loading...
انجمن ورزشی پنجم اردیبهشت
آخرین ارسال های انجمن
zohreh بازدید : 802 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

کریکت (به انگلیسی: Cricket) یک ورزش تیمی بت و توپ است که در زمین چمن دایره‌ای یا بیضی شکل با شعاع میانگین ۷۵ متر میان دو تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود. در مرکز زمین کریکت یک محوطه خاکی متراکم شده به طول ۲۲ یارد (۲۰٫۱۲ متر) وجود دارد. به این قسمت پیچ (به انگلیسی: Pitch) گفته می‌شود که در طرفین آن سه عدد چوب بنام استامپ (به انگلیسی: Stumps) وجود دارند و تمام این مجموعه با همویکت (به انگلیسی: Wicket) نامیده میشود. توپ کریکت دارای محیطی میان ۲۲/۴ تا ۲۲/۹ سانتیمتر و ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرم وزن دارد (برای آقایان). سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پیچیده شده در نخ پرشده‌است. چوبی که با آن به توپ ضربه میزنند بت (به انگلیسی: Bat) نام دارد. بیشترین طول آن ۹۶/۵ سانتیمتر و عرض آن در پهن ترین بخش ۱۰/۸ سانتیمتر بوده و تغییرات وزن آن از ۱ تا ۱/۴ کیلو میباشد.

کریکت در بیش از صد کشور بازی می‌شود. این رشته ورزشی پرطرفدارترین ورزش کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا است و در انگلیس، ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، یکی از پرطرفدارترین ورزش هاست. کرکت سابقه طولانی دارد. این بازی در آغاز دوره حکمرانی “سکسونها” و “نورمن ها” در مناطق جنوب شرق انگلستان بخاطر سرگرمی اطفال رواج یافت. اسناد موجود در آرشیف انگلستان نشان میدهد؛ بازی کرکت برای اولین بار در سال ۱۵۵۰ میان بچه های محلی در مناطق “کینت Kent، سوسکس Sussex و سری Surrey ” کشور انگلستان رواج پیدا کرد. البته مناطق یاد شده اکنون بنام ویلد (Weald) یاد میگردد.

در اوایل قرن ۱۷ بازی کرکت در میان بزرگسالان رواج یافته و مورد توجه بیشتر مردم قرار گرفت. رواج بی حد قمار و شرط گذاری ها میان ساکنین محلی مناطق جنوب شرق انگلستان سبب شد تا مردان شرط گذار و به اصطلاح قمارباز که در جستجوی دریافت راه های افزایش چانس خود برای مغلوب ساختن حریفان در شرط گذاری و برد و باخت بازی های کرکت بودند، تلاش به دریافت شیوه ها و تکتیک های جدید نمودند تا عوامل موفقیت خویش را فراهم نمایند. بنابر همین دلایل، خواستند بازی کرکت را روی اصول و پرنسیب های معیاری تر و آموزشی تر استوار سازند. این امر سبب شد، ترینران عرض اندام نمایند و مراکز آموزشی برنامه ریزی شده ایجاد گردد. با طرح اصول و برنامه های منظم و مرتب جدید، علاقمندی مردم به بازی کرکت بیشتر گردیده و به تعداد تماشاچیان ان نیز افزوده شد.

Cricket-Performance-Analysis

اولین مسابقه رسمی کرکت در جریان جنگهای داخلی انگلستان در سال ۱۶۶۰ میلادی برگذار شد. با ختم جنگهای داخلی این کشور و شروع دورهء بازسازی، بازی کرکت به یک سپورت رسمی و حرفوی تبدیل گردید و مورد توجه خاندان اشراف قرار گرفت. زیرا این بازی توانسته بود وسیله خوبی برای لذت و برپایی بساط شرط گذاری وقمار آنان، به حساب آید.

از اینکه تا سال ۱۶۹۶ میلادی مطبوعات آزاد در انگلستان وجود نداشت، بازی ها و اتفاقات سپورتی هم به اطلاع عموم رسانیده نمیشد. با به میان امدن مقررات و قوانین مطبوعات آزاد در این کشور، مسابقه کرکت که در سال ۱۵۹۷ در منطقه سوسیکس برگذار گردید، از طریق روزنامه ها و وسایل نشراتی به شدت تحت پوشش قرار گرفت و خوانندگان زیادی را بخود مشغول داشت. اولین کلاب رسمی کرکت در لندن، در سال ۱۷۰۰ بنیانگذاری شد ولی تا سال ۱۷۲۲ از چگونگی فعالیت ها و اجراات آن گزارشات رسمی منتشر نمیگردید.

قرن ۱۸ را میتوان اوج گسترش این بازی در کشور انگلستان نامید. بازی کرکت در این قرن به یک بازی ملی تبدیل گردید. سیر و سیاحت مردم، رفت و امد های تجارتی و تلاش های استعماری انگلیس سبب شد تا بازی کرکت به سرزمین های امریکای شمالی و هند راه باز کند. در سال ۱۷۴۴ دست اندرکاران بازی کرکت در صدد آوردن تغییرات در قوانین و مقررات این بازی شدند. با آوردن تغییرات در ابزار و لوازم بازی کرکت به جالبیت و اصولمندی آن افزوده شد.

crk

چناچه قبل از بکارگیری ویکت های مورد استفاده امروزی، یک چوب برای اخراج بازی کن در زمین بازی مورد استفاده قرار میگرفت. بعدا در نوع و اصول انداختن توپ روشها و شیوه های معینی را درنظر گرفتند. “بیتس مین ها” تا این زمان از دنده های معمولی چوبی کار میگرفتند که شبیه چوب “هاکی” بود. اما بعدا به “بیت ” فعلی تغییر شکل دادند. در جریان قرن ۱۸ کرکت بازان پرآوازهء ظهور نمودند که مشهوترین آنها ” وییام بیدل، توماس ویمارک، ریجارد نیولند، روبرت کولچین، جان سمال، لمپی ستیفنز، دیوید هاریس” وغیره بودند. کلب های مشهور کرکت در همین ایام عبارتند از: هامبلدون و سلیندون.

اما مشهورترین کلب ورزش کرکت در سال ۱۷۸۷ پایه گذاری شد و بنام MCC یاد میشود. در اواخر قرن ۱۸ کلب های مشهور کرکت در شمال انگلستان بنام های “کلب کرکت شیفلد و کلب کرکت ناتینگهام” پا به عرصه گذاشتند که از محبوبیت خاصی میان مردم برخوردار بودند. در قرن هژدهم بازی کرکت تنها به مردان منحصر نماند و خانم ها نیز به ان روی آوردند. اولین بازی رسمی کرکت میان تیم های کرکت زنان شهر براملی و همبیلدون، دقیقا به روز جمعه ۲۶ جولای ۱۷۴۵ برگزار شد. در آن مسابقه، زنان مانند مردان، به بیتنگ، بالینگ و دوش پرداختند که در پایان مسابقه تیم کرکت زنان همبیلدون با اخذ ۱۲۷ رنز در مقابل تیم زنان کرکت براملی که موفق به گرفتن ۱۱۹ رنز گردیده بودن، برنده شناخته شد.

 

نحوه بازی کریکت

ویکت شامل ۳ عدد چوب به ارتفاع ۷۱ سانت و با فاصله ۶ سانت از هم قرار دارد روی زمین کوبیده شده است. تیم مهاجم برای زدن توپ دو نفر از بازیکنان خود را داخل زمین می فرستد که آنها می بایست توپ را زده و طول مستطیل خاکی را طی کنند و یا با زدن توپ به خارج از محدوده زمین امتیاز بدست آورند. پس از اوت شدن ۱۰ نفر از مهاجم تیمها جابجا می شوند. نحوه اوت شدن ۱- برخورد توپ با ویکت۲- توپ گیری روی هوا توسط تیم مدافع ۳- برخورد بازیکنان تیم مهاجم با ویکت ۴- قرار گرفتن پای مهاجم مابین توپ ویکت.

explore-events-summer-cricket

در هر دو راز بازی دونفر با چوب جلوی ویکت ها می ایستد تا به توپ پرتاب شده توسط بازیکنان تیم مقابل ضربه بزنند به افرادی که با چوب به توپ ضربه میزنند بتمن و به افرادی که توپ را پرتاب میکنند باولر میگویند . اگر بتمن طوری به توپ ضربه بزند که توپ در هوا از زمین بازی خارج شود ۶ امتیاز رای تیمش بدست می آورد . دور پیچ افرادی از تیم یکه باید توپ را پرتاب کند برای گرفتن توپهای ضربه خورده می ایستد اگر آنها بتوانند توپی را بدون برخورد به زمین در هوا بگیرند بتمن اوت میشود .در دور بعدی مسابقه تیمها جایشان را با هم عوض میکنند و این بار تیمی که در دو رقبل پرتاب کننده توپ بود باید به توپ ضربه بزنند و تیم یکه ضربه زننده توپ بود پرتاب توپ را انجام میدهد .

مسابقات و دورههای آموزشی کریکت توسط انجمن بین المللی کریکت ICC برگزار میشود . ICC جام جهانی کریکت و همچنین تورهای بین المللی کریکت را نیز برگزار میکند جام جهانی کریکت از سال ۱۹۷۵ هر ۴ سال یکبار برگزار میشود

 

تاریخچه کریکت در ایران

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، سفارتخانه های خارجی در تهران و شهرستانها به ورزش کریکت می پرداختند از جمله استرالیایی ها و پاکستانیها و هندیهای پرسنل این سفارتخانه ها. و سپس پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، این رشته توسط ایرانیانی که مقیم خارج بودند و به ایران آمده بودند مجدداً رواج یافت که اکثر آنان ایرانیان مقیم در کشورهای قاره بوده اند.

ilurl

هم اکنون فدراسیون دارای ۲۰ هیئت شامل:
تهران،اصفهان،بوشهر،کرمان، قم،سمنان،آذربایجان غربی،خراسان رضوی،خوزستان،گیلان،سیستان و بلوچستان، زنجان،هرمزگان ،گلستان ،فارس،اردبیل،خراسان شمالی،آذربایجان شرقی وکرمانشاه و کرج میباشد. تاکنون این فدراسیون موفق به برگزاری ۱۰ دوره مسابقات بیس بال قهرمانی کشور، ۷ دوره مسابقات بیس بال قهرمانی باشگاههای کشور،۷ دوره مسابقات سافت بال قهرمانی مردان کشور، ۱ دوره مسابقات سافت بال بانوان قهرمانی کشور ، ۹ دوره مسابقات کریکت قهرمانی کشور و ۳ دوره مسابقات راگبی قهرمانی کشور شده است.ضمن اینکه در سال ۱۳۸۳ از سوی ریاست محترم فدراسیون سال آموزش نهاده شده و موفق به برگزاری کلاسهای گوناگون آموزش مربیگری، داوری در مقاطع و رشته های مختلف و همچنین کلاسهای آموزشی و کارگاههای مختلف آموزشی جهت بانوان و آقایان علاقمند در سطح کشور گردید. زمین بیس بال در تهران زمین شماره ۴ مجموعه ورزشی آزادی است.ضمناً تیم ملی بیس بال ایران دو بار در مسابقات بیس بال کاپ آسیا در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۶ حضور یافته است.

 

تفاوت بین دو ورزش کریکت و بیسبال و قوانین کریکت
ورزش بیسبال و کریکت در تعداد بازیکنان، زمین ، مدل چوب و ارتفاع ، زمان بازی و …. با هم تفاوت دارند. طبق قوانین ICC این بازی کریکت دارای ۴۲ بند میباشد. در شروع بازی ترکیب کیچینگ به گونه ای باشد که در داخل دایره بیضی شکل اولی متمرکز شوند (پاورپلی – POWER PLAY) و پس از پرتاب ۱۰ هاور ،بازیکنان می بایست به بیرون از دایره اولی برای گرفتن توپ جای گیری کنند.

tykurl

پس از پرتاب ۱۰ هاور، ۵ هاور به کاپیتان تیمی که پرتاب کننده است تعلق می گیرید و پس از آن ۵ هاور دیگر به تیم بتمن تعلق می گیرد در حالی که تعداد کل هاورها ۵۰ می باشد. این امر به این دلیل می باشد چون تا ۱۰ هاور اولی که زمین سفت و سخت میباشد و توپ نوو تازه می باشد . بتمن نمیتواند توپ های پرتابی با سرعت باولر را به راحتی و تند بزند.به همین خاطر در درون دایره ی اولی جای گیری می کنند و دلیل اینکه چرا پس از ۱۰ هاور به بیرون از دایره ی اولی می روند این است که چون پس از پرتاب ۱۰ هاور زمین شل و قابلیت خود را از دست می دهد به همین خاطر باولر توپ های با سرعت کم پرتاب می کند و چون بتمن به راحتی می تواند این توپ ها ی پرتابی را با ضربه ای تند تر بزند به همین خاطر افراد کیچینگ برای مهار و گرفتن توپ از برخورد به زمین به بیرون دایره اولی می روند. دو داور در این بازی وجود دارد و بازی را قضاوت می کند .

 

زمان و محاسبه امتیاز

زمان
زمان در بازی کریکت بستگی به تعداد هاورها و توپ های پرتابی دارد. به عنوان مثال :برای ۵۰ هاور که ۵ باولر و هر کدام ۱۰ هاور پرتاب کند وقت تعیین شده برای یک نیمه ۴ ساعت می باشد و برای ۲۰ هاور یک و نیم ساعت برای نیمه اول می باشد .در نتیجه در می یابیم که این بازی از طولانی ترین بازی ها است.

ugfgrl

بیسبال
چوب بیس بال را از چوب سخت و محکم می تراشند. معمولا برای ساختن این چوب از چوب درخت زبان گنجشک استفاده می کنند . قطر سر چوب حدود ۷ سانتی متر و حداکثر درازی ان در حدود ۱۰۷ سانتی متر است . قطر دسته چوب را نازکتر می گیرند تا به راحتی در دست قرار گیرد . چنانچه در وقت تعیین شده باولرها نتوانستند هاور ها را پرتاب کنند از تعداد هاور های آنها می کاهد. در نتیجه این فرصتی برای تیم مقابل برای کسب امتیازات بیشتر می باشد.

 

نحوه ی محاسبه امتیاز
۱٫ بتمن کسی است که امتیاز کسب می کند .اگر بتمن به توپ پرتابی ضربه وارد کند و توپ به صورت زمینی از دایره دوم (۶۵متری)خارج شود امتیاز بدست آمده ۴ امتیاز می باشد.
۲٫اگر توپ پرتابی به صورت هوایی از دایره ی دوم خارج شود امتیاز بدست آمده۶ امتیاز می باشد.
۳٫اگر توپ در داخل دایره ها بیفتد رفت و برگشت هر بار بتمن ۲ امتیاز محسوب می شود .
۴٫در صورتی که باولر توپ پرتابی را از جلوی خط تعیین شده برای پرتاب ،پرتاب کند ۱ امتیاز به تیم مقابل می رسد .

 

ugkyrl

مسابقه کریکت ۲۰ ۲۰
این مسابقه یکی از ۳روش بین المللی برگزاری کریکت است. این بازی شکل سریع تر بازی سنتی کریکت میباشد که عمدتا از قوانین کریکت سنتی پیروی میکند. قوانین تغیر یافته در کل برای سرعت بخشیدن به بازی قرارداده میشوند.مسابقه کریکت ۲۰ ۲۰ در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار در بریتانیا با توجه به نیاز ورزشکاران ابداع گردید.میانگین زمان بازی ۲۰ ۲۰ سه ساعت است.

 

مسابقات:

در تمامی این مسابقات به هر تیم ۲۰ اوور (اوور = تعداد ۶ توپ که توسط یک باولر به سمت بتر پرتاب میشود) در مدت زمان ۷۵دقیقه تعلق میگیرد. اگر در این مدت زمان تیم مهاجم نتواند اوورهای خود را به اتمام برساندجریمه خواهد شد و ۶ امتیاز به تیم مدافع تعلق میگیرد. به گفته کارشناسان این یعنی اینکه هر اوور باید ۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه به طول بیانجامد.هر بالر فقط اجازه دارد یک پنجم کلیه اوور را بال (پرتاب توپ به سمت بتر) کند یعنی هر بالر ۴ اوور باید انجام دهد. هر تیم مدافع باید بتواند حداقل ۵ اوور بتینگ کند تا بتواند به مسابقه ادامه دهد.

ujyrl

آمادگی:

هر بتر (کسی که با بت به توپ ضربه میزند) بعد از حذف هم تیمی خود ۹۰ ثانیه فرصت دارد تا برای رویارویی توپ بعد آماده باشد. در صورت عدم رعایت زمان توسط بتر و اتلاف وقت داور میتواند ۵ امتیاز بعنوان جریمه به امتیازات تیم مقابل اضافه کند.

فیلدینگ:

در طول ۶ اوور اول هر اینینگ تنها دو فیلدر (مدافع) میتوانند بیرون دایره میانی بایستند.پاور پلی اصطلاحی است برای حالتی که بغیر از این ۶اوور دو تیم میتوانند با توافق یکدیگر تعداد اوور های دیگری که میخواهند این ممنوعیت در فیلدر ها اعمال شود را مشخص کنند.

نوبال:

هر نوبال (توپ پرتاب شده بصورت خطا) ۲ ران یا امتیاز ارزش دارد و بتر یک ضربه اضافه دریافت میکند. نوبال یک توپ غیرقانونی است طبق قوانین که از جانب داور تشخیص داده خواهد شد.

مهم: در صورت غیر رسمی بودن مسابقه دو تیم میتوانند با هماهنگی با داور قوانینی را تغییر یا اضافه کنند.

 

M.C.C. Universities Challenge Final  DURHAM M.C.C.U. v. CARDIFF M.C.C.U.

آیین نامه کریکت

ماده ۱:
۱-۱) فدراسیون راگبی_ کریکت ، که از این پس در این آیین نامه فدراسیون نامیده می شود آیین نامه انضباطی مسابقات ورزشی خود را به شرح زیر در۱۳ ماده ، ۵۹ بند و ۵ تبصره در تاریخ۱۳/۱۲/۱۳۸۶ به صورت پیش نویس جهت تصویب تهیه و تدوین نمود تا پس از تصویب نهایی به مورد اجرا گذاشته شود .

ماده ۲ : اهداف و وظایف
۱-۲) حفظ و صیانت از اخلاق حسنه اسلامی و ورزشی و کوشش در جهت رسیدن به ارزشها و کرامات والای انسانی در سطح جامعه ورزشی کشور
۲-۲) دور نگه داشتن محیطهای ورزشی سالم از هر گونه آلودگی
۳-۲)پیشگیری از برخوردهای ناشایست و بد آموزی ها در میادین ورزشی
۴-۲) تعیین مراجع ناظر بر اجرای صحیح قوانین و مقررات و ضوابط انظباطی
۵-۲)پیشگیری از تضییع حقوق جامعه ورزشی و افراد
۶-۲) رسیدگی به تخلفات در میادین ورزشی و پرداختن به موضوعات انظباطی مسابقات، اردوها ، اعزام ها و سایر فعالیتهای ورزشی مرتبط با فدراسیون .

url

ماده ۳ : شمول
۱-۳)کلیه باشگاهها ، سرپرستان ، مدیران ورزشی ، مربیان ، کمک مربیان ، داوران ، ورزشکاران ، پزشکان ، کمک پزشکان و سایر عوامل دست اندر کار مسابقات که به نحوی از انحاء در جریان مسابقات و تمرین های ورزشی هستند مشمول این آیین نامه می شوند .

ماده ۴ : اعضاء کمیته انظباطی فدراسیون
۱- رئیس فدراسیون با حق تفویض اختیارات خود به فردی آشنا به مسائل حقوقی ( رئیس )
۲- نماینده دفتر حقوقی و امور املاک سازمان تربیت بدنی ( دبیر)
۳- دبیر فدراسیون مربوطه
۴- نماینده دفتر امور مشترک فدراسیونهای ورزشی سازمان تربیت بدنی
۵- نماینده دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان تربیت بدنی
۶- نائب رئیس بانوان فدراسیون بنا به ضرورت

تبصره ۱ : چنانچه تصمیم گیری در مورد بانوان باشد یک نفر صاحب نظر (کارشناس ورزشی ) با اولویت آشنایی نسبت به مسائل حقوقی بنا به نظر رئیس کمیته انظباطی فدراسیون از میان بانوان انتخاب خواهد شد .

تبصره ۲ : بنا به ضرورت افراد ذیل با تشخیص رئیس کمیته انظباطی مربوطه بدون حق رای می توانند در جلسه انظباطی شرکت نمایند .
۱- سر پرست مسابقات ، سرپرست اردو ، سرپرست تیم بر حسب مورد
۲- یک نفر صاحب نظر ورزشی با اولویت آشنایی داشتن به مسادل حقوقی به انتخاب رئیس فدراسیون
۳- مسئول کمیته فنی فدراسیون بنا به ضرورت موضوع
۴- مسئول کمیته داوران فدراسیون بنا به ضرورت موضوع
۵- مسئول کمیته مربیان فدراسیون بنا به ضرورت موضوع
ماده ۵ : محدوده اجرایی و چگونگی ارجاع مسائل به کمیته های انضباطی
۱-۵ ) کمیته انضباطی شهرستان نسبت به مسابقاتی که در داخل شهرستانها و بین نفرات و تیمهای داخلی شهرستان انجام می شود اعمال نظارت و رسیدگی می نماید .
۲-۵ ) کمیته انظباطی استان نسبت به مسابقاتی که در داخل استان و بین نفرات و تیمهای داخلی استان ، یک شهر با شهر دیگر یا باشگاههای شهر های مختلف انجام می شود اعمال نظارت و رسیدگی می نمایند .
۳-۵ ) کمیته انضباطی فدراسیون نسبت به مسابقات بین المللی یا بین شهر های استانهای مختلف یا مسابقات کشوری و یا مسابقات لیگ سراسری و به هر حال کلیه فعالیتهای ورزشی که مربوط به رشته های تحت پوشش فدراسیون باشد اعمال نظارت یا رسیدگی می نمایند .
۴-۵ ) اعمال مجازاتهای کتبی و محرومیت موقت تا سه سال و تنزیل احکام تا دو درجه به عهده کمیته انضباطی فدراسیون و بیش از آن با تاییدکمیته رده بالاتر صورت خواهد گرفت ( تصمیم کمیته انضباطی فدراسیون تا سه سال نیاز به تایید کمیته عالی انضباطی ندارد )
۵-۵)اعمال محرومیت های بیش از سه سال و یا ابطال پروانه دائم و مدام العمر با تایید کمیته انضباطی فدراسیون و با تصویب شورای عالی انضباصورت می گیرد .
۶-۵ ) کمیته انضباطی می توانند در صورت ضرورت و انجام اعمالی که نیاز به مجازات حقوقی و یا کیفری دارد پس از اعمال محرومیت مراتب را برای صدور حکم حقوقی یا کیفری به مراجع قضایی منعکس نمایند .
۷-۵) کمیته انضباطی موظف اند در صورت در یافت گزارش ناظر داور یا سرپرست مسابقات حداکثر ظرف یک هفته جلسات خود را تشکیل و رسیدگی لازم بنماید . به هر حال عدم وجود گزارش نمی تواند رافع مسئولیت کمیته های انضباطی باشد و کمیته های انضباطی در صورت وجود هر نوع از تخلفات مندرج در این آیین نامه موظف به رسیدگی هستند .

ماده ۶ :
۱-۶)در میادین ورزشی ، هر گونه عملی که از سوی فرد یا افراد برخلاف موازین اخلاقی و یا به منظور بر هم زدن نظم ، توقف برنامه ها و مسابقات و علیه مقررات و ضوابط ورزشی صورت گیرد ، تخلف محسوب میگردد و بر حسب مورد و شدت و ضعف آن ، برابر مواد مندرج در این آیین نامه تنبیه یا تنبیهاتی در باره متخلف یا متخلفین اعمال خواهد گردید.
تبصره ۱: رسیدگی به تخلفات فنی در جریان مسابقات برابر مقررات جاری هر رشته ورزشی انجام میگردد.

url

ماده۷ :
ارتکاب اعمال زیر ، موارد مشابه از سوی ورزشکاران ، داوران، مربیان دست اندرکاران و گردانندگان برنامه ها و مسابقات ورزشی وتماشاچیان میتواند بعنوان تخلف مد نظر قرارگیرد:
۱-۷)رفتار خارج از مباحات اسلامی
۲-۷)اهانت ، تهمت زدن .
۳-۷)عدم رعایت مقررات و ضوابط .
۴-۷)عدم اجرای دستورات
۵-۷)رفتار ناشایست
۶-۷)تشویق نامناسب .
۷-۷)تهدید
۸-۷)برخورد نامناسب با افراد تیمهای خودی یا رقیب
۹-۷)عدم رعایت مقررات میزبانی در خصوص تیمهای میهمان
۱۰-۷)اعتراض به داور و حریف به نحوی که موجب تحریک تماشاگران شود .
۱۱-۷)دعوا و ایجاد درگیری .
۱۲-۷)اعمال انواع دویینگ .
۱۳-۷)تشویق و ارائه طریق برای انجام دوپینگ .
۱۴-۷)عدم حضور و یا حضور ناشایست و غیر متعهدانه در تمرینات و مسابقات تیمهای منتخب
یا ملی در صورت دعوت با اراده شخصی و یا با دستور باشگاه مربوطه .

ماده ۸: تنبیهات
۱-۸)تذکر شفاهی
۲-۸)تذکر کتبی
۳-۸)محرومیت از شرکت در مسابقات ورزشی ( موقت)
۴-۸)محرومیت از حضور در میادین ورزشی ( موقت)
۵-۸)محرومیت از شرکت در مسابقات ورزشی ( دائم)
۶-۸)محرومیت از حضور در میادین ورزشی ( دائم )
۷-۸)تنزیل درجه داوری و مربیگری
۸-۸)ابطال احکام قهرمانی داوری و مربیگری .
۹-۸)تعلیق موقت یا ابطال پروانه مکان ورزشی
۱۰-۸)اخراج از جامعه ورزش
۱۱-۸)جرائم نقدی

uukrl

ماده ۹: تجدید نظر
۱-۹)تنبیهات اعلام شده قطعی بوده و در صورت اعتراض با تشخیص رئیس فدراسیون با حضور اشخاص یاد شده می تواند مورد بررسی و بحث مجدد قرار گیرد . اعتراض کننده فقط تا یک هفته پس از اعلام رای می تواند اعتراض کتبی خود را به افراد یاد شده تسلیم نماید و در صورت گذشت یک هفته از اعلان یا اعلام رای حق اعتراض باقی نخواهد ماند . اعلام و یا اعلان رای می تواند به رویت بازیکن یا باشگاه مربوطه برسد و یا در یکی از نشریات محلی یا کثیرالانتشار کشور یا روزنامه رسمی به چاپ برسد در اینصورت زمان انجام یکی از موارد یاد شده زمان اعلام یا اعلان رای تلقی میشود .

ماده ۱۰:
۱-۱۰)رونوشت کلیه احکام صادره باید به مرجع بالاتر و نیز مستقیماً به سازمان تربیت بدنی ارسال گردد.

ماده ۱۱ :
۱-۱۱)فدراسیون موظف است تنبیهات مصوب در مورد آن دسته از ورزشکارانی که امکان ارتباط خارجی آنان وجود دارد را به فدراسیون آسیایی و جهانی مربوطه اعلام نمایند .

ماده ۱۲ :
هر گاه محروم شدگان کتباً تقاضای تخفیف در تنبیهات اعلام شده را بنمایند و این تقاضا حاکی از تعهد برای عدم تکرار خطای گذشته باشد صرفاً در صورتی که ۷۵% مدت محرومیت سپری شده باشد این تقاضا به شرح ذیل قابل رسیدگی و صدور رای می باشد :
۱-۱۲)احکام صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون
۲-۱۲)احکام صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون با تایید این کمیته در شورای عالی انضباطی .

ytkyurl

ماده ۱۳ :
فدراسیون مسئول حسن اجرای این آیین نامه می باشد .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 193
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 72
  • بازدید سال : 1,203
  • بازدید کلی : 35,526