زندگي باشد بلكه ورزش وسيله اي است كه اگر در جهت صحيح آن قرار بگيرد مي تواند در بهتر انجام دادن فرامين الهي به انسان كمك كند و همان گونه كه قبلا اشاره كرديم طرز تلقي و برداشت اسلام و ورزش و تربيت بدني هيچ كدام از سياستهاي امروزي نيست و اگر اسلام ما را به داشتن بدني سالم و نيرومند توصيه مي‌كند صرفاً به خاطر:

اولاً خود ماست كه بتوانيم به وظائفي كه از جانب خداوند براي ما تأمين شده به خوبي عمل بكينم و در آن كاستي و كوتاهي به علت ضعف بدني نداشته باشيم و ثانياً به خاطر جامعه پيرامون ماست كه ما در سايه اين نيرومندي جهت دار بتوانيم محيط پيرامون خويش را از فساد و تباهي پاك كرده و در جهت رضاي معبود گام برداريم.

ان شاء ا

بخش اول

ورزش در لغت و تاريخچه ورزش

الف) ورزش از ديدگاه لغت فارسي

1- ورزش: ورزيدن/ اجراي مرتب تمرين‌هاي بدني به منظور تكميل قواي جسمي و روحي.

2- ورزش:

الف) فعاليت منظم بدني يا برنامه ريزي شده اي براي پرورش يا حفظ سلامتي بدن يا توانايي‌هاي جسمي معين.

ب) علمي كه براي كسب مهارت يا حفظ آن انجام مي گيرد.

3- ورزش: ورزيدن.

4- ورزش: ملكه كردن ورزيدن باشد، همچو خمير ساختن آب با آرد و آميزش تمام دادن به چيزهاي ديگر و هر كاري است كه بسيار تکرار كنند، براي آنكه در آن هنرمند و كامل شوند.

ب) ورزش از ديدگاه لغت عرب

الف: راض يروض: روضاً و رياضةً و رياضاً، الحيوان، ذَلَّلَه، الدّر، ثَقَبه

الرياضه:

1- مصدر راض 2- تمارين منظمه و العاب ذات اصول و قواعد يقصد بها الي تقويه الجسم و تغذيه النفس، بإكساب المرء صفات حميده كالمثابره و الجلد واللين.

ج) تاريخچه ورزش

براي پي بردن به اهميت ورزش و لاينفك بودن آن از زندگاني انسانها در طول تاريخ خوب است بحثي پيرامون تاريخچه ورزش داشته باشيم.

اصل ورزش را از يونان دانسته اند كه به منظور چابكي بدن و ايجاد قوت انجام مي يافت و پاروزني، بوكس، كشتي، شنا، شمشير بازي و تيراندازي، اسكي و ورزش هايي چون بيس بال، سافت بال، بستكبال و انواع فوتبال و چوگان بازي، واليبال، گلف، انواع تنيس، شنا، پرتاب وزنه و جزو ورزش محسوب مي شوند.

اولين ملتي كه ژيمناستيك را بنيان و آن را نام نهاده اند يونانيان قديم مي باشند كه ابتدا اصول ورزش در يونان خيل خشن و ناصحيح بود و اولين نتيجه از ورزش را بزرگ نمودن عضلات بدن دانسته اند. بعدها ورزش در يونان به شكل ريسمان بازي (جان بازي) درآمده و براي آن اهميت زيادي قائل بودن و عمل كنندگان آن را آكروبات مي ناميدند و اين نوع حركات را آكروبايتيك مي گفتند. به محل هايي كه درآنجا ورزش مي نمودند ژيمنازيوم گفته مي شد كه مهمترين آنها يكي ليسه و ديگري آكادمي نام داشت و چون مردم در آن محل ها لخت ورزش مي كردند كلمه ژيمناز از كلمه گليمنوس كه به معني لختي است گرفته و به آن محل ها نام نهاده اند و بعداً به عموم ورزش هاي بدني نيز ژيمناستيك نام گذاشته شد.

از لحاظ تاريخي بعضي از انواع ورزش به وسيله كليه نژادها و ملل مورد استفاده قرار مي گرفته و هدف آن بيشتر جهت تناسب اندام و افزايش مهارت جنگي بوده است و همين طور جهت آماده شدن د راجراي مراسم مذهبي و فستيوالها و مسابقات قهرماني به كار مي رفته است. منظور ديگر آن جهت سرگرمي و وقت گذراني كودكان و تفريح كردن بزرگسالان و گاهي هم جهات درمان به كار مي رفته است.

2500 سال قبل از ميلاد ورزش به وسيله چيني ها جهت درمان بيماريها و طولاني كردن عمر به كار مي رفته است. همين طور بين آشوريها، بابليها، مصريها و مخصوصاً ايرانيها ورزش خيلي رواج داشته است اما در بين همه ملل يونانيها ورزش را توسعه دادند و به درجه بالاتري رساندند. در عصر هنري مسابقات ورزشي در يونان رواج كلي داشت و زن و مرد تا اندازه اي د رامور مربوط به ورزش شركت مي كردند.

در اسپارت، ورزش يك قسمت عمده اي از تربيت اوليه زن و مرد بود اما در آتن زنان به كارهاي عادي مشغول بودند ژيمناسيومهاي بسيار مجهز و وسيعي جهت مردان ساخته شده كه به منظور تربيت بدني به كار مي رفت و علاوه بر ورزش هاي معمولي ورزشهاي ژيمناستيك طبي ورقص و آواز هم از جهت تكامل بدن به كار مي رفت.

بين روميها ورزش به ميزان وسيعي جهت آماده كردن در امور نظامي مورد استفاده قرار مي گرفت. و بالاخره منجر به نمايشهاي گلادياتوري گرديد و بعداً با سقوط امپراطوري روم بدست فراموشي سپرده شد.

اما در خصوص تاريخچه ورزش در ايران بايد گفت، در ميان كشورهاي مشرق زمين بي گمان ايران تنها كشوري بود كه در نظام تعليم و تربيت خود بيشترين اولويت را به ورزش و به تربيت بدني داده بود در حالي كه چينيان به امر ورزش و تربيت بدني توجه چنداني نداشتند و هندوان نيز پرورش تن و فعاليت هاي بدني را گام مذموم هم مي دانستند، ايرانيان به اهميت و ارزش توانايي و سلامتي بدن به عنوان وسيله بسيار مهمي براي فراهم آوردن ارتشي سلحشور و پيروزمند پي برده اند.

 

بخش دوم

ورزش از ديدگاه ائمه اطهار (س) و علما

در اينجا شايسته است كه سخناني چند از بزرگان دين و علما و دانشمندان د رمورد تربيت بدني و ورزش ذكر كنيم: رسول اكرم (ص) مي فرمايند:

انَّ لِرَبك عليك حقاً و انَّ لجسدِكَ عليك حقاً و لاهَلكَ عليكَ حقاّ

پروردگارات ب رتو حقي دارند و بدنت بر تو حقي دارد و خانواده ات (نيز) بر تو حقي دارد.

حضرت علي (ع) مي فرمايد:

هان كه درختان بياباني كه از آب و رطوبت محرومند، چوبي محكمتر و درختان سرسبز و جويبار، پوست لطيف تر و نازك تر دارند گياهان كه با قرات روئيده اند، شعله قوي تر دارند و ديرتر خاموش مي شوند.

همچنين مي فرمايند‍: روز و شب نيروهاي بدني خود را بده و آنچه اسباب تقرب به خداست بدون كم وكاست به مصرف برسان، هرچه در اين راه به بدنت رسيد، برسد.

حسين بن علي بيهقي مولانا واعظ كشفي جامع علوم دينيه و عارف به معارف الهيه د رمورد ورزش كشتي مي گويد:

يعقوب پيغمبر (ع) اين علم را مي دانست و فرزندان خود را تعليم مي داد و مي گفت: بدانيد كه اين علم، شما را به جهت دفع دشمن به كار آيد.

و نيز چنين مي گويد: اگر پرسند كه معني كشتي چيست؟ بگو آنكه آدمي تبديل اخلاق كند و حقيقت اين سخن آن است كه پيوسته ميان صفات حميده و اخلاق دميمه كشتي واقع است.

يعني هر يك مي خواهند ضد خود را دفع كنند بلكه چون به حقيقت بنگري، توحيد و شركت، كرم و بخل، تقوي و فسق هميشه در كشتي اند كه مدد صفات پسنديده باشند، تا به قوت رياضت، خوبها بد را زير كنند. همانطور كه به قوت رياضت و ورزيدگي بدن، دفع اشرار و خصم مي نمائيم.

نظر ربيع ابن احمد

ربيع ابن احمد در اينكه به چه حراتي ورزش گويند، به اين مطلب اشاره مي نمايد:

ورزش آنگاه بود كه افراد، خود را به رنج و تعب و خستگي اندازند و از اين حركت وقتي كه باز ايستادند حالت خستگي و درماندگي در آنها باقي باشد و ليكن اگر از اين حد بيشتر باشد و يا كمتر از اين حد كه احساس خستگي و يا به عبارتي د رحالي كه خستگي بر آنها مستولي گشته است ادامه يابد به آن ورزش نمي گويند.

پس ورزش عبارت است از حركت يا حركاتي كه انسان در اثر انجام آن احساس خستگي كند. نه اينكه حركت خود را بيشتر از توان و فراتر از احساس خستگي ادامه دهد.

تربيت بدني و ورزش از ديدگاه ابن سينا

ابن سينا را مي توان به حق از كساني دانست كه در زمان خودش و بعد از آن هم در باب تعليم و تربيت و هم در باب طب نظراتي داده و تربيت بدني را به عنوان يك عنصر اصلي، در سلامت فكري و جسمي معرفي نموده، و به بحث پيرامون آن پرداخته شيخ الرئيس سه چيز را اساس تندرستي مي داند. ورزش و غذا وخواب و قبل از هر چيز به بحث پيرامون ورزش مي پردازد.

وي مي گويد‍: بهتر است اهم را بر مهم ترجيج دهيم و موضوع ورزش را پيش مي كشيم و مي گوييم.

تعريف ورزش

ورزش حركتي است تابع اراده، در ورزش تنفس بلند و بزرگ و پي در پي مي آيد. (مراد تنفس عميق و دشت تنفس در اثر بالا رفتن مقدار اكسيژن مصرفي است) هر كس بتواند با اسلوب صحيح و متناسب با اعتدال مزاجش در وقت و هنگام مناسب ورزش كند از چاره جويي (پيشگيري) و مداواي بيماريهاي مزاجي كه در دنباله آن مي آيد بي نياز مي گردد.

اين بهره برداري از ورزش هنگامي ميسر است كه دستورات ديگر بهداشتي را به كلي مراعات كند.

تربيت بدني از ديدگاه سيد اسماعيل جرجاني

ورزش عبارت است از هرگونه حركتي كه در اندامها ايجاد شود در موجب بالا رفتن حرارت طبيعي (حرارت غريزي) بدن گردد و همچنين موجب ثبات و تقويت حرارت طبيعي بدن گردئد. و حرارت ايجاد شده از نوع حرارت طبيعي و موافقت بدن باشد، يعني از نظر نوع، با همديگر تناسب داشته باشند، آن را ورزش مي گويند.

نظر ابن خلدون در مورد ورزش:

ابن خلدون در بخش امهات صنايع بعد از توضيح هر كدام از صناعتي كه معمول بوده به توضيح پيرامون صناعت پزشكي مي پردازد و پس از بيان مطالبي چند در جهات نياز شهرنشينان نسبت به باديه نشينان، نسبت به پزشكي و عواملي در تندرستي و صحت موثرند و همچنين عواملي كه صحت مزاج و تندرستي را به مخاطره مي افكند و اثرات و چگونگي هضم غذا و طبخها و داروهايي كه مي تواند عوارض ايجاد شده را رفع نمايد به ضرورت ورزش براي شهرنشينان اشاره شده است و در اين باره چنين مي گويد: گذشته از تاثيرات غذا و طبخها و عوامل اختلال در صحت انسان مي باشند در شهرها هوا به علت درآميختن با بخارهاي گنديده اي كه از فزوني فضولات حادث مي شود فاسد مي گردد.

در صورتي كه هوا به روح نشاط مي بخشد و نشاط روح به علت اثر حرارت غريزي و تقويت هضم غذا كمك مي‌كند. ابن خلدون علاوه بر آنچه كه ذكر شد ورزش را در نشاط روح دخيل مي داند كه اين نشاط در شهرنشينان كمتر است به دليل اينكه در پيش شهرنشينان ورزش وجود ندارد، علتش اين است كه آنان غالباً در حال سکون و آرامش اند و از ثمرات ورزش به هيچ وجه بهره مند نمي شوند و هيچ نشانه اي از آن در ميان ايشان يافت نمي شود. بدين دليل بيمارهاي بسياري در شهرها و بلادها بروز مي‌كند و نسبت به بروز امراض، مردم شهرها به خدمات پزشكي نيازمند مي شوند.

در ادامه ابن خلدون به نحوه زندگي روستايي و چگونگي برخورداري مردم از هواي تازه و غذاي منذسب و فعاليت بدني اشاره مي‌كند و نتيجه ميگيرد كه در روستاها به علت برخورداري انسان از غذاي سالم و هواي سالم بدن سالمتر مي ماند و در شهرها چون اين دو عامل كمتر وجود دارند ضرورت نياز انسان به ورزش را متذكر مي شود.

كلامي چند از امام خميني (ره) و صاحبنظران معاصر اسلامي در موضوع ورزش:

امام خميني (ره) مي فرمايند: «همانطوري كه با ورزش قوت جسماني خود را تقويت مي كنيد، قوت روحاني را نيز تربيت كنيد

«ورزش بدون ارزش هاي اسلامي همان ورزش در خدمات منافع استكبار جهاني است

«لازم است كه ابعاد وجوديتان را تحت تربيت ورزش قرار دهيد

«محيط ورزش را به يك محيط تربيت اسلامي تبديل كنيم تا ورزشكار بتواند نمايانگر واقعيت انقلاب اسلامي باشد

«اسلام ورزشي را تاييد مي‌كند كه در خدمت اسلام باشد

«بايد دانست كه پرورش جسم و سالم سازي آن فقط يكي از ابعاد ورزش است

«قدرت شما وقتي با ايمان باشد

«قدرت مشا وقتي با ايمان باشد و با قرآن باشد پشتوانه يك ملت است

سخناني چند درباره ورزش و تربيت بدني از مرحوم شهيد دكتر بهشتي

«توجه به خداوند و توجه به اولياء خدا در فرهنگ ورزشي حضور داشته است

«تركيب برنامه هاي مربوط به روزش جسم و تن با ورزش روح و تربيت اخلاقي از مسائل مهم است كه بايد به آن اهميت داده شود» «ورزش تن اگر با ورزش تن با ورزش روح و ورزش قلب وجدان همراه باشد، نتيجه بسيار عالي است

سخناني چند در مورد ورزش و تربيت بدني از مرحوم شهيد باهنر

«ورزش را براي همه يك نوع عبادت مي دانيم

«بايد همراه با تربيت بدني، تربيت روح و تزكيه نفس و تصفيه اخلاق هم وجود داشته باشد

«در متون اسلامي هر جا سخن از تقويت جسم به ميان آمده هدف بايد براي خدا باشد

تعريف ورزش از ديدگاه مرحوم دكتر سيد رضا پاك نژاد

براي تعريف ورزش نتوانستم مطلبي بهتر از اين بدست آورم:

ورزش اطلاق به چيزي مي شود كه ايجاد خوشي و وقت گذارني كند و نيز سبب مشغوليت شود.

مانند مسابقه ها، شكار، ماهيگیري، و بالاخره كارهايي كه باعث دليري و قدرت بدن و مهارت فرد مي گردد. بدون اينكه تعريف هاي ديگري را ببينيم. مي خواهم خودم از آن تعريف كنم:

1- ورزش راه گريختن از ناتواني و تنبلي است.

2- ورزش پيكار در زندگي است براي فرار دادن ناتواني و تنبلي.

3- ورزش تربيت كردن بدن است براي بهتر زيستم و بهتر تحمل كردن.

4- ورزش هنر زيبا داشتن و ورزيده كردن بدن است.

5- ورزش نوعي دستور به بدن است كه كارهاي خود را بهتر انجام دهد.

6- ورزش علم نگهداري تعادل فيزيولوژيكي قسمت هاي ارادي بدن و تقويت قواي معنوي است و با توجه به اينكه شايد براي عده اي هنوز ورزش در تقسيم بدني به علوم وارد نشده ولي به نظر من با محقق شدن امتيازات ورزش برداشت و به سر دانش ورزشي گذارد ولي حقيقت اين است كه شناخت ورزش با يك نسبت مستقيم به طرز فكر و استعداد مغزي ارتباط دارد. از اين رو نزد بعضي هنر است و براي برخي علم مي باشد.

7- ورزش مجموعه اي است از حركات و فعاليت هاي پرورش دهنده جسم و تقويت كننده جان است.

8- ورزش اين است كه در راه فائق آمدن بر كارها توانا باشد و بتواند به نيروي عقل هم بر مشكلات پيروز گردد.

بخش سوم

ورزش و اهميتهاي آن

1- ورزش و تربيت بدني، بدن را براي كار و فعاليت شغلي بهتر آماده مي‌كند.

خداوند زحمت و تحمل سختي براي تحصيل روزي حلال را براي هر فرد مسلمان واجب دانسته است. لذا بستگي به نوع كار لازم است كه اسنان بدن خود را طوري با ورزش تربيت كند كه تحمل و استقامت در تداوم كارهاي بدني و فكري را در طول ساليان داشته و اين تكليف شرعي را به نحو مطلوب انجام دهد.

در تاريخ آمده است كه شخصي بر امام محمد باقر (ع) كه زير آفتاب و عرق ريزان مشغول كاري بوده است مي گذشت و به حضرت عرض كرد كه يابن رسول ا.. ايندور از شماست كه از خانواده پيامبر گرامي هستند و اين طور كار سخت و شاق انجام مي دهيد، حضرت پاسخ فرمودند:

«چنانچه در اين حال بميرم شهيد محسوب مي گردم

حضرت رسول (ص) دست كارگري را كه از كار زياد پينه بسته بود ديد و فرمود:

«اين دستي است كه آتش دوزخ به آن نمي رسد

آن طور كه گفته شد حضرت علي (ع) كار را به عنوان يك عامل تربيتي و رشد تلقي مي‌كند و مي فرمايد:

«صيقل مرد كار است»

گوشه هايي كه از زندگي اين بزرگواران و امامام معصوم كه تخصص در اين زمينه داشته نشان دهنده اهميت كار و فعاليت شغلي به عنوان يك اصل براي مسلمانان است. آيا روند ورزش كنوني جهان با اين ديدگاه مورد بهره برداري قرار مي گيرد؟ گاهي ديده مي شود كه كار تحت الشعاع ورزش قرار مي گيرد، يعني به عنوان يك ورزش كار بودن در محيط كاري بازدهي و راندمان كار نسبت به افراد ديگر كاهش دارد. چون در ذهنيتي كه نشأت گرفته از فرهنگ متداول است.

به منظور حضور خوب در تمرينات و مسابقات سعي بر آن مي شود كه محيط كار جنبه استراحت و ذخيره انرژي داشته باشد در صورتي كه عكس اين روند مي تواند مورد قبول باشد.

به طور كلي در رابطه با استفاده از ورزش براي آمادگي در كار و فعاليت شغلي بايد موارد زير مد نظر قرار گيرد:

- ورزش مي تواند به صورتي طرح شود كه در خدمت به انجام كار و كمك كننده و ياري دهنده براي تسهيل در فعاليت هاي شغلي باشد. ورزش مي تواند طوري انتخاب شود كه جوارح را در نوع كار انتخابي ياري داده و تمام اعضا و حواس را براي انجام آن كار ورزيدگي لازم كند.

- تكنيكهاي ورزشي بايد طوري طرح ريزي شود كه اعضا و حواس را براي كار و فعاليت شغلي آماده كند. وقت گذراني در انجام ورزش بايد طوري باشد كه زمان كيفي و كمي كار تحت الشعاع قرار نگيرد.

- فعاليت شغلي مطلوب تر با بهره گيري از ورزش و تربيت بدني مي تواند هدف را تامين نمايد نه كار و شغل در خدمت ورزش. «مربيان و نيروي ستادي و تبليغاتي و عمراني ورزش از اين قاعده مستثني هستن.

2-ورزش بايد افزايش دهنده نيروي رزمي و دفاعي جامعه اسلامي باشد

آنطور كه در آيات و روايات آمده است در زمينه تقويت جسم و استفاده در دفاع مقدس از حدود جامعه اسلامي اشاره فراوان است. در نعماتي كه خداوند با طالوت در مقابله با جالوت مي دهد دانايي و قدرت جسمي است.

و زادَهَ بسطةً في العِلم وَالجسْم بقره، 247.

درسوره انفال آيه 60 آمده است:

«واعَّدوا لهم مااسْطَعْتُم من قوَّةٍ و مِن رُباط الخَيل ترهبون به عدَّواللهِ و عَدوًّكُم»

(و شما اي مومنان در مقابله و مبارزه با آنها خود را مهيا كنيد و تا آن حد كه مي توانيد آذوقه و آلات جنگي و اسبان سواري براي تهديد دشمنان خداوند و دشمنان خود فراهم آوريد).

خداوند در اين آيه به مومنان مي فرمايد: كه با تمام امكانات مادي و مصنوعي در جهت تقويت امت مسلمانان در مقابل دشمن تجهيز گردند و اگر تقويت جسم و آمادگي روح را يكي از امكانات اصلي و مهم تلقي نماييم بسي بايد در تربيت جسم و آمادگي روج و به كارگيري آن در مواقع لزوم همت گمارند.

«انَ ا يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتلونَ في سَبيله صَفّاً بُنيان مَرصوص»

«و خداوند دوست مي دارد مردمي را كه در راه او مي جنگند و ايستادگي مي كنند»

سوره صف آيه 3

در اين آيه شريفه در حقيقت نيروي مادي و معنوي فراهم آمده و در راه خدا توصيه شده است نه راه غير از او و چنانچه اين نيورها رشد يافته به هر صورتي به غير از راه او به كار گرفته شد، يك حركت انحرافي است.

ارمَّيُّ خَيْرُ مالُهوبَه

«تيراندازي بهترين تفريحات شماست»

مي بينيم كه پيامبر اكرم (ص) به صورت اجرايي اين تقويت را در به كارگيري و آشنايي با تيراندازي كه ابزار جنگي آن زمان بود، رهنمود فرموده و حتي ترك آن را مذموم شناخته است. همان طور كه قبلا اشاره شد حركتي عملي در راه خداوند است كه دريچه تازه اي جهت شناخت براي انسان مي گشايد و پرده ها را كنار مي زند. چنانچه با آمادگي نسبي جسمي و روحي كه از ورزش متناسب حاصل مي گردد انسان مي تواند در انجام جهاد مهيا تر بوده و به رشد چند برابر، برسد.

خداوند در سوره عنكبوت آيه 69 مي فرمايد:

«والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان ا لمع المحسنين»

«آنان كه در راه ما جهاد كنند راههايمان را به آنها نشان مي دهيم و خداوند با نيكوكاران است

نيرومندي معنوي و جسمي است كه به ازاي اخلاص در عمل موجب كارهاي استثنائي و اثر بخش در تاريخ اسلام شده و بقاي اسلام متكي بر اين شيوه ها است.

نبرد تن به تن حضرت علي (ع) با عمرو بن عبدود و همچنين از جا كندن در خيبر، واقعه روز عاشورا، دلاوري مسلم بن عقيل و مالك اشتر واقعه هاي فراواني كه در تاريخ اسلام همگي تأييدي بر اين مدعاست.

«من احد السنان الغضب لله قوي علي قتل اشداء الباطل»

«كسي كه نيزه خشم را در راه خدا براي خدا تيز كند بر كشتن ياران سرسخت و باطل نيرومند مي شود».

و به طور كلي:

با توجه به اينكه توانايي هاي جسمي و روحي انسان نقش موثري در امر دفاع و جهاد دارد و ورزش در هر دو زمينه مي تواند به صورت عامل موثر عمل نمايد بهتر است برنامه ريزيها و اجراي حركات و تكنيك هاي ورزشي با هداف عالي آماده سازي امت مسلمانان جهت دفاع و جهاد انجامپ پذيرد و چنانچه مسابقه اي برگزار مي گردد، فقط وقت به منظور تبادل تكنيكي و تشويق و ترغيب و تداوم به انجام آن ورزش در طول عمر باشد و توام با حراكات ورزشي جهت تقويت بعد روحي از غناي فرهنگ اسلامي بخصوص شيعي استفاده گردد.

روش آموزش ورزش زورخانه اي مي تواند راهنما باشد كه نتيجه آن تربيت قهرمانان كه ويژه ورزشهاي رزمي بوده و هست مي باشد، زيرا آموزش يافتگان اين مدرسه شايستگي و تمام استعدادهاي اخلاقي از قبيل شجاعت، قدرت، صبر و شكيبايي، ايمان و بالاخره كليه ويژگي هاي خود را در عملشان به منصه ظهور مي رساند و بدين ترتيب اسوه ها به طور طبيعي و به صورت عيني به جامعه معرفي مي گردد.

3 ـ ورزش و تربيت بدني مي تواند عاملي باشد در خدمت به ديگران:

اصولاً كمك و دستگيري از همنوع، بخصوص از مردم مسلمانان در گرفتاري هاي و همچنين شركت در كارهاي اجتماعي كه باعث تقويت جامعه اسلامي باشد، از وظايف عبادي است كه بر انسان در حد توان و وسعش تكليف شده و طبعاً يك انسان سالم و متعادل و قوي بهتر و بيشتر مي تواند اين وظيفه شرعي را انجام دهد. لذا ورزش سالم كه موجب گردد اين وظيفه مناسب تر انجام پذيرد، مي تواند به عنوان مقدمه كار خير تلقي گردد.

در تاريخ اسلام و همچنين در چند صد سال گذشته چهار افرادي به صورت پيش كسوت و پهلوان در كمك و ياري و دستگيري از مستمندان و نيازمندان و پيش قدمي د راين امر ديده شده است. لازمه رسيدن به اهداف ذكر شده قصد و نيت صحيح و ورزشكار و مربي است كه آن منوط به روش ها و برنامه هاي ورزشي جهت دار و مناسب است.

بخش چهارم

ورزش در قرآن

قرآن، كتاب آسماني اسلام بزرگترين سرمشق و راهگشاي زندگي انسان ها در همه شئون و امور تا روز قيامت است. در اين كتاب بزرگ و بي نقص كه كلام خالق انسان و مقام هستي مي باشد آياتي وجود دارد كه به گونه اي بر اهميت ورزش ونيرومند سازي جسم در كنار تقويت روح و بعد علمي دلالت دارد. البته بايد خاطر نشان كرد كه همان گونه كه در شأن قرآن گفته مي شود قرآن كتاب ادبيات نيست و همچنين كتاب داستان نيست. بلكه رسالتي عظيم بر عهده دارد و همانا قرآن كتاب انسان ساز است و اگر در قرآن داستاني هم يافت مي شود يا اگر كلمات قرآن گاه به صورت منظوم به كار مي روند در خدمت اين هدف عالي است. در اينجا نيز مي گوييم كه قرآن كتاب ورزش نيست و در اين كتاب مقدس شرح حال افراد ورزيده اي ذكر شده است كه توانسته اند از قدرت جسماني خود در تعالي روح خود استفاده كنند. د راينجا شرح حال مختصر چند تن از قهرمانان بزرگ انساني در قرآن ذكر مي شود، باشد كه راهگشاي ورزشكاران، ورزش دوستان و ساير اقشار جامعه مومن و مسلمان ما باشد، انشاء ا… .

الف) طالوت نيرومندي جسماني

از جمله مواردي كه نيرومندي جسماني به عنوان يك مزيت و امتياز در قرآن ذكر شده، داستان طالوت و قوم بني اسرائيل است. قوم يهود كه در زير سلطه فرعونيان، ضعيف و ناتوان شده بودند، بر اثر راهبري هاي خردمندانه حضرت موسي (ع) از آن وضع اسف انگيز نجات يافته و به قدرت و عظمت رسيدند ولي پس از مدتي دچار غرور شده و دست به قانون شكني زدند و به همين جهت سرانجام از قوم «جالوت» كه در ساحل دريال روم- بين فلسطين و مصرف مي زيستند، شكست خورده و 440 نفر از شاهزادگانشان نيز به اسارت جالوتيان درآمدند. اين وضع چندين سال ادامه داشت تا آن كه خداوند پيامبري به نام «اثموئيل» را براي نجات و ارشاد آنها برانگيخت، بني اسرائيل گرد او و اجتماع نمودند و از او خواستند رهبر و اميدي براي آنها انتخاب كند. تا همگي تحت فرمان و هدايت او با دشمن نبرد كنند و غزت از دست رفته خويش را بازيابيند.

«الم تر الي الملاء من بني اسرائيل من بعد موسي اذ قالوا لنبي ابعث لنا ملكا نقاتل في سبي الله قال هل عسيتم ان كتب عليكم القالوا قالوا و ما لنا الا نقاتل في سبيل ا و قد اخرجنا من ديارنا و آبائنا فلما كتب عليهم القتال تولوا الا قليلا منهم وا عليهم بالظالمين»

نديدي آن گروه بني اسرئيل را كه پس از وفات موسي از پيغمبر وقت خود (اشموئيل) تقاضا كردند كه پادشاهي براي ما برانگيزد تا بسركردگي او در راه خدا جهاد كنيم پيغمبر آنها گفت: اگر جهاد فرض شود مبادا قيام نكرده و نافرماني كنيد، پاسخ دادند كه اين چگونه شود كه بجنگ نرويم در صورتي كه دشمنان ما فرزندان ما را از ديار ما بيرون كردند. پس حكم جهاد بر آنها مقرر گشت، بجز اندكي همه روي از جهاد گردانيدند و خدا بركردار ستمكاران آگاه است.

اشموئيل به درگاه خدا روي آورده و خواسته قوم خود را به پيشگاه حضرت احديث، عرضه داشت. پيامبرشان به ايشان گفت:

«و قالو لهم ان ا قد بعث لكم طالوت ملكاً قالوا اني ي*** له الملك علينا و نحن احق بالملك منه و لم يوت سعة من المال ان ا اصطفيه عليكم و زاده بسطة في العلم و الجسم و ا يوتي ملكه من يشاء والله واسع عليم»

همانا خدا طالوت را براي شما به پادشاهي برانگيختند، گفتند: از كجا وي را بر ما پادشاهي خواهد بود با اينك ما به پادشاهي از او سزاوارتريم و به او گشايش مالي داده شده؟

گفت: خداوند وي را بر شما گزيده و گنجايش دانش و جسمش را افزوده است و خدا پادشاهيش را به هر كس خواهد مي دهد و خدا با وسعت (بي نياز) و داناست.

مرحومه علامه طباطبايي در تفسير الميزان مي فرمايد:

در جمله فوق در پاسخ به قوم بني اسرائيل است كه دو اعتراضي كرده بودند اول اعتراض به اينكه ما از نظر شرافت خانوادگي براي سلطنت سزاوارتريم جوابش اين است كه اين مزيت از طرف خود خانواده مزبور داده شد و در صورتي كه خدا خودش ديگري را برايشان اختيار كند، او سزاوارتر و شرافت و تقدم خود و فاميلش خواهد بود، زيرا برتري يافتن تابع برتري دادن خداست و اما اعتراضي كه راجع به فقر طالوت كرده بودند جوابش اين است كه تنها غرض از پادشاه يعني تسلط يافتن بر يك اجتماعي اين است كه اراده هاي پراكنده مردم تحت نفوذ يك اراده جمع شود و زمامهاي افراد به وسيله پيوند بر نام واحدي متحد گردد و از اين راه هر فردي به كمال لاتين خود برسد وبا فرد ديگري مزاحمت ننمايد و كسي بدون جهت در جامعه تقدم و تاخير نبايد و حاصل اينكه:

منظور از سلطنت اين است كه شخصي امور مردم را طوري تدبير كند كه هر فرد به كمال لايق خود برسد و مواضع پيشرفتش برطرف گردد و بر اين امر دو چيز لاسم است.

يك يعلم به تمامي مصالح و مفاسد زندگي و ديگر نيروي جسماني براي نظريات اصلاحي داشته باشد و طالوت اين دو صفت بوده است اما ثروتي را از مقدمات سلطنت شمردن جز از ناداني نيست.

از كلام علامه رضوان ا.. عليه، اين برداشت مي شود كه خداوند نيروي جسماني را در انتخاب پادشاه براي قوم طالوت از عوامل مهم و موثر دانسته است و اينك اگر ملكي علم و دانش لازم را داشته باشند و نيروي جسماني كافي را لازم براي تحقق خواسته هاي خويش نداشته و يا حداقل نيروهايي قوي كه بتوانند مقاصد اصلاحي او را كه منوط به رتق و فتق امور مردم است، به كرسي بنشاند نمي تواند از عهده مملكت و اصلاح امور عامه برآيد.

پس داشتن نيروي جسماني از ضروريات سرپرستي اعمال مردم است و بايد بدان توجه گردد. چنانچه خداوند منان در انتخاب طالوت چنين كرد و طالوت را كه در ميان قومش از همه ايشان تنومندتر و نيرومندتر و داناتر مصالح مفاسد امور و ليكن تهيدست بود به عنوان رهبر آن قوم در جنگ جالوت برگزيد

البته بايد توجه داشت نيرومندي علمي بر توانايي جسماني اولويت و برتري دارد و رهبر چنانچه از نظر علمي ضعيف باشد، ديگر نمي تواند رهبري كند و توانايي جسمي او نيز كمكي به او نخواهد كرد. بدين جهت است كه مي بينيم ابتدا توانايي علمي طالوت مطرح شده و سپس توانايي جسمي وي و فرمود:

«وزادهُ بسطةً في العلمِ والجِسمْ»

از همين جا مي توان استفاده كرد كه قوي بودن جسماني براي يك ورزشكار كافي نبوده و بايد به موازات تقويت جسم، بلكه مقدم بر آن تقويت علمي و ايماني نيز بپردازد. قدرت بدني و حتي قدرت علمي فراوان، چنانچه با ايمان به خدا همراه نگردد، جز زمان و خسران، فايده ديگري براي جامعه بشري نداشته و همه چون تيغ تيزي خواهد و در دست زندگي هست.

ب) شجاعت و توان رزمي حضرت داوود (ع)

دومين چهره اي كه در قرآن از يك فرد ورزيده به تصوير كشديه مي شود، همانا حضرت داوود (ع) است. هنگامي كه طالوت براي مبارزه با جالوت به سوي او حركت مي‌كند، جنگجويان فراواني از مردان بني اسرائيل وي را همراهي مي كنند. وي در نهايت با تعدادنيروي اندكي كه داراي ايمان راسخ واستوار بودند در برابر لشكر انبوه و مجهز جالوت، صف آرايي مي نمايد. خداند متعال به اشموئيل پيامبر وحي مي فرستد كه قاتل جالوت شخصي است كه زره حضرت موسي (ع) به تن او اندازه باشد و او مردي است از فرزندان «لاوري بن يعقوب» و نامش «داود بن ايش» است.

ايش مرد چوپاني بود كه 10 پسر داشت و داود كوچكترين آنها بود. طالوت به هنگام گردآوري سپاه، به دنبال ايش مي فرستد كه خود و فرزندانت در لشكر من حضور مي يابيد.

آنگاه زره حضرت موسي (ع) را به تن يك فرزندان ايش مي‌كند ولي براي هر كدام يا كوتاه است يا بلند مي پرسد:

- آيا پسر ديگر هم داري؟

- مي گويد‍‍: آري كوچكترين پسرم را با خود نياوره ام تا از گوسفندان نگهداري كند.

طالوت به دنبال داود مي فرسد و وقتي زره را به وي مي پوشاند، آن درست به اندازه وي مي يابد.

داود شخصي قوي هيكل، نيرومند و شجاع بود طالوت براي اينكه به توان رزمي و قدرت بدني داود پي ببرد از او مي پرسد:

آيا تاكنون قدرت ونيروي خود را آزمايش كرده اي؟

وي پاسخ مي دهد: آري، هر گاه شيري به گله من حمله نموده و گوسفندي را به دهان مي گيرد، من خود را به آن شير رسانيده و با قدرت دهانش را باز نموده و گوسفند را از آن خارج مي كنم.

 ش

 

مطلب از هانیه عبدی سوم تجربی 107

mahboob بازدید : 84 شنبه 15 آذر 1393 نظرات (1)

یادگیری تنفس صحیح به هنگام دویدن باعث می‌شود بتوانیم سریع‌تر و طولانی‌تر بدویم، همچنین نیروی کمتری صرف خواهد شد و درد کمتری ایجاد خواهد شد.

در اینجا توصیه‌هایی برای تنفس بهتر آورده شده است

mahboob بازدید : 129 جمعه 23 آبان 1393 نظرات (0)
کبدی همان ورزش زو ایرانی است ،اصل ومنشاءاین بازی بومی ومحلی نیاز به قدرت ومهارت داشته وکاملا"ساده وکم خرج می باشد ونیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد . این بازی درتمام نقاط ایران معروف ومشهور و مسابقات کبدی به طورعادی برگزار می شود.
        این بازی درگیلان شیرین دودو و درخراسان،گلستان و مازندران زو و در خوزستان اش تی تی و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می شود.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 193
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 135
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 163
  • بازدید ماه : 286
  • بازدید سال : 1,417
  • بازدید کلی : 35,740