loading...
انجمن ورزشی پنجم اردیبهشت
آخرین ارسال های انجمن
pegah بازدید : 93 یکشنبه 30 فروردین 1394 نظرات (0)

این صدمات شامل پیچ خوردگی sprains( قوزک پا ، پیچ خوردگی زانو ، پیچ خوردگی انگشت) و کشیدگی عضله muscle strain (چهلر سر ران و کشیدگی پشت پا و کشیدگی ساق پا) کوفتگی(contusion) عضلات است.

پیچ خوردگی:Sprain

در اثر وارد شدن نیرو در خلاف جهت متعارف به مفاصل لیگامنت های اطراف مفصل دجار کشیدگی یا پارگی میشود. که در حقیقت باعث پیچ خوردگی ان عضو میشود.پارگی لیگامنتها شامل سه دسته پارگی کامل ، متوسط و کم است. در پارگی های متوسط لیگامنتها بعد از چند هفته استراحت پارگی ترمیم شده و بهبود مییابد. در پارگی شدید که بعضی از فیبرهای لیگامنت نیز پاره میشود احتیاج به جراحی ترمیمی است.

پیچ خوردگی قوزک پا:Ankle sprain

پیچ خوردگی قوزک پا بعد از فرود از پرش حادث مسشود . بطوریکه بازیکن روی کف پا فرود نمی اید و عمده فشار و وزن بدن روی قسمتهای جانبی پا منتقل میشود. این زمانی صورت میگیرد که بازیکن در شرایط نامتعادل فرود بیاید یا در اثر برخورد بازیکن دیگری ایجاد شود.

در پیچ خوردگیهای جزیی همراه با درد و تورم کمی است و بازیکن میتواند به بازی ادامه دهد.ولی در موارد شدیدتر که صدای ترک خوردگی از منطقه آسیب دیده شنیده میشودو ورم قابل توجهی دارد بازیکن قادر به ادامه بازی نیست.

در این نوع آسیب دیدگی برای تسکین استفاده از یخ و بالانگهداشتن پا از سطح بدن با استفاده از دو بالش و استراحت مفید میباشد.برای تشخیص بهتر میزان مصدومیت از عکسهای رادیولوژی درنمای جلو و جانبی کمک گرفته میشود.

روشهای درمان:

درمان سریع: این نوع درمان بلافاصله بعد از صدمه دیدنو با استفاده از بانداژ مخصوص (Taping) و فیزیوتراپی انجام میشود. از معایب این روش احتمال برگشت به حالت پیچ خوردگی است . این روش باید زیر نظر پزشک تیم که قبلا وضعیت ورزشکار را زیر نظر داشته انجام شود.

گچ: درمان رایج پیچ خوردگی قوزک پا گچ گرفتن است و در 80 درصد موارد جواب داده و البته طول دوره درمان از حالت اول بیشتر است.

جراحی: جراحی معمولا برای مواقعی است که پیچ خوردگی شدید و بطور مدوام باشد.

پیچ خوردگی زانو: Knee Sprain

برخلاف مفاصل قوزک پا که با لیگامنتهای جانبی از حرکتهای عرضی پا محافظت میکند ، زانو علاوه بر لیگامنتهای جانبی لیگامنتهای صلیبی نیز دارد که از حرکتهای چرخشی زانو محافظت میکند.

لیگامنتهای صلیبی شامل دو قسمت هستند: لیگامنتهای عقب و جلو. لیگامنتهای جلو معمولا هنگام فرود بعد از اسپک و فشار امدن به بیرون یا داخل زانو مصدوم میشوند که این مصدومیت برای خانمها بیشتر از آقایان است.در این نوع مصدومیت احساس ترک خوردگی ایجاد میشودو بعد از جند ساعت متورم میشود..

لیگامنتهای پشت زانو به ندرت آسیب میبینند.

درمان زانوی پیچ خورده مانند حالت پیچ خوردگی قوزک پاست. بهتر است زانو را از سطح بدن بالاتر نگه داشته و از کمپرس یخ استفاده شود.و در اسرع وقت به دکتر مراجعه شود.

هنگام حرکات قدرتی احتمال پارگی مینیسک(Menisci) نیز وجود دارد.مینیسکهای میانی و عرضی غضروفهای هلالی شکل هستند که ماندد کوسن وزن را بطور مساوی به اتصالات زانو توزیع میکند.پارگی مینیسک میتواند مجزا یا همراه با پارگی لیگامنتها باشد.

پارگی مینیکس (به تنهایی لیگامنتها پاره نشوند) زمان فرود از دفاع حادث میشود بطوریکه زانو زاویه ای 90 یا بیشتر داشته و پاها روی زمین فیکس شده باشد و زانو به سمت بیرون یا داخل بچرخد. پارگی مینیکس به تنهایی با آتروسکوپی و بعد از جند روز درمان بهبود می یابد ولی پارگی توام مینیکس و لیگامنتها احتیاج به عمل جراحی دارد.

پیچ خوردگی انگشت: Finger Sprain

دررفتگی انگشت معمولا هنگام دفاع و برخورد توپ با دست حادث میشود. بطوریکه فشار وارده به مفاصل انگشت خلاف جهت متعارف باشد. در مصدومیتهای شدید که باعث دررفتگی کامل انگشت میشود با کشیدن انگشت میتوان آنرا به حالت اول برگرداند. پیچ خوردگی انگشت را معمولا با کمپرس یخ و آتل بندی آن با انگشت کناری مداوا میکنند و آتل بندی دو الی سه هفته ای باعث درمان کامل انگشت میشود.

کشیدگی عضله : Muscle Strain

کشیدگی عضله به سه دسته خفیف ، متوسط و شدید تقسیم میشوند. در عضله های کش آمده خون بین فیبرهای پاره شده عضله جمع شده و درد شروع میشود. بسته به نوع کشیدگی عضله میزان خون و درد متفاوت است تا جاییکه در کشیدگی شدید عضلانی ، عضلات پاره شده و با عمل جراحی قابل ترمیم خواهد بود ولی در انواع خفیف و متوسط با کمچرس یخ میتوان خونریزی را متوقف نمودو بعد از استراحت جند روزه بهبودی کامل حاصل میشود.

بهترین راه برای پیشگیری از کشیدگی عضله گرم کردن مناسب و بعضی از تمرینات کششی است.

کوفتگی : Contusion

کوفتگی در اثر ضربه مستقیم به یک بافت لطیف از بدن بوجود می آید.که میتواند شامل کوفتگی سطحی و عمقی عضلات باشد.

این نوع مصدومیت در مقایسه با ورزش های پربرخورد در والیبال کمتر دیده میشود.

بهترین نوع درمان اولیه استفاده از بسته یخ است و از هر نوع ماساژ و مالش باید خودداری شود.  

پگاه بخشایی                  

pegah بازدید : 99 یکشنبه 30 فروردین 1394 نظرات (0)
          مجموعه : پزشکی و سلامتی

 

با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

برای کاهش انحنا یا قوس کمر لوردوز  تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای نیاز است.

۱-مانند شکل زیر فرد به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرد و با انقباض عضلات شکم سعی می کند گودی کمر را از بین ببرد، در این حالت سر را به سمت پایین می برد.

 

2-بر عکس حالت قبل فرد، سر  و کمر را به حالت اولیه بر می گردد.

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

 3- فرد مطابق شکل در حالی که به پشت خوابیده، با آرامی یکی از پاها را بالا آورده سپس پا را با آرامی پایین آورده و حرکت را با پای مخالف نیز انجام دهد.

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

 4- فرد به پشت خوابیده  و زانوی خود را خم  کرده و در حالی که دستها از روی زمین بلند نمی شود ،آنها را به سمت پاشنه پاها کشیده و به مدت ۳ ثانیه در همان حالت می ماند در این تمرین عضله شکم به خوبی منقبض می شود و تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات شکم است.

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

 5- این حرکت مانند تمرین قبلی است با این تفاوت که دستها روی زانو قرار گیرد  در این تمرین تا حدی از زمین بلند شوید که فشار روی عضلات شکم را احساس کنید.

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

6- انجام حرکت درازو نشست

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

* دو حرکت کششی مفید

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس


 ورزش های ویلیامز برای گودی کمر:
ویلیامز اعتقاد دارد که علت عمده بروز کمر درد، بر هم خوردن انحنای طبیعی ستون فقرات است. به بیان دیگر وی اعتقاد دارد که در اثر علل و عوامل مختلفی از جمله ضعف عضلات جداره شکم، میزان انحنا یا قوس ناحیه کمر افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب بروز درد کمر می شود.


همین  طور ویلیامز اعتقاد دارد که در اثر ضعف عضلات سرینی یا عدم انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و ران به ویژه عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ ) شخص در هنگام فعالیت یا کار از الگوی صحیح استفاده نمی کند و همین عامل موجب مختل شدن حرکات مفاصل بین لگن و ناحیه کمر می شود و در نتیجه باعث بروز درد کمر می شود. بنابراین ویلیامز برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، ورزش ها یا حرکات درمانی ویژه ای طرح نمود که همانطور که اشاره شد، اصطلاحاً به آن ورزش ها یا نرمش های ( ویلیامز ) می گویند.


 تشریح ورزش های ویلیامز:


حرکت اول:
فرد در حالی که به حالت راحت دراز کشیده و زانوهایش خم است، سعی می کند ضمن منقبض کردن عضلات شکم، لگن خود را کمی بلند نماید،هدف از انجام ورزش اول ویلیامز، تقویت عضلات باسن و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.


حرکت دوم :
فرد در حالی که خوابیده و زانوهایش کمی خم است، سعی می کند با دستهای کشیده به حالت نشسته در آید.هدف از انجام ورزش دوم ویلیامز ، تقویت عضلات شکم و کاهش انحنا یا لوردوز کمر است.


حرکت سوم :
فرد در حالت خوابیده، سعی می کند زانوهای خود را تا آنجا که می تواند به طرف سینه حرکت دهد،هدف از انجام ورزش سوم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات و عناصر اطراف ستون فقرات است.


حرکت چهارم :
فرد در حالی که نشسته است، سعی می کند به طور ملایم دستهایش را به مچ پا برساند،هدف از انجام ورزش چهارم ویلیامز، ایجاد کشش و انعطاف پذیری در عضلات پشت ران ( عضلات همسترینگ) است.


حرکت پنجم :
فرد در حالی که در حالت استارت دو میدانی قرار گرفته است، سعی می کند با متمایل شدن به سمت جلو بر روی پای عقب خود فشار وارد کند.در مرحله بعد ضمن عوض کردن پاها، همین حرکت را برای پای دیگر انجام می دهد.هدف از انجام ورزش پنجم ویلیامز، کاهش انحنا یا قوس کمر است.


حرکت ششم :
فرد در حالی که کنار دیوار ایستاده است، سعی می کند بنشیند. در ضمن ممکن است این تمرین را با استفاده از یک صندلی انجام داد، یعنی فرد در کنار صندلی قرار میگیرد و به جای اینکه بر روی زمین بنشیند، بر روی صندلی می نشیند. هدف از انجام ورزش ششم ویلیامز، تقویت عضله چهارسر رانی است. همینطور در این تمرین عضلات سرینی تقویت می شوند.


 چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی کمر
 درست خوابیدن
در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار دهید، صندلی خود را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پُر کردن فضای خالی پشت کمرتان استفاده کنید.وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه، در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.درست خوابیدن بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید.

 با این نرمش ها گودی کمر را درمان کنید + عکس

توجه داشته باشید که پوشیدن کفش پاشنه بلندموجب افزایش گودی کمرتان خواهند شد.از تقویت عضلات شکم، باسن و کمر غافل نباشید.قوس کمر تا بیش از ۹۰درصد با شنا کردن بهبود می‌ یابد.

پگاه بخشاییلبخند

pegah بازدید : 66 یکشنبه 30 فروردین 1394 نظرات (0)

همه ما حداقل یک بار درد کمر را در طول زندگی تجربه کرده‌ایم که عامل بالقوه وجود این شرایط به طور عمده مکان‌های کاری می‌باشد. عوارض استخوانی ومفصلی ناشی از کار و تغییر شکل وضعیت طبیعی بدن از زمان‌های قدیم شناخته شده‌اند.شغل و کار ضمن این که زندگی افراد را تامین می‌کند برای سلا‌‌مت او نیز خطراتی راممکن به بار آورد. تکرار مداوم حرکات یکنواخت باعث می‌شود که بدن حالتی را که در موقع انجام دادن این حرکات به خود می‌گیرد حفظ نماید، در نتیجه از حالت طبیعی خود خارج شده و وضع غیرعادی به خود بگیرد که ممکن است باعث درد عضلا‌‌ت مربوطه گردد

کمر درد,کمردرد بارداری,کمر درد قاعدگی,[categoriy]

 

کمر درد,کمردرد بارداری,کمر درد قاعدگی,کمردرد در بارداری,کمر درد بعد از انزال,کمر درد صبحگاهی,کمر درد سیاتیک,کمر درد شدید,کمر درد و عفونت رحم,کمر درد شدید در بارداری,ورزش و سلامت,کمر درد,ورزش و سلامت

    در قرن اخیر گرچه بشر توانسته است با پیشرفت علوم مختلف از جمله صنعت داروسازی و اختراع انواع واکسن ها بر بسیاری از بیماریهای عفونی فایق آید, اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل کارهای بدنی به کارهای فکری و اداری افزایش ساعات اشتغال افراد> وضعیت نامناسب فیزیکی بدن درحین کار, رژیم غذایی نامناسب, عدم استراحت کافی, افزایش استرس های روحی, بیماریهای قلبی عروقی, روماتیسم, تصادفات و ... در دنیا نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در بین این بیماریها مشکلات ستون فقرات مخصوصا کمر درد, بالاترین میزان را داراست که علت اصلی آن تغییر شیوه زندگی از زندگی پر تحرک و پر فعالیت به سمت کم تحرکی و پشت میز نشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است. در بررسی آماری شیوع کل دردهای ناحیه کمر حدود 80% گزارش شده است یعنی 80% مردم جهان حداقل یکبار کمردرد را تجربه کرده اند که در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود 30 سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد.
این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیت های مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد.
کمر جزئی از سیستم پیچیده ستون مهره ها است و اجزای آن عبارتند از:
1- ستون مهره ها:
33 استخوان (مهره) دارد. 24 استخوان بالایی بوسیله دیسک هایی که نقش بالشتک دارند, از هم جدا می شود. این استخوان ها توسط 118 مفصل بهم متصل می گردند.
2- نخاع:
نخاع در واقع طنابی از اعصاب است که 45 سانتیمتر طول و 2/5 سانتیمتر ضخامت دارد. تمام فعالیت هایی که پایین تر از سطح گردن اتفاق می افتد, تحت هدایت نخاع است.
3- اعصاب:
31 جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب اطلاعات را از مغز به سایر قسمت های بدن منتقل می کند.
4- ماهیچه ها:
در این منطقه 400 ماهیچه وجود دارد که باعث حرکت در تمامی جهات می گردند.
عوامل بروز کمردرد:
کمردردهای مکانیکی:
شامل آن دسته از بیماری هایی هستند که در اثر و با بواسطه یک عامل مکانیکی مانند ضربه, حرکات فیزیکی نامناسب, کم بودن قوام عضلات و یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می گردند. این دسته از بیماری ها 90% از علل کمردرد را تشکیل می دهند و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری هستند که عوامل بروز آن ها در زیر آمده است.
1- قرار گرفتن در وضعیت های نا مناسب:
وضعیت نامناسب ایستادن: قرارگرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن, سبب افزایش یا کاهش قوس های ستون فقرات و یا انحراف جانبی آنها می شودکه در هر صورت باعث بروز کمردردهای شدید می گردد.
وضعیت ایستا: وضعیت ایستا و بدون تحرک بخصوص وقتی که نامتقارن و کج باشد, برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت در کار با ماشین آلات, که نیاز به قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه کمر شود.
افرادی که با کامپیوتر کار می کنند به طور مداوم در یک وضعیت ایستا قرار دارند به طوری که سر خم شده, دست ها بر روی صفحه کلید قرار گرفته و تنها انگشتان حرکت می کنند. این حالت با فشار بر نواحی شانه ای و انقباض ممتد عضلات گرد و کتف همراه است و اغلب این افراد از درد در ناحیه شانه های خود شکایت دارند. در صورتی که صفحه کلید در سمت چپ و صفحه کامپیوتر در سمت راست کاربر قرار گیرد به طوری که وی مجبور باشد در طی روز مدام سرش را حرکت دهد و یا اینکه صفحه کلید بالاتر و یا پایین تر از ارتفاع استاندارد خود قرار گیرد, فشار مکانیکی وارد بر ستون فقرات بیشتر شده و سبب آسیب بیشتری می گردد.
وضعیت نامناسب نشستن, خم شدن های طولانی از ناحیه کمر, چمباتمه زدن به مدت طولانی, خم و راست شدن مکرر نیز ا دلایل دیگر است.
2- کاهش تحرک
کاهش تحرک می تواند نتیجه عدم استفاده و یا بهبود ناکافی عضو بعد از آسیب دیدن باشد.
عدم استفاده: کاهش دامنه طبیعی حرکات ستون فقرات و عدم استفاده فعالانه از این عضو منجر به سفتی و کاهش خاصیت ارتجاعی آن شده و از طرفی باعث آتروفی (لاغر شدن) عضلات نگهدارنده ستون فقرات می گردد. عضلات ضعیف و لاغر, قدرت حمایت از ستون فقرات کمری در شرایط مورد نیاز مثل بلند کردن جسم سنگین از روی زمین را ندارند در نتیجه سبب بروز کمردرد می شوند. این وضعیت با ورزش فعال در کل دامنه حرکتی ستون فقرات, فیزیوتراپی و تقویت عضلات نگهدارنده قابل جبران آن است. البته کاهش دامنه حرکات مفصلی می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند اسکار سوختگی, علل مادرزادی (مانند جوش و خوردن 2 مهره و یا مثلا افرادی که محدودیت حرکتی دارند(مانند افراد هموفیلی) به خاطر فشارهای غیر معمول مفاصل دیگر نظیر ران و زانو بیشتر از بقیه مستعد پشت دردند. برای مثال اگر زانوها یا ران ها درست راست نشوند, فرد اجبارا به جلو متمایل می شود. این حالت فشار غیر معمولی به ستون فقرات وارد می کند و در دراز مدت موجب بروز درد خواهد شد.)
3- بهبود ناکافی
به طور مثال عدم بهبود کامل بعد از یک حمله کمر درد ناشی از اسپاسم عضلانی که منجر به کاهش گودی کمر شده است, می تواند باعث کاهش تحرک ستون فقرات شود. در این مورد با بهترین درمان انجام تمرینات ورزشی به طور فعالانه و تحت نظر یک فیزیوتراپیست جهت اصلاح گودی کمر و بازگشت به وضعیت طبیعی است.
4- استرس ناشی از کار
نیرو و ارتعاش: نیرو و ارتعاش تولید شده توسط ابزار مختلف, از طریق دست ها و یا اندام دیگر به بدن منتقل می شود و باعث فشارهای غیر معمول به خصوص در اطراف گردن شانه ها می گردد. برای مثال کار با دریل های بادی, چکش زدن مداوم, پوشیدن دستکش های سنگین و یا رانندگی طولانی مخصوصا با وسایل نقلیه سنگین از قبیل تراکتورها, یک نیروی ارتعاشی قوی را به بدن منتقل می کند که با افزایش فشار عمودی به دیسکهای بین مهره ای سبب آسیب به آنها و بروز کمردرد می گردد.
توالی و تداوم کار: کار سنگین و مداوم در یک وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است. به خصوص در مشاغل صنعتی که نیروی زیادی برای انجام کار صرف می گردد, بهتر است زمانی هر چند کوتاه به استراحت جهت تجدید قوا اختصاص داده شود, تا از آسیب های ناشی از کار سنگین بر ستون فقرات کاسته شود.
5- چاقی
وزن زیاد مشکل شایعی است که گریبان گیر برخی افراد جامعه می باشد. صرف نظر از شکل ظاهری که یک مقوله شخصی است, عوارض ناشی از چاقی مانند: فشار حاصله بر روی قلب, تمایل به افزایش فشار خون, آسیب به ستون فقرات(بخصوص ناحیه کمر) و ... قابل توجه است. مهم است بدانید آسیب حاصل از چاقی بر ستون فقرات کمری بلافاصله قابل تشخیص نیست بخصوص اینکه درد ناشی از آن بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود. شایع ترین شکل آسیب به صورت افزایش گودی کمر در اثر حجم زیاد شکم و آویزان بودن آن است. این حالت به مرور سبب پیدایش کمردردهای شدید و مزمن می گردد, که البته در حاملگی نیز شایع است ولی باید توجه داشت که مدتی پس از ختم حاملگی, ستون فقرات به شکل طبیعی خود بازمی گردد ولی در مورد چاقی مزمن این طور نیست. کاهش تحرک نتیجه قطعی چاقی است به طوریکه افزایش حجم بافت نرم موجب قطع حرکات مفصلی در انتهای دامنه طبیعی حرکتشان می گردد. تمامی مفاصل بخصوص مفاصل ران و زانوها درگیر شده و توانایی تحرک در کل دامنه حرکتیشان را از دست می دهند. افراد چاق بیشتر از بقیه به آرتروز مهره های کمری مبتلا می شوند در نتیجه در افراد چاق, کاهش وزن, اولین و مهم ترین اقدام در درمان کمردرد می باشد.
عوامل آشکارساز:
در واقع عوامل مستقیم و ناگهانی کمردرد هستند. این عوامل می توانند سبب ایجاد درد کمر برای بار اول و یا عود کمردرد های قلبی گردند. این ها را می توان یر اساس طبقه بندی میتلند(1986) به صورت ذیل برشمرد:
1- استفاده جدید:
به هرگونه فعالیت تمرین نشده و یا اجرا نشده از قبل می گویند که می تواند تحریک آمیز بوده و سبب بروز درد گردد. بنابراین یک حرکت که برای زمانی انجام نشده است اگر به طور ناگهانی انجام شود و یا فراتر از توانایی عضوی باشد که در حالت کنونی سالم است می تواند سبب آسیب به غضو (مثلا ستون فقرات کمری) و درد ناگهانی آن گردد. مانند: تغییر وضعیت ناگهانی پس از یک کار طولانی یا انجام یک ورزش سنگین برای اولین بار در سنین میانسالی.

2- استفاده نادرست:
به هرگونه حرکت نادرست یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب جهت انجام کار گفته می شود. مثلا خم شدن برای برداشتن فرش به شیوه غلط و یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب برای خاموش کردن لامپ یا بالا کشیدن تنه برای رسیدن به کمد, این ها همگی حرکات نرمالی هستند که اگر به درستی اجرا شوند هیچگونه بیماری ایجاد نمی شود, اما این کارها با عضلات نا متعادل و یا حرکت ناگهانی, سبب فشار به ستون فقرات کمری و بروز درد می شود, یک کمر سالم ممکن است از عهده این شرایط بر آید ولی کمری که اغلب از درد رنج می برد تسلیم می گردد.
3- استفاده بیش از حد:
عبارت است از استفاده درست و معمولی از عضوی که بیش از حد خسته است و به مدت طولانی تحت فشار و استرس قرار داده شده است. این حالت در ستون فقرات کمری سبب آسیب به آن و بروز درد شدید کمر می شود.
4- ضربه:
در هر تصادف و یا حادثه ای مانند سقوط از بلندی یا ضربه مستقیم, ستون فقرات کمری ممکن است آسیب ببیند. این آسیب می تواند از یک کوفتگی مختصر عضلانی یا رگ به رگ شدن مهره ها تا پارگی لیگامانها, شکستگی مهره ها و یا آسیب به نخاع کمری باشد. البته شکستگی مهره و آسیب به نخاع بیشتر در اثر پرت شدن از بلندی(مثلا از روی نردبان) و یا تصادف با اتومبیل اتفاق می افتد. باید توجه داشت که در افراد مسن, مهره های کمر به علت پوکی استخوان ضعیف شده اندو ممکن است یک ضربه آرام هم باعث شکسته شدن آن ها شود. در چنین مواردی, باید تا حد امکان از حرکت دادن بیمار جلوگیری کرد. اگر بیمار نمی تواند پاهایش را حرکت دهد, معنی آن این است که نخاع صدمه دیده است. در این حالت گردن بیمار نباید خم شود و بیمار نباید بشیند و یا از جای خود برخیزد بلکه باید وی را بر روی وسیله ای شبیه برانکارد گذاشته و سریعا به بیمارستان انتقال داد.
علل غیرمکانیکی:
علل غیرمکانیکی شامل آن دسته از علل طبی و یا بیماری های سیستمیک هستند که در سیر بیماری به طرق مختلف ممکن استباعث کمردرد شوند و تشخیص و درمان این بیماری ها تماما به عهده پزشک معالج شما می باشد. به طور کلی هرگاه دچار کمردرد شدید به عنوان اولین اقدام به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علل طبی یا سیستمیک آن بررسی گردد. شایع ترین علل طبی عبارتند از: یماریهای التهابی, بماریهای عفونی, سرطان ها و بیماریهای متابولیکی و ... که تشخیص و درمان همه آن ها همانطور که گفته شد بر عهده پزشک معالج شما می باشد.
بیماریهای التهابی: آرتریت روماتوئید-اسپوندیلیت آنکلیوزان
بیماریهای عفونی: عفونت حاد فضای بین مهره ای(دیسک) و استخوان مهره – سل-تب مالت(در ایران شایع است)عفونت مزمن مهره ها و عفونت خارجی
تومورها: تومور ریشه اعصاب - تومور مهره ها – تومور اولیه استخوانی – تومور اولیه عصبی – تومور متاستازی مهره ها(از پستان, پروستات, ریه, کلیه, تیروئید)
بیماریهای متابولیکی: پوکی استخوان- نرمی استخوان از علل کمتر شایع می توان به مسمومیت با فلزات سنگین مثل رادیم و بیماریهای ناشی از اختلال جریان خون اشاره کرد.
نکاتی که بیشتر به نفع علل طبی کمردرد هستند عبارتند از:
1- سن بالای 54 سال, بخصوص در بیماریهای غیر التهابی و بیمارانی که سابقه ای از عوامل مکانیکی را ذکر نمی کنند.
2- کمردردهای شبانه که با استراحت نیز بهبود می یابند.
3- وجود علائم و نشانه های کمردرد مانند: تب, تعریق, کاهش وزن, ضعف و خستگی مزمن که با کنترل درد نیز بیمار احساس سلامتی نمی کند. در بسیاری از موارد به رغم معاینه فیزیکی دقیق و انجام آزمایشات مختلف, علت مشخصی برای کمردرد پیدا نمی شود. در چنین مواردی با در نظر گرفتن عوامل روانی که باعث پیدایش و یا تشدید کمردرد می شوند باید با یک روانپزشک و یا روانشناس مشورت کرد. همچنین تمارض برای از زیر کار در رفتن و یا گرفتن خسارت از بیمه مربوط به عواملی هستند که پزشک معالج باید آنها را در نظر داشته باشد.
پیشگیری:
پیشگیری از صدمات ناحیه کمر به مراتب آسانتر از معالجه آنهاست.
امروزه اکثر متخصصان معتقدند ورزش هایی مثل پیاده روی, شنا و دوچرخه سواری ممکن است در بهبود کمردرد مفید باشد زیرا این روش ها باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و مفاصل و باعث تعادل و تناسب بدن می شوند. امروزه ما به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری از اتومبیل استفاده می کنیم. بنابراین ممکن است عضلات پاهایمان ضعیف شده و عملکرد قلب و ریه نیز به طور موثر کاهش می یابد. با ورزش می توان عضلات را تقویت کرد و فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش داد و مفاصل را متحرک نگه داشت. علاوه بر این با ورزش عملکرد قلب و ریه نیز بهبود می یابد.
ناراحتی های ماهیچه و رباط ها ممکن است در اثر کار سنگین وزیاد خم شدن و بلند کردن اشیا با روش نادرست, چرخیدن و پیچش ناگهانی کمر, سقط و زمین خوردن یا حتی ایستادن نادرست اتفاق بیفتد. در این مقاله سعی شده ورزش های مناسب جهت تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و شکم به صورت عملی آموزش داده شود.
از جمله مواردی که برای پیشگیری از کمردرد باید رعایت شود:
1- هنگام ایستادن, راه رفتن و بخصوص نشستن پشت شما کاملا راست باشد.(سر خود را بالا گرفته, شکم را به داخل کشیده و قفسه سینه را در حالت استراحت قرار دهید.)
2- هنگام ایستادن و راه رفتن, انگشت ها تا حد امکان به سمت جلو قرار گرفته و بیشتر وزن روی پاشنه ها تحمیل شود. وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید, هرگز به عقب خم نشوید.
3- حتی الامکان از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری شود.
4- هنگام نشستن در خانه, محل کار یا ماشین باید پشتتان به جایی تکیه داشته باشد در این هنگام حوله ای را لوله کنید و در ناحیه کمری قرار دهید. تا حد ممکن از صندلی هایی محکم و صاف استفاده کنید. در صورت امکان در حالت نشسته یک یا هر دو زانو بالاتر از سطح ران ها قرار گیرد. این مساله بخصوص در هنگام رانندگی (با جلو کشیدن صندلی راننده) یا هنگام نشستن در اتومبیل به عنوان مسافر اهمیت دارد.
5- اجسام را به طور صحیح از زمین بلند کنید(بلند کردن اشیا باید به نحوی باشد که فشار ناگهانی و شدید به کمر وارد نکند.) صحیح بلند کردن, یعنی با حفظ راستای ستون فقرات از زانو و عضلات قوی پا استفاده کردن. اگر شی مورد نظر وزن زیادی دارد, از بلند کردن آن خودداری کنید و از دیگران کمک بگیرید. اگر باید چیزی را بلند کنید, آن را به تنه خود نزدیک کنید, تا فشار وارده بر کمرتان حداقل شود و هرگز بار را از ناحیه کمر به بالا نبرید.
6- حتما تخت راحتی داشته باشید, طاق باز و با زانوهای خم بخوابید یا به پهلو خوابیده و یکی از دو زانو را خم کنید. اگر هرروز با کمردرد از خواب بلند می شوید, احتمالا تخت خیلی سفت یا خیلی نرمی دارید و در هنگام خواب وضعیت های مختلفی به خود بگیرید و هرگز به روی شکم نخوابید.
7- اگر کارهایی مانند باغبانی انجام می دهید که مستلزم به جلو خم شدن است, بعد از پنج دقیقه بایستید. همچنین می توانید کمی به عقب خم شوید. در این صورت تمامی اعضایی که مدتی در اثر به جلو خم بودن تحت فشار بوده اند کشیده می شوند و شما احساس راحتی می کنید.
8- از چاقی پرهیز کنید یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه است, برای خود در نظر بگیرید . مصرف انواع چربی, شیرینی و نمک را کم کنید.
9- از کشیدن سیگار اجتناب نمایید. زیرا سیگار خطر پوکی استخوان را افزایش داده نیکوتین موجود در سیگار از طریق تداخل با مواد غذایی که به دیسک های مهره های کمری می رسند آنها را آسیب پذیر می کند.
10- برای جلوگیری از خشکی پشت, مرتب ورزش کنید. پیاده روی, شنا و غیره به شما کمک خواهند کرد(اگر پیاده روی یا دویدن را انتخاب کردید کفش مناسب به پا کنید). در این موارد سخت گیری نکنید. مقدار ورزش را به تدریج افزایش دهید. 5 دقیقه نرمش روزانه بهتر از یک ساعت و یک بار نرمش در هفته است.
تمرین های بدنی: (برای پیشگیری از کمردرد )
تمرین های بدنی که به شرح آن ها می پردازیم برای حفظ قوای عضلانی و کمک به هرچه فعال تربودن شما طراحی شده اند. اگر به ورزش کردن عادت ندارید, اول برنامه را به آرامی شروع کنید. تعداد این تمرین ها را هنگامی که بدنتان آمادگی لازم را پیدا کرد اضافه کنید. در شروع, هر تمرینی را پنج بار تکرار و بعد پنج تا پنج تا اضافه کنید. اگر در انجام تمرین خاصی, درد و نارحتی احساس می کنید, آن را انجام ندهید و تمرین های پیشنهاد شده دیگر را انجام ندهید. از وزنه استفاده نکنید. تمرین ها را منظم انجام دهید. تمرین های سبک و منظم بسیار با ارزش تر از تمرین های سنگینی است که بعد از یک هفته کاملا کنار گذاشته شود.
1- مانند شکل به پشت بخوابید. زانوها را خم کنید و کنار یکدیگر قرار دهید. حال آن ها را به سمت راست و چپ حرکت دهید.
2- در همان حالت قبل, باسن را بالا و پایین ببرید.
3- به پشت بخوابید و زانوها را به آرامی به سمت قفسه سینه بکشید.
4- به پشت بخوابید و زانو ها را خم کنید. با سفت کردن عضلات شکم, پشت خود را صاف کنید. بعد سر وشانه ها را از زمین بلند کنید و دست ها را به زانو برسانید. به آرامی سر جای اول برگردید و ماهیچه ها را شل کنید.
5- به شکم بخوابید. با زانوی صاف کل اندام تحتانی را به نوبت بلند کنید.
6- به شکم بخوابید. ساعد را روی زمین قرار دهید و سر و شانه ها را بالا ببرید.
7- به پشت بخوابید. روزانه به مدت ده دقیقه صاف بخوابید تا بدنتان کاملا کشیده شود.
تمرین های پر خطری که باید از آن ها اجتناب کرد:
1- لمس انگشتان پا در حالت خم شده
این ورزش به منظور کشش عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) طراحی شده است. این حالت باعث فشار آمدن به مهره ها و زانوها می شود.
2- برخاستن از حالت خوابیده به حالت نشسته در حالی که با دست ها روی گردن یا سر فشار می آید.
این حالت باعث فشار آمدن بر روی گردن و قسمت بالایی ستون فقرات می شود.
3- چرخش گردن به صورت دایره کامل
این ورزش باعث فشار آمدن گردن به (قسمت بالایی ستون فقرات) می شود (می توان چرخاندن گردن به صورت نیم دایره را جایگزین کرد.)
ویرایش و تلخیص:آکاایران

 

 

    در قرن اخیر گرچه بشر توانسته است با پیشرفت علوم مختلف از جمله صنعت داروسازی و اختراع انواع واکسن ها بر بسیاری از بیماریهای عفونی فایق آید, اما تغییر شیوه زندگی و صنعتی شدن جوامع و در پی آن تبدیل کارهای بدنی به کارهای فکری و اداری افزایش ساعات اشتغال افراد> وضعیت نامناسب فیزیکی بدن درحین کار, رژیم غذایی نامناسب, عدم استراحت کافی, افزایش استرس های روحی, بیماریهای قلبی عروقی, روماتیسم, تصادفات و ... در دنیا نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در بین این بیماریها مشکلات ستون فقرات مخصوصا کمر درد, بالاترین میزان را داراست که علت اصلی آن تغییر شیوه زندگی از زندگی پر تحرک و پر فعالیت به سمت کم تحرکی و پشت میز نشینی و عدم تطابق صحیح وضعیت بدن با این نوع حیات است. در بررسی آماری شیوع کل دردهای ناحیه کمر حدود 80% گزارش شده است یعنی 80% مردم جهان حداقل یکبار کمردرد را تجربه کرده اند که در جوامع صنعتی اولین تظاهرات آن از حدود 30 سالگی آغاز شده و روند تخریبی سریعتری نیز دارد.
این آمار بسیار بالا ضرورت شناخت وضعیت های مناسب را در زندگی امروزی نشان می دهد.
کمر جزئی از سیستم پیچیده ستون مهره ها است و اجزای آن عبارتند از:
1- ستون مهره ها:
33 استخوان (مهره) دارد. 24 استخوان بالایی بوسیله دیسک هایی که نقش بالشتک دارند, از هم جدا می شود. این استخوان ها توسط 118 مفصل بهم متصل می گردند.
2- نخاع:
نخاع در واقع طنابی از اعصاب است که 45 سانتیمتر طول و 2/5 سانتیمتر ضخامت دارد. تمام فعالیت هایی که پایین تر از سطح گردن اتفاق می افتد, تحت هدایت نخاع است.
3- اعصاب:
31 جفت عصب از نخاع خارج می شود. این اعصاب اطلاعات را از مغز به سایر قسمت های بدن منتقل می کند.
4- ماهیچه ها:
در این منطقه 400 ماهیچه وجود دارد که باعث حرکت در تمامی جهات می گردند.
عوامل بروز کمردرد:
کمردردهای مکانیکی:
شامل آن دسته از بیماری هایی هستند که در اثر و با بواسطه یک عامل مکانیکی مانند ضربه, حرکات فیزیکی نامناسب, کم بودن قوام عضلات و یا فشار بیش از حد به ناحیه ستون فقرات کمری و در اثر بد قرار گرفتن وضع بدن در حالت نشسته و ایستاده ایجاد می گردند. این دسته از بیماری ها 90% از علل کمردرد را تشکیل می دهند و نکته جالب اینکه به راحتی قابل پیشگیری هستند که عوامل بروز آن ها در زیر آمده است.
1- قرار گرفتن در وضعیت های نا مناسب:
وضعیت نامناسب ایستادن: قرارگرفتن در وضعیت نامناسب هنگام ایستادن, سبب افزایش یا کاهش قوس های ستون فقرات و یا انحراف جانبی آنها می شودکه در هر صورت باعث بروز کمردردهای شدید می گردد.
وضعیت ایستا: وضعیت ایستا و بدون تحرک بخصوص وقتی که نامتقارن و کج باشد, برای ستون فقرات بسیار مضر است. این حالت در کار با ماشین آلات, که نیاز به قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت و نامتقارن به مدت طولانی دارد بسیار اتفاق می افتد و اگر اصلاح نگردد می تواند باعث درد قابل توجهی در ناحیه کمر شود.
افرادی که با کامپیوتر کار می کنند به طور مداوم در یک وضعیت ایستا قرار دارند به طوری که سر خم شده, دست ها بر روی صفحه کلید قرار گرفته و تنها انگشتان حرکت می کنند. این حالت با فشار بر نواحی شانه ای و انقباض ممتد عضلات گرد و کتف همراه است و اغلب این افراد از درد در ناحیه شانه های خود شکایت دارند. در صورتی که صفحه کلید در سمت چپ و صفحه کامپیوتر در سمت راست کاربر قرار گیرد به طوری که وی مجبور باشد در طی روز مدام سرش را حرکت دهد و یا اینکه صفحه کلید بالاتر و یا پایین تر از ارتفاع استاندارد خود قرار گیرد, فشار مکانیکی وارد بر ستون فقرات بیشتر شده و سبب آسیب بیشتری می گردد.
وضعیت نامناسب نشستن, خم شدن های طولانی از ناحیه کمر, چمباتمه زدن به مدت طولانی, خم و راست شدن مکرر نیز ا دلایل دیگر است.
2- کاهش تحرک
کاهش تحرک می تواند نتیجه عدم استفاده و یا بهبود ناکافی عضو بعد از آسیب دیدن باشد.
عدم استفاده: کاهش دامنه طبیعی حرکات ستون فقرات و عدم استفاده فعالانه از این عضو منجر به سفتی و کاهش خاصیت ارتجاعی آن شده و از طرفی باعث آتروفی (لاغر شدن) عضلات نگهدارنده ستون فقرات می گردد. عضلات ضعیف و لاغر, قدرت حمایت از ستون فقرات کمری در شرایط مورد نیاز مثل بلند کردن جسم سنگین از روی زمین را ندارند در نتیجه سبب بروز کمردرد می شوند. این وضعیت با ورزش فعال در کل دامنه حرکتی ستون فقرات, فیزیوتراپی و تقویت عضلات نگهدارنده قابل جبران آن است. البته کاهش دامنه حرکات مفصلی می تواند ناشی از عوامل دیگری مانند اسکار سوختگی, علل مادرزادی (مانند جوش و خوردن 2 مهره و یا مثلا افرادی که محدودیت حرکتی دارند(مانند افراد هموفیلی) به خاطر فشارهای غیر معمول مفاصل دیگر نظیر ران و زانو بیشتر از بقیه مستعد پشت دردند. برای مثال اگر زانوها یا ران ها درست راست نشوند, فرد اجبارا به جلو متمایل می شود. این حالت فشار غیر معمولی به ستون فقرات وارد می کند و در دراز مدت موجب بروز درد خواهد شد.)
3- بهبود ناکافی
به طور مثال عدم بهبود کامل بعد از یک حمله کمر درد ناشی از اسپاسم عضلانی که منجر به کاهش گودی کمر شده است, می تواند باعث کاهش تحرک ستون فقرات شود. در این مورد با بهترین درمان انجام تمرینات ورزشی به طور فعالانه و تحت نظر یک فیزیوتراپیست جهت اصلاح گودی کمر و بازگشت به وضعیت طبیعی است.
4- استرس ناشی از کار
نیرو و ارتعاش: نیرو و ارتعاش تولید شده توسط ابزار مختلف, از طریق دست ها و یا اندام دیگر به بدن منتقل می شود و باعث فشارهای غیر معمول به خصوص در اطراف گردن شانه ها می گردد. برای مثال کار با دریل های بادی, چکش زدن مداوم, پوشیدن دستکش های سنگین و یا رانندگی طولانی مخصوصا با وسایل نقلیه سنگین از قبیل تراکتورها, یک نیروی ارتعاشی قوی را به بدن منتقل می کند که با افزایش فشار عمودی به دیسکهای بین مهره ای سبب آسیب به آنها و بروز کمردرد می گردد.
توالی و تداوم کار: کار سنگین و مداوم در یک وضعیت ثابت برای ستون فقرات بسیار مضر است. به خصوص در مشاغل صنعتی که نیروی زیادی برای انجام کار صرف می گردد, بهتر است زمانی هر چند کوتاه به استراحت جهت تجدید قوا اختصاص داده شود, تا از آسیب های ناشی از کار سنگین بر ستون فقرات کاسته شود.
5- چاقی
وزن زیاد مشکل شایعی است که گریبان گیر برخی افراد جامعه می باشد. صرف نظر از شکل ظاهری که یک مقوله شخصی است, عوارض ناشی از چاقی مانند: فشار حاصله بر روی قلب, تمایل به افزایش فشار خون, آسیب به ستون فقرات(بخصوص ناحیه کمر) و ... قابل توجه است. مهم است بدانید آسیب حاصل از چاقی بر ستون فقرات کمری بلافاصله قابل تشخیص نیست بخصوص اینکه درد ناشی از آن بیشتر در ناحیه لگن و زانوها احساس می شود. شایع ترین شکل آسیب به صورت افزایش گودی کمر در اثر حجم زیاد شکم و آویزان بودن آن است. این حالت به مرور سبب پیدایش کمردردهای شدید و مزمن می گردد, که البته در حاملگی نیز شایع است ولی باید توجه داشت که مدتی پس از ختم حاملگی, ستون فقرات به شکل طبیعی خود بازمی گردد ولی در مورد چاقی مزمن این طور نیست. کاهش تحرک نتیجه قطعی چاقی است به طوریکه افزایش حجم بافت نرم موجب قطع حرکات مفصلی در انتهای دامنه طبیعی حرکتشان می گردد. تمامی مفاصل بخصوص مفاصل ران و زانوها درگیر شده و توانایی تحرک در کل دامنه حرکتیشان را از دست می دهند. افراد چاق بیشتر از بقیه به آرتروز مهره های کمری مبتلا می شوند در نتیجه در افراد چاق, کاهش وزن, اولین و مهم ترین اقدام در درمان کمردرد می باشد.
عوامل آشکارساز:
در واقع عوامل مستقیم و ناگهانی کمردرد هستند. این عوامل می توانند سبب ایجاد درد کمر برای بار اول و یا عود کمردرد های قلبی گردند. این ها را می توان یر اساس طبقه بندی میتلند(1986) به صورت ذیل برشمرد:
1- استفاده جدید:
به هرگونه فعالیت تمرین نشده و یا اجرا نشده از قبل می گویند که می تواند تحریک آمیز بوده و سبب بروز درد گردد. بنابراین یک حرکت که برای زمانی انجام نشده است اگر به طور ناگهانی انجام شود و یا فراتر از توانایی عضوی باشد که در حالت کنونی سالم است می تواند سبب آسیب به غضو (مثلا ستون فقرات کمری) و درد ناگهانی آن گردد. مانند: تغییر وضعیت ناگهانی پس از یک کار طولانی یا انجام یک ورزش سنگین برای اولین بار در سنین میانسالی.

2- استفاده نادرست:
به هرگونه حرکت نادرست یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب جهت انجام کار گفته می شود. مثلا خم شدن برای برداشتن فرش به شیوه غلط و یا قرار گرفتن در وضعیت نامناسب برای خاموش کردن لامپ یا بالا کشیدن تنه برای رسیدن به کمد, این ها همگی حرکات نرمالی هستند که اگر به درستی اجرا شوند هیچگونه بیماری ایجاد نمی شود, اما این کارها با عضلات نا متعادل و یا حرکت ناگهانی, سبب فشار به ستون فقرات کمری و بروز درد می شود, یک کمر سالم ممکن است از عهده این شرایط بر آید ولی کمری که اغلب از درد رنج می برد تسلیم می گردد.
3- استفاده بیش از حد:
عبارت است از استفاده درست و معمولی از عضوی که بیش از حد خسته است و به مدت طولانی تحت فشار و استرس قرار داده شده است. این حالت در ستون فقرات کمری سبب آسیب به آن و بروز درد شدید کمر می شود.
4- ضربه:
در هر تصادف و یا حادثه ای مانند سقوط از بلندی یا ضربه مستقیم, ستون فقرات کمری ممکن است آسیب ببیند. این آسیب می تواند از یک کوفتگی مختصر عضلانی یا رگ به رگ شدن مهره ها تا پارگی لیگامانها, شکستگی مهره ها و یا آسیب به نخاع کمری باشد. البته شکستگی مهره و آسیب به نخاع بیشتر در اثر پرت شدن از بلندی(مثلا از روی نردبان) و یا تصادف با اتومبیل اتفاق می افتد. باید توجه داشت که در افراد مسن, مهره های کمر به علت پوکی استخوان ضعیف شده اندو ممکن است یک ضربه آرام هم باعث شکسته شدن آن ها شود. در چنین مواردی, باید تا حد امکان از حرکت دادن بیمار جلوگیری کرد. اگر بیمار نمی تواند پاهایش را حرکت دهد, معنی آن این است که نخاع صدمه دیده است. در این حالت گردن بیمار نباید خم شود و بیمار نباید بشیند و یا از جای خود برخیزد بلکه باید وی را بر روی وسیله ای شبیه برانکارد گذاشته و سریعا به بیمارستان انتقال داد.
علل غیرمکانیکی:
علل غیرمکانیکی شامل آن دسته از علل طبی و یا بیماری های سیستمیک هستند که در سیر بیماری به طرق مختلف ممکن استباعث کمردرد شوند و تشخیص و درمان این بیماری ها تماما به عهده پزشک معالج شما می باشد. به طور کلی هرگاه دچار کمردرد شدید به عنوان اولین اقدام به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علل طبی یا سیستمیک آن بررسی گردد. شایع ترین علل طبی عبارتند از: یماریهای التهابی, بماریهای عفونی, سرطان ها و بیماریهای متابولیکی و ... که تشخیص و درمان همه آن ها همانطور که گفته شد بر عهده پزشک معالج شما می باشد.
بیماریهای التهابی: آرتریت روماتوئید-اسپوندیلیت آنکلیوزان
بیماریهای عفونی: عفونت حاد فضای بین مهره ای(دیسک) و استخوان مهره – سل-تب مالت(در ایران شایع است)عفونت مزمن مهره ها و عفونت خارجی
تومورها: تومور ریشه اعصاب - تومور مهره ها – تومور اولیه استخوانی – تومور اولیه عصبی – تومور متاستازی مهره ها(از پستان, پروستات, ریه, کلیه, تیروئید)
بیماریهای متابولیکی: پوکی استخوان- نرمی استخوان از علل کمتر شایع می توان به مسمومیت با فلزات سنگین مثل رادیم و بیماریهای ناشی از اختلال جریان خون اشاره کرد.
نکاتی که بیشتر به نفع علل طبی کمردرد هستند عبارتند از:
1- سن بالای 54 سال, بخصوص در بیماریهای غیر التهابی و بیمارانی که سابقه ای از عوامل مکانیکی را ذکر نمی کنند.
2- کمردردهای شبانه که با استراحت نیز بهبود می یابند.
3- وجود علائم و نشانه های کمردرد مانند: تب, تعریق, کاهش وزن, ضعف و خستگی مزمن که با کنترل درد نیز بیمار احساس سلامتی نمی کند. در بسیاری از موارد به رغم معاینه فیزیکی دقیق و انجام آزمایشات مختلف, علت مشخصی برای کمردرد پیدا نمی شود. در چنین مواردی با در نظر گرفتن عوامل روانی که باعث پیدایش و یا تشدید کمردرد می شوند باید با یک روانپزشک و یا روانشناس مشورت کرد. همچنین تمارض برای از زیر کار در رفتن و یا گرفتن خسارت از بیمه مربوط به عواملی هستند که پزشک معالج باید آنها را در نظر داشته باشد.
پیشگیری:
پیشگیری از صدمات ناحیه کمر به مراتب آسانتر از معالجه آنهاست.
امروزه اکثر متخصصان معتقدند ورزش هایی مثل پیاده روی, شنا و دوچرخه سواری ممکن است در بهبود کمردرد مفید باشد زیرا این روش ها باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و مفاصل و باعث تعادل و تناسب بدن می شوند. امروزه ما به جای پیاده روی یا دوچرخه سواری از اتومبیل استفاده می کنیم. بنابراین ممکن است عضلات پاهایمان ضعیف شده و عملکرد قلب و ریه نیز به طور موثر کاهش می یابد. با ورزش می توان عضلات را تقویت کرد و فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش داد و مفاصل را متحرک نگه داشت. علاوه بر این با ورزش عملکرد قلب و ریه نیز بهبود می یابد.
ناراحتی های ماهیچه و رباط ها ممکن است در اثر کار سنگین وزیاد خم شدن و بلند کردن اشیا با روش نادرست, چرخیدن و پیچش ناگهانی کمر, سقط و زمین خوردن یا حتی ایستادن نادرست اتفاق بیفتد. در این مقاله سعی شده ورزش های مناسب جهت تقویت عضلات اطراف ستون فقرات و شکم به صورت عملی آموزش داده شود.
از جمله مواردی که برای پیشگیری از کمردرد باید رعایت شود:
1- هنگام ایستادن, راه رفتن و بخصوص نشستن پشت شما کاملا راست باشد.(سر خود را بالا گرفته, شکم را به داخل کشیده و قفسه سینه را در حالت استراحت قرار دهید.)
2- هنگام ایستادن و راه رفتن, انگشت ها تا حد امکان به سمت جلو قرار گرفته و بیشتر وزن روی پاشنه ها تحمیل شود. وزن خود را به طور مساوی بر روی هر دو پا تقسیم کنید, هرگز به عقب خم نشوید.
3- حتی الامکان از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری شود.
4- هنگام نشستن در خانه, محل کار یا ماشین باید پشتتان به جایی تکیه داشته باشد در این هنگام حوله ای را لوله کنید و در ناحیه کمری قرار دهید. تا حد ممکن از صندلی هایی محکم و صاف استفاده کنید. در صورت امکان در حالت نشسته یک یا هر دو زانو بالاتر از سطح ران ها قرار گیرد. این مساله بخصوص در هنگام رانندگی (با جلو کشیدن صندلی راننده) یا هنگام نشستن در اتومبیل به عنوان مسافر اهمیت دارد.
5- اجسام را به طور صحیح از زمین بلند کنید(بلند کردن اشیا باید به نحوی باشد که فشار ناگهانی و شدید به کمر وارد نکند.) صحیح بلند کردن, یعنی با حفظ راستای ستون فقرات از زانو و عضلات قوی پا استفاده کردن. اگر شی مورد نظر وزن زیادی دارد, از بلند کردن آن خودداری کنید و از دیگران کمک بگیرید. اگر باید چیزی را بلند کنید, آن را به تنه خود نزدیک کنید, تا فشار وارده بر کمرتان حداقل شود و هرگز بار را از ناحیه کمر به بالا نبرید.
6- حتما تخت راحتی داشته باشید, طاق باز و با زانوهای خم بخوابید یا به پهلو خوابیده و یکی از دو زانو را خم کنید. اگر هرروز با کمردرد از خواب بلند می شوید, احتمالا تخت خیلی سفت یا خیلی نرمی دارید و در هنگام خواب وضعیت های مختلفی به خود بگیرید و هرگز به روی شکم نخوابید.
7- اگر کارهایی مانند باغبانی انجام می دهید که مستلزم به جلو خم شدن است, بعد از پنج دقیقه بایستید. همچنین می توانید کمی به عقب خم شوید. در این صورت تمامی اعضایی که مدتی در اثر به جلو خم بودن تحت فشار بوده اند کشیده می شوند و شما احساس راحتی می کنید.
8- از چاقی پرهیز کنید یک رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه است, برای خود در نظر بگیرید . مصرف انواع چربی, شیرینی و نمک را کم کنید.
9- از کشیدن سیگار اجتناب نمایید. زیرا سیگار خطر پوکی استخوان را افزایش داده نیکوتین موجود در سیگار از طریق تداخل با مواد غذایی که به دیسک های مهره های کمری می رسند آنها را آسیب پذیر می کند.
10- برای جلوگیری از خشکی پشت, مرتب ورزش کنید. پیاده روی, شنا و غیره به شما کمک خواهند کرد(اگر پیاده روی یا دویدن را انتخاب کردید کفش مناسب به پا کنید). در این موارد سخت گیری نکنید. مقدار ورزش را به تدریج افزایش دهید. 5 دقیقه نرمش روزانه بهتر از یک ساعت و یک بار نرمش در هفته است.
تمرین های بدنی: (برای پیشگیری از کمردرد )
تمرین های بدنی که به شرح آن ها می پردازیم برای حفظ قوای عضلانی و کمک به هرچه فعال تربودن شما طراحی شده اند. اگر به ورزش کردن عادت ندارید, اول برنامه را به آرامی شروع کنید. تعداد این تمرین ها را هنگامی که بدنتان آمادگی لازم را پیدا کرد اضافه کنید. در شروع, هر تمرینی را پنج بار تکرار و بعد پنج تا پنج تا اضافه کنید. اگر در انجام تمرین خاصی, درد و نارحتی احساس می کنید, آن را انجام ندهید و تمرین های پیشنهاد شده دیگر را انجام ندهید. از وزنه استفاده نکنید. تمرین ها را منظم انجام دهید. تمرین های سبک و منظم بسیار با ارزش تر از تمرین های سنگینی است که بعد از یک هفته کاملا کنار گذاشته شود.
1- مانند شکل به پشت بخوابید. زانوها را خم کنید و کنار یکدیگر قرار دهید. حال آن ها را به سمت راست و چپ حرکت دهید.
2- در همان حالت قبل, باسن را بالا و پایین ببرید.
3- به پشت بخوابید و زانوها را به آرامی به سمت قفسه سینه بکشید.
4- به پشت بخوابید و زانو ها را خم کنید. با سفت کردن عضلات شکم, پشت خود را صاف کنید. بعد سر وشانه ها را از زمین بلند کنید و دست ها را به زانو برسانید. به آرامی سر جای اول برگردید و ماهیچه ها را شل کنید.
5- به شکم بخوابید. با زانوی صاف کل اندام تحتانی را به نوبت بلند کنید.
6- به شکم بخوابید. ساعد را روی زمین قرار دهید و سر و شانه ها را بالا ببرید.
7- به پشت بخوابید. روزانه به مدت ده دقیقه صاف بخوابید تا بدنتان کاملا کشیده شود.
تمرین های پر خطری که باید از آن ها اجتناب کرد:
1- لمس انگشتان پا در حالت خم شده
این ورزش به منظور کشش عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) طراحی شده است. این حالت باعث فشار آمدن به مهره ها و زانوها می شود.
2- برخاستن از حالت خوابیده به حالت نشسته در حالی که با دست ها روی گردن یا سر فشار می آید.
این حالت باعث فشار آمدن بر روی گردن و قسمت بالایی ستون فقرات می شود.
3- چرخش گردن به صورت دایره کامل
این ورزش باعث فشار آمدن گردن به (قسمت بالایی ستون فقرات) می شود (می توان چرخاندن گردن به صورت نیم دایره را جایگزین کرد.)
ویرایش و تلخیص:آکاایران

pegah بازدید : 141 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

اثرات مفید ورزش والیبال بر بدن انسان

 

• افزایش حداکثر جذب اکسیژن در بدن.

 

• افزایش کارآیی قلب از طریق حجم خون پمپ شده در یک ضربان.

 

• کاهش تعداد ضربان قلب و کاهش فشار خون.

 

• کاهش عوارض و احتمال مرگ و میر ناشی از نارساییهای قلبی.

 

• کاهش مقاومت عروقی برای عبور دادن جریان خون.

 

• افزایش جریان خون منطقه‌ای و نقل و انتقال اکسیژن به بافتها.

 

• افزایش توانایی بدن در مصرف اسیدهای چرب آزاد به عنوان سوبسترا در هنگام فعالیت.

 

• افزایش تولید لیپوپروتئینهای سنگین (HDL) که برای بدن مفید هستند.

 

• افزایش و بهبود تحمل بدن در هنگام تمرین.

 

• کاهش و یا از بین بردن چاقی و افزایش قدرت عضلانی.

 

• افزایش تولید اندروفینها که مخدرهای درونی هستند.

 

• افزایش تولید عرق به هنگام فعالیت که در نتیجه تحمل بدن در برابر گرما بالا می‌رود.

 

• جلوگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان در صورت انجام تمرینات تحمل وزن.

 

• افزایش تحمل گلوکز در بدن

 

• افزایش تحمل کار بدنی و کاهش تنگی نفس در بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریه.

فواید ورزش والیبال - تصویر 2

فواید اجتماعی

 

تجربه نشان داده است که افرادی که توانسته‌اند با ورزش و فعالیت بدنی، اندامی زیباتر و سالم‌تر داشته باشند، در ارتباطات اجتماعی خود موفق‌ترند. البته این اعتماد به نفس ایجاد شده در آنهاست که چنین موفقیتی را برای آنها حاصل کرده نه سایز کمرشان!

 

فواید فکری و عقلی

 

نظم و اعتماد به نفس حاصل از ورزش تاثیرات بسیار زیادی در این مقوله نیز خواهد داشت. این نظم و اعتماد به نفس باعث می‌شود که افراد کمتر از کار و مدرسه جا بمانند و درس‌ها و کارهایشان را هم روی قاعده و ترتیب انجام دهند. ورزش باعث بالا رفتن جریان خون و اکسیژن در بدن می‌شود که مغز نیز جزئی از آن است. به همین دلیل است که آنها که ورزش می‌کنند سریعتر به محرک‌ها واکنش می‌دهند.

 

لذت و تفریح

 

ممکن است فراموش کرده باشید که مهمترین دلیل ورزش کردنتان این است که از آن لذت می‌برید. مردم معمولاً اهدافی مثل کاهش وزن، تقویت سلامتی و اینها را هدف ورزش خود بیان می‌کنند. اما یادتان باشد، اگر انگیزه‌ای برای ورزش کردن نداشته باشید و از این کارتان لذت لازم را نبرید، نه وزن کم خواهید کرد و نه سلامت می‌مانید. یکی از راه‌های بالا بردن لذت و تفریح ورزش، انجام فعالیت‌های مختلف یا پیدا کردم محل‌های جدید برای انجام آن است.

 

 

گردآوری مجله اینترنتی دلگرم

برنامه بازیهای ایران در لیگ جهانی والیبال

 

پگاه بخشایی


pegah بازدید : 85 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

«از میان انواع ورزش ها، پیاده روی در زمین های هموار و با شیب نه چندان زیاد به ویژه برای کسانی که تازه ورزش را آغاز کرده اند، تمرین بسیار مناسبی است و تقریبا برای همه افراد میسر است.در آغاز این ورزش باید از روزانه 2 تا 3 کیلومتر شروع شود و به تدریج به میزان و سرعت آن افزوده گردد و اگر وضعیت فرد اجازه بدهد پس از مشاوره با پزشک خود می تواند گاهی در فواصل پیاده روی تا 5 دقیقه اقدام به دویدن هم بکند البته در صورتی که این اقدام موجب هیچ گونه ناراحتی و تنگی نفس و تجاوز تعداد ضربان قلب از 110 مرتبه در دقیقه نباشد.»

در حقیقت پیاده روی ممکن است بهترین راه برای کنترل و کاهش سرعت روند پیری باشد چرا که در هنگام پیاده روی تمام عضلات بدن به حرکت در می آیند که به جریان خون در مفاصل کمک می کند و آنها را نرم می کند در واقع پیاده روی از بهترین ورزش ها برای حفظ تراکم و استقامت استخوان ها و کنترل وزن است، عضلات بدن را هماهنگ کرده و اندام را متناسب می سازد.»

افرادی که بدون ورزش کردن، رژیم سخت و خودسرانه می گیرند بعد از کوتاه ترین زمان چاق تر از قبل می شوند با وجود اینکه وزن این افراد در آغاز رژیم به سرعت کم می شود، زیرا علت کاهش وزن ناشی از، تحلیل رفتن عضلات و کاهش آب بدن بوده است بدون اینکه در روند وزن کاهش یافته حتی چند گرم از چربی های ذخیره شده کاسته شود و حتی وزن این افراد بیشر از آغاز رژیم سرجای اول خود برمی گردد فقط به شکل چربی به وزن بدن اضافه می شود که این افراد برای اجتناب از چاق شدن در مرور زمان باید متابولیسم خود را با ورزش روزانه بالا ببرند.»

برای کاهش وزن راه رفتن برای افراد چاق از نظر زمانی مهم تر است تا از نظر سرعتی و باید گفت پیاده روی در حد یک قدم زدن متوسط در زمانی طولانی با مسافت بیشتر، چربی را می سوزاند و به مصرف می رساند ضمن اینکه فعالیت ورزشی جهت کاهش وزن بهتر است هر روز انجام شود تا بهترین تاثیر را در سلامت و حفظ کاهش وزن بدست آمده را داشته باشد و اگر امکان برنامه ریزی برای هر روز هفته میسر نباشد یک روز در میان نیز بسیار مفید فایده خواهد بود.»

از طرف دیگر انجام حرکت و ورزش با برخورداری از یک رژیم متعادل تاثیر بیشتری داشته و تناسب اندام ایجاد شده نیز ماندگاری طولانی تری را خواهد داشت ضمنا به قطع ناگهانی فعالیت های آغاز شده اقدام نگردد و بدین طریق به تدریج به مرحله تثبیت و ماندگاری طولانی تر نایل خواهند شد.»

پگاه بخشاییلبخند

pegah بازدید : 1478 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

غلت‌ها

غلت‌ها چرخش بدن حول محور عرضی خود می‌باشد که بصورت غلت جلو، پاجمع، پاباز پاراست و غلت عقب، پا جمع پاباز، پاراست اجرا می‌شود.

 ۱ـ غلت جلو پاجمع

از حالت ایستاده، دستهای بالای سرکشیده، سپس می‌نشینیم، دستها به اندازه عرض شانه‌ها باز به جلو روی زمین میگذاریم پس از آن با خم کردن آرنجها و بردن چانه به طرف سینه (سر و سینه داخل) و باز کردن زانوها، شانه‌ها به جلو حرکت می‌کنند و پشت سر و کتف‌ها را به زمین می‌گذاریم و بدن را بطرف جلو هدایت کرده و پاها صاف و کشیده و آنگاه نزدیک زمین در زاویه ۴۵ درجه زانوها خم و غلت جلو پاجمع می‌زنیم.

 مراحل آموزشی:

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

 ۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت جلو پاجمع می‌زنیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت جلو پاجمع با کمک مربی انجام می‌دهیم.

 نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و جلو کمک می‌کنیم.

 ۲ـ غلت جلو پاباز:

از حالت ایستاده دستها بالای سرکشیده، سپس می‌نشینیم، دستها به اندازه عرض شانه‌ها باز به جلو روی زمین می‌گذاریم. پس از آن با خم کردن آرنجها و بردن چانه به طرف سینه (سر و سینه داخل) و باز کردن زانوها شانه‌ها به جلو حرکت می‌کنند و پشت سر و کتف‌ها را به زمین می گذاریم و بدن را به طرف جلو هدایت کرده و پاها صاف و کشیده و نزدیک زمین در زاویه ۴۵ درجه به طرفین باز می‌کنیم و با وارد کردن نیرو بوسیله دستها به زمین سر و سینه به جلو و بالا حرکت می‌دهیم و غلت جلو پا باز می زنیم.

 مراحل آموزشی:

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت جلو پا باز را انجام می‌دهیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت جلو پا باز را با کمک مربی انجام می‌دهیم.

نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و جلو کمک می‌کنیم.

 ۳ـ غلت جلو پا راست:

از حالت ایستاده دستها بالای سر کشیده، سپس می‌نشینیم دستها به اندازه عرض شانه‌ها باز به جلو می‌گذاریم پس از آن با خم کردن آرنجها و بردن چانه به طرف سینه (سر و سینه داخل) و باز کردن زانوها، شانه‌ها به جلو می‌روند، پشت سر و کتفها را به زمین می‌گذاریم و بدن را بطرف بالا و جلو هدایت کرده و پاها صاف و کشیده و سر و سینه تا آخرین لحظه به پاها چسبیده و دستها نزدیک زانو به زمین می‌گذاریم و غلت جلو پا راست می‌زنیم.

 مراحل آموزشی:

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت جلو پا راست را انجام می‌دهیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت جلو پا راست با کمک مربی انجام می‌دهیم.

نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و جلو کمک می‌کنیم.

۴ـ غلت عقب پا جمع

از حالت ایستاده دستها بالای سرکشیده، سپس به صورت چمباتمه پاها بسته و زانوها به هم چسبیده می‌نشینیم. آنگاه دستها کنار گوش و زیر کتفها به پشت غلت می‌زنیم و با وارد کردن نیرو بوسیله دستها به زمین بدن را به بالا و عقب برده و بطوری که هیچگونه فشاری به سر و گردن نیاید که در این حالت پاها جمع و به طرف سینه تا آخرین لحظه این حالت بدن باید حفظ شود و پس از غلتیدن روی پاها فرود می‌آییم.

مراحل آموزشی:

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت عقب پا جمع را انجام می‌دهیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت عقب پا جمع را با کمک مربی انجام می‌دهیم.

نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و عقب کمک می‌کنیم.

۵ـ غلت عقب پا باز

از حالت ایستاده دستها بالای سر کشیده، به صورت چمباتمه، پاها بسته و زانوها به هم چسبیده می‌نشینیم. آنگاه دستها کنار گوش و زیرکتفها به پشت غلت می‌زنیم و با وارد کردن نیرو بوسیله دستها به زمین بدن را به بالا و عقب برده و به طوری که هیچگونه فشاری به سر و گردن نیاید. که در این حالت پاها صاف و کشیده به طرف سینه است که پس از غلتیدن نزدیک زمین باز می‌شوند.

مراحل آموزشی:

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت عقب پا باز را انجام می‌دهیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت عقب پا باز را با کمک مربی انجام می دهیم.

نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و عقب کمک می‌کنیم.

۶ـ غلت عقب پا راست

از حالت ایستاده دستها بالای سر کشیده به صورت چمباتمه، پاها بسته و زانوها به هم چسبیده می‌نشینیم و آنگاه دستها کنار گوش و زیرکتفها به پشت غلت می‌زنیم و با وارد کردن نیرو بوسیله دستها به زمین بدن را به بالا و عقب برده به طوری که هیچگونه فشاری به سر و گردن نیاید که در این حالت پاها صاف و کشیده به طرف سینه تا آخرین لحظه این حالت بدن باید حفظ شود و پس از غلتیدن روی پاها فرود می‌آییم.

مراحل آموزشی

۱ـ حرکت گهواره‌ای را انجام می‌دهیم.

۲ـ بر روی سطح شیب‌دار حرکت غلت عقب پا راست را انجام می‌دهیم.

۳ـ بر روی سطح صاف حرکت غلت عقب پا راست را با کمک مربی انجام می‌دهیم.

 نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از کمر به بالا و عقب کمک می‌کنیم.

۷ـ بالانس سر

نشستن به صورت چمباتمه و گذاشتن قسمت بالای پیشانی و دستها به اندازه عرض شانه‌ها روی زمین به شکل یک مثلث متساوی‌الاضلاع و با صاف کردن پاها و بالا کشیدن بدن را حد عمود بر دستها و آمگاه پاها را به حد بالانس بالا می‌بریم بطوریکه مرکز ثفل بدن عمود بر سطح اتکاء شود.

مراحل آموزشی:

۱ـ به صورت چمباتمه نشسته، دستها و پیشانی روی زمین، پاها را به طرف سینه برده از زمین جدا می‌کنیم بطوریکه مرکز ثقل بدن عمود بر سطح اتکاء باشد.

۲ـ بالانس سر به صورت بدن زاویه می‌زنیم سپس به حالت اول برمی‌گردیم.

نحوه کمک کردن:

ژیمناست را از پا کمک می‌کنیم.

 شیرجه غلت

با چند قدم دور خیز، جفت زدن پاها به زمین و پرش به بالا و جلو طوریکه سر و سینه و دستها بالا و جلو کشیده باشند و بدن کاملاً باز و حالت بشقابی به خود بگیرد و تا رسیدن دستها به زمین بالانس غلت می‌زنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ با استفاده از خرک مطبق حالت شیرجه غلت را انجام می‌دهیم.

۲

ـ با قرار دادن تشک ایمنی و با استفاده از پیش‌تخته شیرجه غلت را تمرین می‌کنیم.

۳ـ با استفاده از مینی‌ترامپلین و با کمک مربی شیرجه غلت می‌زنیم.

۴ـ با استفاده از پیش تخته با کمک مربی شیرجه غلت می‌زنیم.

نحوه کمک کردن:

با قرار دادن یک دست زیر سینه و دست بعدی زیر پاها، ژیمناست را کمک می‌کنیم. (تمرینات شماره ۳ و ۴)

۱۳ـ چرخ فلک پیچ یا نیم پشتک پیچ

با چند قدم دویدن و پرش به بالا و جلو بطوریکه پس از فرود یک پا جلو خم می‌شود و دستها بالای سر باشند. سر و سینه (بالاتنه) بطور یکنواخت متمایل به جلو و به طرف زمین حرکت می‌کند و چرخش بالاتنه به داخل بدن از ناحیه کمر و نزدیک به زمین از طرف پائی که جلو قرار دارد انجام می‌دهیم. دستها از یکی پس از دیگری به زمین می‌گذاریم. بدین صورت که یک دست اول حالت چرخ فلکی و دست دوم را به طرف دست اول می‌چرخانیم و بلافاصله به زمین می‌گذاریم، پاها بالای سر جفت می‌شوند و با وارد کردن نیرو به وسیله دستها به زمین و درو کردن پاها به طرف زمین نیم پشتک پیچ می زنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ یک چوب یا شیء دیگر به دست می‌گیریم و از مفصل ران تا ۹۰ درجه به جلو خم می‌شویم و سپس بالاتنه را به سمتی که پیچ می‌زنیم چرخش می‌دهیم.

۲ـ یک پا جلو و مرحله شماره ۱ را همراه با چرخش به سمت پائین و جلو انجام می‌دهیم.

۳ـ روبروی دیوار طوری پیچ می‌زنیم که سینه به دیوار بچسبد و بالانس می‌ایستیم.

۴ـ اجرای حرکت پیچ روی زمین و بالانس ایستادن و به حالت شنا روی زمین فرود می‌آییم.

۵ـ اجرای حرکت پیچ از ارتفاع و بدن راست ایستادن.

۶ـ اجرای حرکت پیچ از ارتفاع کمتر.

۷ـ در مراحل پیشرفته اجرای حرکت پیچ از روی خرک مطبق یا پیش‌تخته.

۸ـ باسه قدم دویدن پیچ می‌زنیم. طوری که دستها روی سطح زمین و فرود پاها روی تشک ایمنی باشد.

۹ـ روبروی دیوار ایستاده و با استفاده از یک تشک ایمنی حرکت پیچ را اجرا می‌کنیم بطوریکه بدن به حالت ابتدای نیم وارو باشد.

نحوه کمک کردن:

از سمت پائی که جلو است می‌ایستیم و ژیمناست را از کمر کمک می‌کنیم.

۱۴ـ نیم پشتک

با چند قدم دویدن و پرش به بالا و جلو بطوریکه پس از فرود یک پا جلو بلافاصله خم می‌شود و سر و سینه (بالاتنه) بطور یکنواخت به جلو کشیده و دستها را به زمین می‌گذاریم که همزمان با آن پای عقبی از زمین جدا شده و بالای سر عمود می‌شود که در این حالت باید به دستها نگاه کنیم و با وارد کردن نیرو به زمین همان نیرو دوباره به بدن وارد شده و بدن را که به صورت عمود درآمده بود از زمین جدا می‌کند و بدن حول محور عرضی خود ۳۶۰ درجه می‌چرخد و نیم پشتک می‌زنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ دوبار پی در پی بالانس می‌زنیم.

۲ـ مرحله شماره ۱ را از ارتفاع کم مانند یک تشک ۱ در ۲ متر انجام می‌دهیم.

۳ـ مرحله شماره ۱ را از زمین بر روی یک تشک ۱ در ۲ متر انجام می‌دهیم.

۴ـ با چند قدم دویدن مرحله شماره ۱ را انجام می‌دهیم.

۵ـ از سطح مرتفعی با جهش نیم پشتک می‌زنیم. (با کمک مربی)

۶ـ از سطح مرتفع با استفاده از مینی‌ترامپلین با پیش تخته و با کمک مربی نیم‌پشتک می‌زنیم.

نحوه کمک کردن:

از کتف یا بازو و کمر ژیمناست را کمک می‌کنیم.

 ۱۵ـ قوس عقب یا پل کمر

از حالت ایستاده دستها بالای سر، یک پا به جلو و برگشت عقب بطوریکه بالا تنه به صورت یکنواخت بطرف زمین حرکت کند و همزمان با آن یک پا بالا می‌آید و با کمک پای دوم و با وارد کردن نیرو بوسیله دستها به زمین قوس عقب می‌زنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ با کمک دیوار یا نردبان سوئدی قوس عقب می‌زنیم.

۲ـ روبروی نردبان سوئدی می‌نشینیم و پاها را بالاتر از افق می‌گذاریم و پل کمر می‌زنیم.

۳ـ از روی خرک مطبق یا مینی خرک یا نردبان سوئدی پل کمر می‌زنیم.

نحوه کمک کردن:

یک دست زیر کمر و دست بعدی از پا، ژیمناست را کمک می‌کنیم.

۱۶ـ نیم وارو

از حالت ایستاده دستها بالای سر به حالت نشسته به عقب می‌رویم بطوریکه زانوها از حالت ۹۰ درجه خارج نشوند (زانوها به جلو خم نشوند) و دستها به جلو و سر و سینه بطور قائم باشند و با پرتاب دستها و بالاتنه بطور یکنواخت به بالا و عقب و باز شدن مفصل زانو، دستها را به زمین می‌گذاریم و بدن به حالت قوس عقب و بالانس درمی‌آید. که پس از عبور از سطح قائم و نیرویی که دستها به زمین وارد می‌کنند و شتاب پاها بدن به دور محور عرضی خود ۳۶۰ درجه به عقب چرخش می‌کند و نیم وارو می‌زنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ از حالت ایستاده. دستها را بطور متوالی به بالا و پائین پرتاب می‌کنیم.

۲ـ با استفاده از سطح شیبدار حالت پرتاب دست و باز کردن بدن را تمرین می‌کنیم. اگر سطح شیبدار میسر نبود و در حالیکه دستهای ژیمناست بالا است مربی با فاصله از پشت سر کمر ژیمناست را گرفته و پرتاب عقب انجام می‌دهد.

۳ـ اجرای حرکت پرتاب دست و باز شدن بدن در جهت نیم‌وارو.

۴ـ با استفاده از سطح شیبدار تمرین شماره ۳ را اجرا می‌کنیم.

۵ـ اجرای حرکت

نیم وارو از سطح شیبدار و به حالت بالانس شنای سوئدی پائین آمدن. (با کمک مربی)

۶ـ اجرای حرکت نیم وارو از سطح شیبدار و به حالت شنای سوئدی پائین آمدن. (بدون کمک مربی)

۷ـ اجرای حرکت نیم‌وارو از سطح شیبدار.

۸ـ اجرای حرکت نیم وارو از روی پیش تخته.

نحوه کمک کردن:

یک دست از زیرکمر  و دست بعدی از پا ژیمناست را کمک می‌کنیم.

۱۷ـ پشتک

با چند قدم دویدن و با حرکت سریع دستها به بالا و جلو و جدا شدن پاها از زمین و حرکت سریع بالاتنه به سمت پاها و چرخش ۳۶۰ درجه جلو به دور محور عرضی بدن و باز کردن بدن و فرود روی پاها می‌ایستیم.

 مراحل آموزشی:

۱ـ با چند قدم دویدن روی خرک مطبق از طول یا چند تشک ۱ در ۲ متر غلت جلو یا جمع می‌زنیم.

۲ـ با چند قدم دویدن و زدن روی پیش تخته از عرض خرک مطبق یا چند تشک ۱ در ۲ متر غلت جلو پا جمع می‌زنیم.

۳ـ با چند قدم دویدن و زدن روی پیش تخته یا مینی‌ترامپلین و با کمک مربی روی تشک ایمنی پشتک می‌زنیم.

۴ـ با چند قدم دویدن و زدن روی پیش تخته یا مینی‌ترامپلین پشتک می‌زنیم.

نحوه کمک کردن:

با یک دست از زیر شکم و دست بعدی از کتف ژیمناست را کمک می‌کنیم. آنگاه با دست به سینه ژیمناست از جلو رفتن او جلوگیری می‌کنیم.

خرک حلقه:

در خرک حلقه جفتی یکی از حرکات اساسی و پایه محسوب میشود. لذا جهت آموزش جفتی مراحل آموزشی زیر باید طی شود.

۱ـ ابتدا روی زمین حالتهای جفتی را بصورت راه رفتن نشان میدهیم.

۲ـ نیم جفتی روی زمین میزنیم.

۳ـ روی پارالل با زیر بغل جفتی میزنیم.

۴ـ روی خرک قارچ پایه‌دار جفتی میزنیم.

۵ـ روی خرک دسته‌دار، بدون پایه با سطل جفتی میزنیم.

۶ـ روی خرک قارچ بدون پایه یا روی پیش تخته جفتی میزنیم.

۷ـ ابتدای خرک بدون دسته و پایه جفتی میزنیم. (اول خرک)

۸ـ انتهای خرک بدون دسته و پایه جفتی میزنیم. (آخر خرک)

۹ـ روی خرک دسته‌دار، بدون پایه که دو طرف آن (جلو و عقب) تشک ایمنی و همسطح خرک قرار دارد، جفتی میزنیم.

۱۰ـ روی خرک پایه و دسته‌دار، درو لنگی یا عوض کردن پاها را انجام میدهیم.

۱۱ـ روی خرک پایه و دسته دار ضربدر یا قیچی میزنیم.

۱۲ـ روی خرک پایه و دسته‌دار جفتی میزنیم.

در مراحلی بالاتر جفتی از طول خرک و جفتی روی یکدسته و … تمرین شود.

دارحلقه:

پس از آشنائی نوآموزان با دارحلقه، ابتدا تاب گرفتن را آموزش میدهیم و این در حالیست که نوآموزان از آمادگی جسمانی برخوردار باشند و مراحل اولیه بدنسازی و ‌آمادگی جسمانی ژیمناستیک  را پشت سرگذاشته باشند.

بعد از مدت زمانیکه نوآموزان با بقیه وسائل تمرینات خود را شروع کرده باشند، آنگاه سراغ دارحلقه می‌آئیم.

۱ـ تاب گرفتن:

پس از آویزان شدن طوری بدن را به حرکت در می‌آوریم که دستها ثابت باشند. و بیشتر حرکت بدن از مفصل شانه باشد و با شتاب پاها از مفصل ران بدن را به جلو و عقب سوق میدهیم طوریکه در انتهای تابها شتاب باید صفر شود.

برای این کار می‌توان از تسمه استفاده کرد.

هنگام تاب گرفتن، وقتیکه تاب جلو گرفته شود، نگاه نوآموز باید به جلو و بالا باشد و هنگامیکه تاب عقب گرفته شود، نگاه نوآموز به پائین و زیر حلقه‌ها باشد. (درتمام حالات سرحالت طبیعی دارد)

۲ـ آفتاب:

بدن را بین حلقه‌ها میبریم. سپس پاها را به طرف صورت و آنگاه به بالا و عقب پرتاب میکنیم که همزمان با آن شانه‌ها باید مقاومت کنند و بدن را از حلقه‌ها دور کنند و با چرخش دستها از مفصل شانه آفتاب میزنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ بدن را بین حلقه‌ها نگه میداریم، سپس پاها به طرف صورت و دستها به طرفین باز میشوند و بالعکس.

۲ـ با استفاده از خرک یا خرک مطبق یا تشکهای ایمنی آفتاب میزنیم.

۳ـ با کمک مربی آفتاب میزنیم.

نحوه کمک کردن:

یک دست از سینه و دست بعدی از پانوآموز را کمک می‌کنیم. (شکل مرحله قبل)

۳ـ مهتاب:

باز هم روی تاب گرفتن تأکید میکنیم زیرا یکی از اصول پایه و اساسی هر وسیله تاب گرفتن است.

مهتاب: انتهای تاب عقب هنگامیکه به پائین نگاه میکنیم با شتاب پاها و فشار به حلقه‌ها و چرخش کتفها، مهتاب میزنیم.

مرحله آموزشی:

روی تشکهای ایمنی یا خرک مطبق مهتاب میزنیم.

نحوه کمک کردن:

انتهای تاب عقب یک دست از سینه و دست بعدی از پا نوآموز را کمک میکنیم.

۴ـ آفتاب پرش وارو باز:

پس از زدن آفتاب و هنگامیکه بدن از زیر حلقه‌ها با شتاب پاها از فصل ران از زاویه  جلو رد شود، با مقاومت دستها واروباز میزنیم.

مراحل آموزشی:

۱ـ ابتدا از دار حلقه کوتاه و با کمک مربی واروباز درجا میزنیم.

۲ـ از دارحلقه کوتاه و از انتهای تاب جلو نوآموز را نگه میداریم سپس او با کمک مربی واروباز میزند.

نحوه کمک کردن:

یک دست از کمر و دست بعدی از پا نوآموز را کمک میکنیم. (شکل مرحله قبل)

پارالل:

پس از آشنائی نوآموزان با این وسیله ابتدا راه رفتن روی پارالل بصورت یکدست، یکدست سپس به صورت جفت، آنگاه روی یک چوب از پارالل این کار را تمرین میدهیم. وقتیکه نوآموزان از نظر بدنی کاملاً آماده شوند آنگاه تاب گرفتن را به آنها آموزش میدهیم.

 ۱ـ تاب گرفتن:

هنگام تاب گرفتن بدن باید کاملا صاف و کشیده باشد. بدن در انتهای تاب جلو به حالت بشقابی و کشیده باشد و در انتهای تاب عقب صاف و کشیده باشد. در انتهای تاب جلو به پاها نگاه می‌کنیم و در انتهای تاب عقب به پائین نگاه می‌کنیم. (در تمام حالات سرحالت طبیعی دارد)

الف ـ پس از آموزش تاب آنگاه در انتهای تاب جلو پاها را روی پارالل می‌گذاریم و پرش میکینیم. پس از مدتی که نوآموز روی تاب مسلط شد آنگاه در انتهای تاب جلو پرش از روی پارالل را انجام میدهد.

ب ـ نوآموز پس از مدت زمانی دیگر که تسلط بیشتری روی تاب پیدا کرد، آنگاه در انتهای تاب عقب پرش از روی پارالل را انجام میدهد.

ج ـ پس از مدت زمانی که نوآموز تسلط بیشتری روی تاب پیدا کرد آنگاه پرش از پهلو را انجام میدهد.

دـ پس از آن تاب پائین پارالل تمرین شود.

ه ـ پس از آن تاب با زیر بغل تمرین شود که نیاز به کتفهای قوی دارد و در این تاب باید بدن کاملاً کشیده و صاف باشد.

وـ پس از آنکه تابهای روی پارالل و زیر پارالل و زیربغل تمرین شد، تاب جلو به حالت V تمرین شود. در این تاب پس از آنکه از تاب عقب بدن صاف و کشیده به جلو می‌آید، در زیر پارالل به طرف جلو بالاتنه ثابت می‌ماند و پاها به طرف سر و سینه حرکت میکنند.

۲ـ آفتاب:

پس از رد شدن بدن از زیر پارالل با شتاب پاها از مفصل ران که بدن به حالت بشقابی است و با مقاومت بازوان و کمربند شانه‌ای بدن به بالا کشیده میشود و آفتاب میزنیم.

مرحله آموزشی:

تاب بلند زیر بغل تمرین شود.

نحوه کمک کردن:

انتهای تاب جلو نوآموز را از پا کمک میکنیم.                    پگاه بخشایی

pegah بازدید : 234 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)
ژیمناستیک, فواید ژیمناستیک

فواید ژیمناستیک و عوارض آن

ژیمناستیک واقعا قد را کوتاه می کند؟


ایران مطلب : «بچه‌ها را کلاس ژیمناستیک نبرید، می‌گویند قدشان کوتاه می‌ماند.» این جمله‌ای است که این سال‌های اخیر در خانواده‌هایی که فرزندان‌شان در سن خردسالی هستند، شنیده می‌شود. ژیمناستیک ورزش پایه است حتی کارشناسان این رشته می‌گویند یادگیری حرکات ژیمناستیک از دوومیدانی و شنا هم ضروری‌تر است. هر کسی که در بچگی ژیمناست‌کار بوده، در دوران بزرگسالی می‌تواند ورزشکار خوبی باشد. اما این ذهنیت اشتباه در خانواده‌ها که این رشته باعث کوتاهی قد می‌شود، دلیلی شده تا کلاس‌های ژیمناستیک رونق کمتری داشته باشند. کارشناسان به خانواده‌ها اطمینان می‌دهند که کوتاهی قد هیچ ربطی به ژیمناستیک ندارد، مگر اینکه آنها در سن پایین‌تر از 9 سال حرکات حرفه‌ای انجام بدهند.

دلایل کوتاهی قد چیست؟

چه عواملی باعث کوتاهی قد می‌شود؟ اگر این عوامل را بشناسیم، شاید کمتر به بیراهه برویم. تغذیه، ژنتیک و سلامت کلی بدن سه فاکتور اصلی در تعیین قد است. اگر ژن کوتاهی قد در خانواده داریم، باید انتظار داشته باشیم که دختر یا پسرمان کوتاه قد شود. تغذیه در دوران بارداری مادر و نونهالی بچه‌ها هم در رشد قد آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر این تغذیه نباشد، نمی‌شود دلیل دیگری برای کوتاهی قد آورد. میزان ترشح هورمون‌ها هم یکی از عواملی است که در تعیین قد افراد موثر است. هورمون تیروئیدی، کورتیزول و هورمون‌های جنسی (استروژن و تستوسترون) مهم‌ترین این هورمون‌ها هستند.

این باور غلط است

اما چرا تصور عمومی این است که ژیمناستیک قد را کوتاه می‌کند. پخش مسابقات ژیمناستیک از شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، یک نتیجه‌گیری ناامیدکننده و اشتباه برای همه داشته و آن اینکه هر کسی ژیمناستیک کار کند، کوتاه قد می‌شود.

محمدرضا کاظمی از کارشناسان این رشته توضیحاتی در این باره می‌دهد که شاید همه را قانع کند: «هر رشته‌ای طبیعت خاص خود را دارد و براساس آن است که ورزشکاران در آن رشته موفق می‌شوند. اگر می‌بینید بیشتر ورزشکاران ژیمناست‌کار کوتاه‌قد هستند به این دلیل است که افراد کوتاه قد بهتر می‌توانند حرکات مخصوص این رشته را انجام بدهند.»

در مسابقات داخلی هم همیشه بچه‌هایی که قد کوتاهی‌تری دارند، موفق‌تر هستند. کاظمی می‌گوید:«حرکات ژیمناستیک به چابکی، انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بالایی نیاز دارد. این ویژگی‌ها را در آدم‌هایی با قد کوتاه‌تر بیشتر می‌شود، دید. این رشته آدم‌هایی سبک با توده عضلات بالا می‌خواهد.» برخلاف نظر بقیه، کاظمی معتقد است که ژیمناستیک حتی به رشد قد کمک هم می‌کند: «هر ورزشی که انجام بدهیم به رشد کمک می‌کند. ژیمناستیک هم از این قضیه مستثنی نیست.»

تمرین در خانه ممنوع

علاوه بر سن انتخاب، سالنی هم که بچه‌ها باید آنجا آموزش ببینند، مهم است. تعداد کسانی که در ژیمناستیک آسیب دیده‌اند و برای همیشه روی تخت خوابیده‌اند (به دلیل قطع نخاع) کم نیست. پایین بودن یا حتی بالا بودن قیمت یک کلاس نمی‌تواند دلیلی باشد که شما حتما همان‌جا فرزندتان را ثبت‌نام کنید. دقت داشته باشید که کف سالن، تشک و دیگر وسایل هم حتما استاندارد باشند. فرسودگی وسایل ژیمناستیک می‌تواند بیشترین آسیب را به بچه‌ها بزند. کلاس‌هایی که زیرنظر فدراسیون ژیمناستیک هستند، می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

بچه‌هایی که کلاس ورزشی می‌روند، دوست دارند در خانه به پدر و مادر و دیگر نزدیکان نشان دهند که چه حرکاتی یاد گرفته‌اند. حواس‌تان باشد که همه حرکات را نمی‌شود در خانه انجام داد. فرزندان‌تان را توجیه کنید که این حرکات فقط مخصوص کلاس است. برای اینکه او را راضی کنید، بهتر است سر کلاس حاضر شوید و از نزدیک حرکاتی را که انجام می‌دهد، ببینید. او این حرکات را حتما برای دوستانش هم انجام خواهد داد. قبل از اینکه اتفاقی بیفتد، حتما با فرزند خود صحبت کنید.

تقویت و هماهنگی عضلات

ژیمناستیک فقط برای کسانی که می‌خواهند ژیمناست‌کار شوند، ضروری نیست. این رشته پایه است. کاظمی می‌گوید:«این رشته بیشترین کمک را به هماهنگی عضله و استخوان می‌کند. این نیاز اولیه همه ورزش‌هاست. کسانی که می‌خواهند فرزندان‌شان ورزشکار شوند، حتما آنها را در کلاس ژیمناستیک ثبت‌نام کنند. چابکی بدن یک فوتبالیست به تمریناتی برمی‌گردد که او در کودکی انجام داده. حرکات ژیمناستیک بهترین کمک برای یک فوتبالیست یا هر ورزشکار دیگری است.»

افزایش رشد قد

ورزش ربطی به رشد قد دارد؟ این سؤال را از هر کارشناس دیگری بپرسید، یک جواب بیشتر ندارید، بله ربط دارد. البته این ربط مستقیم نیست. ورزش کردن به دلیل تحرک بالا و درگیری عضلات و استخوان‌ها می‌تواند به رشد کمک ‌کند. اما هیچ ورزشی وجود ندارد که گفته شود قد را کوتاه می‌کند.

تکنیک‌های سنگین را فراموش کنید

انتخاب مربی هم نکته مهمی است که خانواده‌ها باید درنظر داشته باشند. همان‌طور که گفته شد حرکات حرفه‌ای بعد از 9 سالگی باید آموزش داده شود. تمرینات فرزندان‌تان را زیرنظر بگیرید. اگر احساس می‌کنید تمرینات او برای سنش سنگین است، حتما به مربی تذکر بدهید. بعضی مربیان یا سن شاگردان‌شان را فراموش می‌کنند یا عجله در آموزش دارند. بعضی بچه‌ها استعداد بالایی در بعضی حرکات دارند، در این شرایط مربیان انگیزه پیدا می‌کنند آموزش بیشتری بدهند که این به ضرر کودکان در سن پایین است.

مقدمات را فراهم کنید

لباس ژیمناستیک هم اهمیت ویژه‌ای دارد. این ورزش به لباس‌های چسبان نیاز دارد. اگر لباس‌ها گشاد باشند، مشخص نمی‌کند که بچه‌ها حرکات را درست انجام می‌دهند یا نه. لباس‌های گشاد، اجازه نمی‌دهند که بچه‌ها به‌راحتی حرکت کنند. جنسی هم که برای لباس انتخاب می‌شود، باید مناسب باشد. خانواده‌ها دقت کنند که لباس بچه‌ها حتما باید نخی و سفید باشد. این انتخاب هم کمک می‌کند که لباس‌ها بو نگیرند و هم اینکه بچه‌ها با مشکلات پوستی روبه‌رو نشوند.

برای حرفه‌ای شدن عجله نکنید

با اینکه ورزش برای رشد خوب است اما بعضی متخصصان و پزشکان محدودیت‌هایی را برای آن قائل هستند. ژیمناستیک یکی از ورزش‌هایی است که استثناهایی دارد. این استثنا سن شروع است. کاظمی معتقد است که بچه‌ها از سن پنج سالگی می‌توانند ژیمناستیک را شروع کنند البته به این شرط که فقط به شکل بازی بعضی حرکات را انجام بدهند: «ما برای مهدکودک‌ها مجاز کرده‌ایم که از سن پنج سالگی آموزش حرکات را به بچه‌ها آغاز کنند. اما این حرکات فقط باید در محدوده بازی باشد. مسابقاتی که هم برای سن زیر 7 سال برگزار می‌شود در حد بازی است.»

اینکه بچه‌ها از سن پایین حرکات حرفه‌ای ژیمناستیک را انجام ندهند، دلیل پزشکی دارد.

فرهنگ غنی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که آموزش حرفه‌ای ژیمناستیک باید از 9 سالگی باشد. او هشدار می‌دهد که اگر زودتر از این زمان آموزش داده شود، احتمال کوتاهی قد وجود دارد: «بعضی ورزش‌ها مثل شنا، دوچرخه، والیبال، بسکتبال و فوتبال برای افزایش قد مفید هستند. ورزش ژیمناستیک هم بعد از 9 سالگی برای افزایش قد کودکان مناسب است چراکه در سن پایین‌تر می‌تواند به محل‌های رشد استخوانی فشار وارد کند و باعث زود بسته شدن محل‌های رشد استخوانی شده و سبب شود کودکان کوتاه‌ قد و عضلانی شوند.»

منبع : مجله سیب سبز, سیمرغ               پگاه بخشایی

 

pegah بازدید : 107 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)
تاثیر ورزش بر مغز و تقویت حافظه - تصویر 1

تاثیر ورزش بر مغز و تقویت حافظه

یکی از رازهای داشتن حافظه‌ای قوی ورزش کردن است. اگر می‌خواهید بدانید چگونه با ورزش کردن می‌توان حافظه را تقویت کرد این مقاله را بخوانید.

دیگر به دنبال مکملها، قرصها و نسخه های جادویی که همگی بهتر شدن تقویت حافظه را تبلیغ می‌کنند نباشید. مطالعات نشان می‌دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن تقویت حافظه فعالیت فیزیکی است. اگر برای بلند شدن از روی کاناپه و ورزش کردن علت بیشتری می‌خواهید باید بدانید که محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.

 

ورزش با بدن چه کار می‌کند و چگونه موجب بهبود حافظه می‌شود؟

مدتهاست که فواید ورزش برای قلب و عروق شناخته شده است. اما امروزه مشخص شده که ورزش برای همه بدن و حتی مغز سودمند است. ورزش جریان خون را در کل بدن افزایش می‌دهد و بالطبع جریان خون در مغز نیز افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد افزایش جریان خون در مغز فرایند از دست رفتن بافت سلولی مغز را که در حدود ۴۰ سالگی شروع می‌شود کند می‌کند.

 

با افزایش سن فرایندی در مغز رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به بروز مشکل در به خاطر آوردن برخی اتفاقات شود. همچنین با افزایش سن به صورت طبیعی انجام عملکردهای چندگانه کمی‌مشکل می‌شود. برای مثال ممکن است بین انجام چند کار مجبور باشید کمی‌صبر کنید تا به یاد بیاورید که باید چکار کنید. مطالعات نشان می‌دهند که ورزش می‌تواند این فرایند را به تاخیر بیاندازد و حتی از برخی از این تغییرات وابسته به سن در مغز پیشگیری کرده و در مواردی موجب بهبود حافظه شود.

 

برای تقویت حافظه به چه میزان ورزش نیاز دارید؟

محققان هنوز مطمئن نیستند که میزان مورد نیاز ورزش برای بهتر شدن تقویت حافظه چقدر است، اما چیزی که می‌دانیم این است که حتی مقدار بسیار کمی ‌ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند به بهتر شدن تقویت حافظه شما کمک کند و این تاثیر وقتی بیشتر می‌شود که مرتبا و حداقل سه بار در هفته ورزش کنید.هدف نهایی شما باید ورزش به مدت ۳۰ دقیقه در روز و در بیشتر روزهای هفته باشد که بهترین حالت برای قلب است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که جلسات ورزشی ۳۰ دقیقه‌ای برای مغز نیز بسیار مفید هستند.

 

اگر به تازگی شروع به ورزش کرده‌اید در مورد مدت زمان ورزش نگران نباشید. در یک مطالعه نشان داده شده که تنها چند جلسه ورزشی ۱۵ دقیقه ای در هفته خطر ایجاد دمانس در افراد مسن تر را کاهش می‌دهد. این تغییرات حتی در مورد افرادی که قبلا ورزش نمی‌کرده‌اند نیز مفید است.

 

پس اگر به ورزش بی علاقه هستید به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن این همه منافع با ارزش به اندکی تعهد و مدت زمان کمی ‌ورزش نیاز دارید. اگر باز هم وقت نمی‌کنید ورزش کنید مدت زمان ۳۰ دقیقه‌ای را به سه بخش ۱۰ دقیقه‌ای در طول روز تقسیم کنید.به مرور زمان که پیشرفت کردید می‌توانید زمان ورزش را بیشتر کنید و از منافع بیشتری بهره مند شوید و سلامت خود را ارتقاء دهید.

 

چه نوع ورزشی برای تقویت حافظه مناسبتر است؟

مطالعات مختلف نوع ورزش خاصی را مشخص نکرده اند اما محققان می‌گویند که برای بهره مند شدن از منافع ورزش نیازی نیست که خود را خسته و فرسوده کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که حتی پیاده روی مرتب هم به کارکرد بهتر مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند. دانشمندان ارتباطی بین قلب سالم و مغز سالم یافته‌اند که نشان می‌دهد ورزش نه تنها برای قلب بلکه برای تمام بدن مفید است.

ورزشهای ایروبیک مانند پیاده روی، جاگینگ، دوچرخه سواری یا شنا ورزشهای مناسبی برای بهبود کارکرد قلب هستند. با سرعتی ورزش کنید که به شما امکان صحبت کردن حین ورزش را بدهد.

برخی شواهد نشان می‌دهند که تمرینات قدرتی همراه با ورزش ایروبیک منافع بیشتری دارند. این تمرینات می‌توانند عضلات را ساخته و تقویت کنند. تمریناتی مثل حرکت شنا از این دسته است.

 

این ورزشها کی نتیجه می‌دهند؟

تغییرات مغزی وابسته به سن بسیار آهسته رخ می‌دهند. نباید پس از چند هفته ورزش کردن انتظار یک تغییر باورنکردنی را داشته باشید. اما به تدریج باید منتظر نتایج باشید. یک مطالعه نشان می‌دهد که در افرادی که شروع به پیاده روی کرده بودند پس از ۶ ماه توانایی انجام عملکردهای چندگانه بهبود پیدا کرد. کلید به دست آوردن این گنج این است که پشتکار داشته باشید و به ورزش کردن ادامه دهید.

 

برای اینکه فعال باقی بمانید این نکات کمک کننده هستند:

* در ابتدا برای خود اهداف کوچکی تعیین کنید که به راحتی بتوانید به آنها دست پیدا کنید. برای مثال چند روز در هفته به مدت ۱۰ دقیقه پیاده روی کنید. وقتی به این کار عادت کردید هر چند هفته چند دقیقه به زمان ورزش خود اضافه کنید. اهداف خود را بنویسید و در محلی که هر روز بتوانید ببینید نصب کنید (مثلا روی یخچال!) چون با این کار هر روز به یاد می‌آورید که چه هدفی دارید و این کار موجب پیشرفت شما می‌شود.

 

* برای تقویت حافظه به یک گروه بپیوندید یا به تنهایی آغاز کنید. اگر گروهی ورزش کنید می‌بینید که دوستان ورزشی می‌توانند شما را فعال نگه دارند. به گروه های پیاده روی همسایگان خود یا همکاران خود ملحق شوید و یا اینکه خودتان به تنهایی شروع کنید.

 

* یک مکان قابل اعتماد پیدا کنید. اگر در هوای آزاد ورزش می‌کنید مکان مناسبی را نیز در نظر بگیرید تا اگر به علت نامساعد بودن هوا نتوانستید بیرون بروید در فضای بسته بتوانید برنامه ی ورزشی خود را انجام دهید. باشگاهها و سالنهای ورزشی هم هستند که البته ممکن است کمی‌هزینه بر باشند. برای پیاده روی از تجهیزات مناسب برای مواجهه با آفتاب، باران و سرما استفاده کنید.

 

* برای تقویت حافظه فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید. اگر پیاده روی برای شما کسالت آور است شنا یا دوچرخه سواری را امتحان کنید.اگر تا کنون هیچگونه فعالیت فیزیکی نداشته اید قبل از شروع برنامه ی ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند نوعی از ورزش صحیح که برای شما بی خطر باشد را توصیه کند.

 

منبع : آریو                             پگاه بخشاییلبخند

pegah بازدید : 206 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

هنگامی که از افراد و اطرافیان خود بپرسید چگونه بر استرس و فشار های روزمره غلبه می کنند درصد زیادی از آن ها از ورزش به عنوان اولین و مهمترین وسیله ی انجام این امر یاد می کنند. براستی چگونه فعالیت فیزیکی که در آن پاسخ های فیزیولوژیک بدن با پاسخ بدن به استرس یکسان است می تواند سبب غلبه ی بدن بر فشارهای عصبی شود؟ آیا نوع ورزش هم در ایجاد این پاسخ موثر است؟ چه مقدار ورزش برای غلبه و مدیریت استرس لازم است؟

کارشناسان می گویند کسانی که مرتبا” ورزش می کنند، در فشارهای عصبی راحت تر خود را کنترل می کنند و تصمیمات بهتری می گیرند.انجام تمرینات ورزشی باعث می شود تا بدن فشار خون خود را تنظیم کند و سیستم های عصبی استقامت بیشتری کسب کنند. پس بدین صورت بدن می تواند کنترل بهتری در شرایط بحرانی و فشارهای روحی داشته باشد.از سویی، قدرتمند شدن عضلات و بطور کلی آناتومی بدن باعث می شود تا شخص از لحاظ روحی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.


تئوری های مطرح در مورد نقش ورزش در کاهش استرس

·سم زدایی ترکیبات زاید به دنبال استرس

·افزایش اعتماد به نفس و باور مثبت از خود

·خلوت گزینی متناوب و خویشتن نگری

·کاهش انقباض زیاد عضلانی

·هورمون های درونی آرامبخش

·افزایش آگاهی از شرایط بدن خون

·بهبود شرایط خواب و استراحت

·افزایش توان مقابله با استرس و بیماری

چه نوع ورزشی مفید است؟

به طور کلی ۳ نوع ورزش داریم: ورزش های هوازی،ورزش های غیر هوازی و ورزش های مهارتی (افزایش دهنده ی مهارت).

ورزش های هوازی سبب می شوند اکسیژن به اندازه ی کافی به بافت ها برسد مثلا” در حین دویدن به مدت ۲۰ دقیقه در حالیکه بتوان با همراه خود مکالمه و صحبت کرد نمونه ای از ورزش هوازی است. این نوع ورزش توان قلبی عروقی را بسیار بالا می برند. ورزش های بی هوازی معمولا” به صورت حرکات سریع و قدرتی که در مدت کوتاهی انجام می شوند و در حین انجام آن ها نفس در سینه حبس می شود تعریف می شوند.

وزنه برداری و یا شرکت در دوی ۱۰۰ متر نمونه ای از این نوع ورزش است. این نوع ورزش سرعت، قدرت و حجم عضلات را افزایش می دهد. ورزش های تقویت کننده ی مهارت مثل گلف یا یوگا و تنیس سبب افزایش انعطاف پذیری، تعادل و توان عضلانی می شوند و هماهنگی عصب- عضله را افزایش می دهند.

به طور کلی مهم نیست که چه نوع ورزشی انجام شود. هر شخصی بر حسب شرایط خود و علاقه مندی به یک نوع از این انواع می پردازد. مثلا” در شخصی که پوکی استخوان دارد ورزش های بی هوازی مثل وزنه زدن ارجح است. در فردی که می خواهد توان قلبی- عروقی خود را افزایش دهد ورزش های هوازی بهترند و در شخصی که به دنبال تعادل و هماهنگی عضلانی بهتر است ورزش های نوع سوم بهترند.

بهترین ورزش ها برای رهایی از استرس

§یوگا

یوگا به معنای واقعی خودش یک ورزش است؛ ورزشی کامل برای جسم و ذهن. مهم‌ترین تفاوتی که این ورزش با ورزش‌های دیگر دارد این است که حرکات کششی ذهن و جسم بر خلاف سایر ورزش‌ها بسیار آرام صورت می‌گیرند.

یوگا از جمله ورزش هایی است که به تمرکز بر تنفس نیاز دارد که آن را به ورزش مدیریت استرس تبدیل می کند. این ورزش از نظر قدرت و تمرکز، دارای کلاس هایی در سطوح مختلف است.

§تای کای

تاکی کای، مانند ورزش یوگا ترکیبی از حرکات روان بدنی و تعمق است. از آنجایی که تای کای نیاز به تمرکز و تمدد اعصاب و شل کردن عضلات نیاز دارد، نوعی ورزش فیزیکی آرامش بخش ذهن نیز محسوب می شود .

§پیلاتس

پیلاتس شامل یک سری حرکات و کشش هایی است که عضلات را تقویت و سفت، انعطاف پذیری و تعادل را بهتر و ذهن و بدن را با هم متحد می کند.

§پیاده روی و دویدن

بسیاری از مردم معتقدند که پیاده روی و یا دویدن بهترین راه برای افزایش آمادگی جسمانی است؛زیرا پیاده روی و دو، استرس و تنش را از ذهنتان پاک می کند . خارج شدن از منزل برای انجام کار برای شما مفید است؛ زیرا نورخورشید و طبیعت می توانند روحیه را نیز بالا ببرند.

§ورزش های دسته جمعی

یک تمرین ورزشی دیگر که می تواند در رفع استرس موثر واقع شود، ورزش در کنار دوستان است. در حین ورزش شما با یکدیگر گفت و گو و درد و دل می کنید. اگر این درد و دل دوستانه در مورد موضوعی باشد که بر شما فشار روانی وارد کرده است، شما می توانید به این وسیله ایده هایی را برای حل مشکلاتان به دست بیاورید.

چه مقدار ورزش لازم است؟

 

میزان پرداختن به ورزش به هدف شما بستگی دارد چنانچه می خواهید برای غلبه بر استرس های روزانه کارامد باشید لازم است فعالیت های فیزیکی را جزء برنامه ی خود کنید.معمولا” برای حفظ تناسب و آمادگی و آرامش لازم است حداقل ۳ بار درهفته ورزش کنید و هر بار حداقل ۴۵-۳۰ دقیقه. ورزش را به صورت منظم انجام دهید. ورزش گاه گاه اثرات چندانی در کاهش اثرات استرس روی شما ندارد                                    پگاه بخشایی

pegah بازدید : 100 شنبه 04 بهمن 1393 نظرات (0)

ورزش دادن به کمر چه نواحی فوقانی و چه تحتانی آن، بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که شما از عضلات پشت خود در هر شرایطی – فعالیت های سنگین یا سبک – استفاده می کنید. بنابراین ارزشش را دارد که برای ورزش دادن به این عضلات مهم به منظور حفظ سلامتی و انعطاف پذیری و کاهش هرگونه فشار بر کمر، از امروز شروع کنید.

ورزش کمر و پشت موجب بهبود عضلات در نیم تنه ی شما شده و کمک می کند تا از آسیب به نواحی تحتانی پشت جلوگیری به عمل آید.

مراحل:

ورزش 1

۱- قبل از شروع این تمرینات، نرمش کششی انجام دهید:

نرمش کششی روشی مهم برای حفظ سلامت و تناسب اندام است، علی الخصوص برای افرادی که به مدت طولانی از ورزش دور مانده اند.

ورزش 2

۲- انجام نرمش کششی ۹۰/۹۰:

این نرمش به باز کردن عضلات کمر کمک کرده و آنان را برای تمرین آماده می کند. هم چنین موجب باز کردن ماهیچه های قفسه ی سینه کرده و سبب کاهش تنش در کل عضلات و رباط های بدن می گردد.

* نرمش کششی قفسه ی سینه:

ممکن است شما علاقه مند به نرمش کششی قفسه ی سینه نیز باشید. برای این منظور پشت صندلی را به طرف خود برگردانده و پشت به آن بایستید به طوری که از صندلی به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. پاها را به عرض شانه باز کرده و به آرامی زانوی خود را به طرف شکم خم کنید. بدن خود را کمی به عقب بکشید به طوری که در پشت خود احساس کشش کنید. تا ۱۰ بشمارید. سپس بدن خود را به حالت طبیعی بر گردانید و همین حرکت را با پای دیگرتان انجام دهید.

* نوع دیگری از نرمش کششی بر روی قفسه ی سینه:

بر روی صندلی نشسته و پاهای خود را روی زمین گذارید. از قسمت کمر خم شده و دستان خود را به طرف پاها بگیرید. مچ پای خود را گرفته و تا ۱۰ بشمارید و سپس به حالت عادی بازگردید.

ورزش 3

۳- انجام حرکت سگ سر پایین (روشی مطرح در یوگا):

این روش که در عکس به خوبی نشان داده شده، کششی راحت بوده که به منظور استراحت بدن در طول تمریناستفاده می گردد.

ورزش 4

۴- انجام حرکات با یوگا بال:

این ورزش باعث تقویت قوه ی بنیادی و استراحت ماهیچه های کمر می گردد. مطمئن شوید که حرکاتتان را به آرامی انجام داده و هنگام جمع کردن بدن، دستتان در دو طرف عرض شانه باز باشد. سعی کنید در وسط تمرین به ترتیب یک پا را مستقیم (همان گونه که در تصویر مشاهده می کنید) بالا آورید.

ورزش 5

۵- انجام حرکت شانه ایستاده در یوگا:

این حرکتی است که موجب تنش در نواحی پشت و گردن می گردد. هم چنین برای روند جریان خون نیز مثمرثمر می باشد. شما بایستی برای حفظ تعادل از آرنج خود استفاده کنید. فقط لزوماً باید از تشکی راحت استفاده نمایید.

ورزش 6

۶- انجام حرکت گربه و سگ:

این حرکت موجب بهبود قدرت و انعطاف پذیری و تراکم ستون فقرات می شود. به منظور تأثیر هر چه بیشتر، این تمرین را تا می توانید آرام انجام دهید.

ورزش 7

۷- انجام حرکت خط کش با یوگا بال:

این نرمش سبک موجب کمک به کشش ماهیچه های پایین کمر و تقویت عضلات شکم می شود. خواه شما یک مبتدی یا مربی ورزشی باشید، قادر خواهید بود تا تنها با تغییر موضع خود بر روی یوگا بال به نیازهایتان دست یابید.

* یوگا بال مناسب برای ورزش های پشت و کمر می باشد. موقعیت ناپایدار شما بر روی توپ موجب درگیر کردن ماهیچه های لگن، شکم و پشت کرده، به طوری که علی رغم این که ورزش با آن بسیار سبک بوده اما تمرینی ایده آل برای این عضلات به شمار می رود.

ورزش 8

۸- انجام حرکت پلیور قورباغه ای:

این حرکت موجب درگیر کردن مفاصل شانه و عضلات پشت شده و به انعطاف پذیری کلی بدن کمک می کند.

ورزش 9

۹- انجام حرکت پل:

این حرکت باعث تقویت قوه ی بنیادی و تعادل فیزیکی بدن می شود. شما بایستی این تمرین را بر روی زیرانداز یوگا (مت) یا دیگر سطوح اسفنجی انجام دهید، چرا که شما به منظور کشش پشت، تمامی وزن خود را بر روی دست ها و پاهایتان می اندازید.

ورزش 10

۱۰- انجام حرکت شنا:

برای فعال کردن عضلات پشت، این نرمش را تا می توانید صاف انجام دهید. هم چنین این حرکت در تشکیل ماهیچه های بازو و قوای قفسه ی سینه کمک شایانی می کند.

ورزش 11

۱۱- چرخش ستون فقرات فوقانی:

این ورزش سنگین موجب افزایش انعطاف پذیری ستون فقرات فوقانی می شود. هم چنین از این نرمش می توان به عنوان حرکت گرم کردن نیز نام برد، چرا که کشش های ساده ای بر روی سطحی صاف انجام می گیرد.

ورزش 12

۱۲- حرکت دراز و نشست:

گرچه به نظر نمی رسد که این حرکت، تمرینی از نوع کمر- محوری باشد، اما لمس زانو توسط آرنج تان طی دراز و نشست موجب تقویت انعطاف پذیری ستون فقرات می گردد.

ورزش 13

۱۳- نرمش لگن بر روی یوگا بال:

این نرمش سبک، تمرینی خوب برای افزایش قوای بنیادی بدن، بهبود تراکم ستون فقرات و انعطاف پذیری کل بدن می گردد. در طی این حرکت، مفصل ران باید مستقیم بوده و سعی کنید قوس کمر خود را کمی رو به بالا نگه دارید.

نکات:

* به یاد داشته باشید این نرمش های کششی را به طور مکرر انجام داده و نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید تا در طول تمرین پر انرژی باشید.

* ورزش های یوگا و تای چی، شکل هایی مفید از نرمش های کمر و پشت می باشند. اگر در یک کلاس یوگا یا تای چی ثبت نام کنید، انگیزه ی بیشتری برای انجام این نرمش خواهید یافت.

* امروزه دیگر توصیه نمی شود هنگامی که از کمردرد رنج می برید، به رختخواب رفته و استراحت کنید. عضلات پشت، لیگامان ها و مفاصل باید با ورزش منظم، قوی و سالم بمانند. هرگونه عدم تحرک باعث می شود که رباط ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و موجب تضعیف ماهیچه های اطراف ستون فقرات می گردد.

* مزایای این حرکات شامل افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات پشت می باشد.

* پیاده روی نیز ورزشی خوب بوده که تأثیر کمی در نرمش پشت دارد. پیاده روی بدون تحت فشار قرار دادن پشت، به تقویت مفاصل و عضلات آن کمک می کند. مطمئن شوید که در این امر از کفش های مناسب پیاده روی استفاده می کنید. در هنگام پیاده روی بدن خود را کاملاً صاف نگه دارید و از قوز کردن حین راه رفتن جداً بپرهیزید.

* اگر حین انجام تمرینات بالا احساس درد و ناراحتی شدید داشتید، بهتر است شنا در استخر را تجربه کنید. آب موجب کاهش فشار بر روی ستون فقرات شده و با برخی از اثرات منفی گرانشی زمین نیز مقابله می کند. برای کاهش تنش عضلانی، شنا در آب گرم پیشنهاد می شود. کرال پشت بهترین راه برای باز کردن قفسه ی سینه و شانه است. پگاه بخشایی

pegah بازدید : 115 شنبه 04 بهمن 1393 نظرات (0)

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت + تصاویر

 

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت
حرکات یوگا فقط باعث افزایش انعطاف پذیری و یا کاهش درد عضلات نمی شود. یوگا می تواند باعث ارتقای عملکرد بخش های مختلف بدن شود، استرس را کاهش دهد و در نتیجه باعث می شود خلق وخوی بهتری داشته باشید. در این مطلب چند حرکت یوگا را به شما آموزش می دهیم که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

یک برنامه روزانه یوگا که خیلی ساده است و برای هر سطح از تناسب اندام نیز مناسب است. اگر ۲۰ دقیقه وقت اضافی دارید، چه در اول صبح چه بعد از پایان یک روز کاری طولانی، این حرکات معجزه می کند. برای انجام بهتر حرکات یوگا توصیه می شود از یک زیرانداز ورزشی یا یک حوله استفاده کنید.

 

حرکت اول
چهار زانو صاف بنشینید، چشم هایتان را ببندید و بدون فکر کردن به چیزی دم و بازدم خود را آرام کنید. سعی کنید که ذهنتان را آرام کنید. هرگونه افکار مزاحم که ذهن شما را درگیر می کنند را دور بریزید. با ۶ شماره از طریق بینی نفس بکشید، ۲ شماره آن را نگه دارید و هوا را با ۸ شماره از بدنتان خارج کنید. ۶-۲-۸ این کار را برای ۸ تا ۱۲ تنفس  و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه تکرار کنید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

حرکت دوم
بعد از حرکت اول، روی چهار دست و پا بروید. مانند تصویر قرار بگیرید به نحوی که پاهایتان به اندازه عرض شانه باز باشد و ستون فقرات نیز باید در حالت عادی باشد. هنگام باز دم به آرامی ستون فقرات را از نوک سر تا دنبالچه خم کنید. پشتتان باید حالت خمیده ای مانند حرف  C داشته باشد. بدنتان را منقبض کرده و به قسمت فوقانی پشت اجازه دهید که کاملا"  کشیده شود. هنگام دم به آرامی ستون فقراتتان را به حالت طبیعی باز گردانید و کمی از حالت طبیعی به سمت پایین خم کنید. شما باید حالت C معکوس داشته باشید. همراه با تنفس آرام و کنترل شده این حرکت را به مدت ۸ تنفس انجام دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


حرکت سوم
کف دست ها و پاها باید روی زمین باشد، باسن را از زمین فاصله دهید، تا جایی که زانو و آرنج ها صاف شوند. دست ها و پاها به اندازه عرض شانه باید باز باشند. با قرار گرفتن در این وضعیت باید احساس کشش در عضلات همسترینگ (پشت ران) و شانه هایتان داشته باشید. نگاه شما باید بین پاها باشد. آرام باشید و در این حالت به طور عمیق نفس بکشید. روی بازدم  تمرکز کنید و این حالت را به مدت یک تا ۲ دقیقه و با ۳ تا ۴ تنفس ادامه دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


حرکت چهارم
صاف بایستید و در حالی که پاها کمی از هم فاصله دارند، به آرامی خم شوید. بالاتنه را به پایین ببرید و پشت ساق پا را با دست هایتان بگیرید. در این حالت کمی توقف کنید تا تنش ایجاد شده در ستون فقرات و عضلات همسترینگ برطرف شود. اگر می خواهید تمرکز بیشتری روی ستون فقرات داشته باشید، زانوهایتان را به آرامی خم کنید. اگر می خواهد روی عضلات پشت ران تمرکز بیشتری داشته باشید، زانوهایتان را صاف نگه دارید. در این حالت به مدت ۳ تا ۴ تنفس بمانید و یک تا ۲ دقیقه حرکت را تکرار کنید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

حرکت پنجم
به حالت ایستاده صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. با پای چپ یک قدم به عقب بردارید تا پاهایتان به حالت گام برسند. پاشنه ها را آزاد کنید، به کنار بچرخانید و به پاهایتان اجازه دهید صاف باشند. در حالت فرشته ۴۵ درجه قرار گیرد. دست هایتان را بالای سر برده و هم سو و موازی یکدیگر قرار دهید. اسم این حالت جنگجو یک است. به مدت ۲ تا ۴ تنفس در این وضعیت بمانید.سپس بالاتنه را به طرف داخل بچرخانید، موقیعت پاها را تغییر ندهید و دست ها را در امتداد پاها باز کنید. پای پشتی (پای چپ) صاف است. این همان حالت جنگجو دو است. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 
سپس به حالت نیم رخ فرشته با پایین بردن دست راست به جلوی پای راست، بروید. به بالا تنه تان اجازه دهید که به پایین برود و دست چپ رو به بالا باشد. در این حالت، دست راست، شانه ها و دست چپ در امتداد هم هستند. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید. حرکت را برای طرف دیگر بدن نیز انجام دهید.

 

حرکت ششم
روی زمین به پشت دراز بکشید، دست ها را در کنار بدن قرار دهید و پاهایتان را به طرف داخل جمع کنید به نحوی که از زانو خم شود و کف پاها در تماس باشند. از کشش ایجاد شده در ران هایتان لذت ببرید. این حالت را به مدت ۶ تا ۸ تنفس ادامه دهید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس

 

آخرین حرکت، حالت استراحت
به پشت روی زمین دراز بکشید و دست و پاها را دراز کنید. در حالت آرام قرار بگیرید و چشمانتان را ببندید. از این حالت به عنوان یک تجدید قوای عمیق برای آرام سازی بدن از تمرین انجام شده استفاده کنید. به مدت ۴ دقیقه در این حالت بمانید.

 

یوگا,آموزش حرکات یوگا,ورزش برای کاهش استرس


جمع بندی
با این تمرینات ساده یوگا، شما  گذشته از اینکه می توانید قدرت و انعطاف پذیری را بالا ببرید، بلکه می توانید فشار و استرس در عضلات، مفاصل و لیگامنت ها را نیز تخلیه کنید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 193
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 174
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 202
  • بازدید ماه : 325
  • بازدید سال : 1,456
  • بازدید کلی : 35,779