loading...
انجمن ورزشی پنجم اردیبهشت
آخرین ارسال های انجمن
reyhaneh بازدید : 114 شنبه 29 فروردین 1394 نظرات (0)

تاریخچه هندبال درایران
هندبال سالنی با تدریس آقای دکتر علی محمد امیر تاش در سال۴۴ -۱۳۴۳در دانشسرای عالی بصورت کلاسیک آغاز شد. گویا در کنار این فعالیت در ارتش هم گروهی هندبال ۱۱ نفره را می شناخته اند . که آن را بصورت تفریحی و برای آمادگی جسمانی سربازان انجام می داده اند . در اواخر سال ۱۳۴۷ و اوایل سال ۱۳۴۸ با تلاش و جدیت دکتر علی محمد امیر تاش تاسیس این رشته در ورزش آموزشگاهها توسط شورای عالی تربیت بدنی آموزشگاهها در وزارت آموزش و پرورش به تصویب رسید و آقای جعفر گل بابائی ریاست فدراسیون هندبال آموزشگاهها گردید و آقای دکتر امیر تاش بعنوان مشاور فنی این فدراسیون برگزیده شد.
در دهه دوم اسفند ۴۷ دو کلاس فشرده مربیگری و داوری جهت مربیان استان تهران ودهه سوم اسفند ۴۷ برای مربیان سایر استانها تشکیل شد و اولین مسابقات آن د ردهه اول تیرماه سال ۱۳۴۸ درتهران برگزار شد که تیمهای ( تهران – اهواز- مشهد- اصفهان- شیراز-کرمان) بترتیب اول تا ششم شدند. اولین مدرس خارجی برای هندبال آقای «میشل پائولینی» فارغ التحصیل دانشسرای عالی تربیت بدنی و ورزش فرانسه ومربی تیم قهرمان هندبال فرانسه و عضو کمیته فنی هندبال آن کشور بود که درمدت ۲ ماه اقامت درایران دو کلاس در تهران و اصفهان برگزار کرد که اکثر معلمین ورزش آن زمان در این کلاسها شرکت کردند و با ورزش هندبال آشنا شدند. در مسابقات آموزشگاهی سال ۱۳۴۹ برای نخستین بار تیمهای دختران دانش آموز شرکت کردند. اولین مسابقه خارجی تیم ایران ازتیم منتخب آموزشگاههای تهران با تیم منتخب دانش آموزان کویت که نتیجه آن ۱۴ بر ۱۸ به نفع تیم کویت بود .
فدراسیون هندبال درسال ۱۳۵۴ تأسیس گردید و شخصی بنام مهندس هارون مهدوی بعنوان رئیس آن معرفی شد. از سال ۱۳۵۵ تا سا ل ۱۳۶۱ مسابقات قهرمانی کشور بطور مرتب انجام گرفته درسالهای ۶۹-۶۸-۶۷ مسابقات برگزار نشد و مجدداً این بازیها از سال ۱۳۷۰ دوباره از سر گرفته شد . مسابقات جوانان کشور در دسته مردان از سال ۶۳ آغاز شد اما سالهای ۶۴ و ۶۷ برگزار نشد. ازسال ۶۷ این مسابقات بصورت جشنواره فرهنگی ورزشی هندبال جوانان شهرها برگزار می گردد. هندبال در آموزشگاهها از سال ۴۸ تا کنون انجام گرفته البته بعضی از سالها در آن وقفه داشته است.
– دومین مسابقات قهرمانی کشور مردان ۱۳۵۵ درمشهد
– اولین مسابقات قهرمانی زنان ۱۳۷۰درتهران
– اولین دوره مسابقات دانشجویان (پسر) ۱۳۶۷ در زاهدان
– اولین دوره مسابقات هندبال ساحلی (مردان) ۱۳۸۰بندرعباس
– بهترین نتیجه تیم ملی مسابقت آسیایی بانکوک (مردان) مقام چهارم ۱۹۹۸
– بهترین نتیجه تیم باشگاهی مردان در مسابقات آسیایی مقام سوم تیم ذوب آهن
– اولین حضور تیم هندبال دانش آموزان پسر ایران درمسابقات جهانی هندبال دانش آموزان درکشور یونان درسال ۲۰۰۲ در اردیبهشت ماه ۱۳۸۱ و با کسب مقام ششم

 تعریف و معرفی هندبال:

 

 

 

 

 

 

 

 

در این ورزش کافی است نوعی بازی بسکتبال را در نظر آوریم که توپ با سرعتی بیش از حد معمول در حدود دروازه‌ها در جریان باشد و بازیکنها با حرارت و جدیت بیشتری سعی می‌کنند به جای شوت به حلقه، از پشت یک محوطه 6 متری که محوطه دروازه‌بان است توپ را در دروازه‌ای که تقریباً نصف دروازه فوتبال است وارد نمایند و یک امتیاز کسب کنند. در ایران بصورت رسمی در مدارس برگزار شد 48-1347  1354 فدراسیون هندبال ایران تشکیل شد و اولین ریاست دکتر امیرتاش و الان آقای رحیمی میباشد.

 

 

 

 

 

 

 

مزیتهای هندبال:

 

 

ویژگیهای ورزشهای اساسی مثل دو و میدانی و نکته‌های فنی بیشتر ورزشهای دسته جمعی را داراست و مزیت دیگر برای کسب آمادگیهای جسمانی نظیر سرعت، چابکی، استقامت، مهارت، دقت، قدرت و هماهنگر بین اعصاب و عضله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


 

زمین بازی

زمین بازی، محوطه ای است به شکل مستطیل که طول آن ۴۰ و عرض آن ۲۰ متر می باشد. این زمین دارای دو محوطه دروازه (قانون ۱:۴ و قانون ۶) و یک محوطه بازی است. دو خط بلند طولی را خطوط کناری و خطوط کوتاه انتهایی را خط دروازه (بین دو پایه دروازه) یا خط بیرونی دروازه (دو طرف دروازه) می نامند.

زمین بازی حداقل باید در طول خطوط کناری، یک متر و در پشت خط بیرونی دروازه، دو متر حریم داشته باشد. وضعیت زمین بازی نباید به صورتی تغییر یابد که باعث کسب آوانتاژ یکی از تیمها شود.

توپ

توپ، به شکل کروی و جنس آن از چرم و یا مواد مصنوعی است. سطح توپ نباید براق و لغزنده باشد اندازه توپ شامل محیط و وزن، در رده های مختلف تیمی به صورت متفاوت به شرح زیر است:

* محیط ۶۰ـ۵۸ سانتیمتر و وزن ۴۷۵ـ۴۲۵ گرم (اندازه ۳ فدراسیون جهانی هندبال) برای مردان و نوجوانان (بالای ۱۶سال)؛

* محیط ۵۶ـ۵۴ سانتیمتر و وزن ۳۷۵ـ۳۲۵ گرم (اندازه ۲۵ فدراسیون جهانی هندبال) برای زنان و دختران جوان (بالای ۱۴ سال) و پسران جوان (۱۶ـ۱۲ سال)؛

*محیط ۵۲ـ۵۰ سانتیمتر و وزن ۳۳۰ـ۲۹۰ گرم (اندازه ۱ فدراسیون جهانی هندبال) برای دختران جوان (۱۴ـ۸ سال) و پسران جوان (۱۲ ـ۸ سال).

توضیح: شرایط فنی لازم برای توپهای مورد استفاده در کلیه مسابقات بین المللی رسمی در مقررات توپ فدراسیون جهانی هندبال آمده است. اندازه و وزن توپهای مورد استفاده در مینی هندبال، در این قوانین گنجانده نشده است.

در هر بازی، حداقل باید دو توپ در اختیار باشد. در جریان بازی، توپهای ذخیره باید در نزدیکترین محل به میز وقت نگهدار باشد. داوران تصمیم می گیرند چه زمانی از توپ ذخیره استفاده شود. در چنین موقعیتی به منظور حداقل توقف اجتناب از اعلام تایم اوت، داوران باید سریعاً توپ ذخیره را وارد بازی نمایند.

وقت بازی

وقت عادی بازی برای تمامی تیمهایی که ۱۶ سال به بالا دارند در دو نیمه و هر نیمه به مدت ۳۰ دقیقه است که در بین آن ۱۰ دقیقه استراحت داده می شود. وقت عادی بازی برای تیمهای جوانان، دو زمان ۲۵ دقیقه ای برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال و دو وقت ۲۰ دقیقه ای برای گروه سنی ۸ تا ۱۲ سال می باشد. در هر دوی این موارد، زمان استراحت ۱۰ دقیقه می باشد. 

علامت پایانی

 

وقت بازی با سوت داور برای اجرای پرتاب شروع، آغاز می شود. بازی به وسیله علامت پایانی ساعت عمومی یا وقت نگهدار خاتمه می یابد. اگر هیچ نوع علامتی داده نشد، داور برای اعلام پایان وقت، سوت خواهد زد .

تایم اوت

داوران تصمیم می گیرند که وقت بازی چه موقع و برای چه مدت متوقف شود (تایم اوت).

در موارد زیر اعلام تایم اوت الزامی است:

الف) هنگام اعلام دو دقیقه تعلیق، دیسکالیفه یا اکسکلود؛

ب) هنگام اعلام پرتاب ۷ متر؛

ج) هنگام اعلام تایم اوت تیمی؛

د) هنگام خطای تعویض با ورود بازیکن اضافی به زمین؛

ه) هنگامی که از سوی وقت نگهدار یا سرپرست فنی سوت زده شود؛

و) هنگام ضرورت مشورت بین داوران، طبق قانون ۱۷:۸؛

در وضعیتهای مسلم دیگر و متناسب با موقعیت، می توان به صورت عادی نیز تایم اوت اعلام نمود . تخلفات در حال تایم اوت، نتیجه ای مشابه تخلفات در خلال وقت بازی را خواهد داشت.

قوانین کلی هندبال

۱- بازی هندبال توسط دو تیم و در یک تیم رسمی ، هندبال با ۱۲ نفر بازیکن انجام می شود .

۲- زمین هندبال دارای ۴۰ متر طول و ۲۰ متر عرض می باشد و در هر نیمه از زمین یک دروازه وجود دارد .

۳- وقت بازی برای بازیکنان زن و مرد ۱۶ سال به بالا عبارت است از دو نیمه ۳۰ دقیقه ای با ۱۰ دقیقه استراحت بین آن .

۴- هدف از انجام این بازی عبور دادن توپ از خط دروازه با استفاده از شوت که با رعایت قوانین مربوط توسط دستها انجام می شود ، می باشد .

۵- توپ را می توان با پاسهای مختلف ( بالای سر ، سینه و …) ، دریبل ، سه گام و ……. با رعایت قوانین در زمین حرکت داد تا منجر به زدن گل شود ، هر گل در این بازی یک امتیاز محسوب می شود .


reyhaneh بازدید : 49 جمعه 14 آذر 1393 نظرات (0)

باراسل Barreau sol

خداحافظی با چربی‌ها

این رشته ورزشی، اصلا ورزش جدیدی نیست ولی در ایران جزو ورزش‌های مدرن محسوب می‌شود. موسس اين رشته بوريس كنياسف ( Boris Kniaseff) است که در دهه 60 ميلادي این رشته ورزشی را به همه معرفی کرد. باراسل در واقع انتقال حركات باله از حالت ايستاده به حالت خوابيده و روي زمين است. كلمه فرانسوي Barre به فارسي به معناي ميله و Sol به معناي زمين است.

باراسل شامل بخشي از حركات قدرتي و كششي باله است كه روي عضلات نزديك‌كننده و دوركننده ران به طور مداوم كار مي‌كند بنابراين استقامتي نيز محسوب مي‌شود. تمرينات باراسل باعث افزايش انعطاف‌پذيري، كاهش سايز به ویژه در قسمت پايين‌تنه (پاها، شكم و پهلوها) و كاهش وزن مي‌شود. باراسل علاوه بر كاهش سايز براي عده‌ای مانند فيزيوتراپي نيز عمل مي‌كند. خانم‌هايي كه طرفدار ورزش‌هاي خوابيده هستند و دنبال ورزش موضعي براي آب شدن چربي‌هاي پايين‌تنه می‌گردند با باراسل به آرزوی‌شان می‌رسند.

بادي پامپ Body pomp

این ورزش برای شما توصیه نمی‌شود!

روی عرشه کشتی لاغر شوید!


این ورزش سريع‌ترين راه براي شكل دادن به بدن است؛ ورزش قدرتي براي كساني كه نيازمند تغييري محسوس در سريع‌ترين زمان در بدن خود هستند.  همه بدن‌هاي خوش‌فرم ذاتي نيستند بلكه ساخته مي‌شوند. كلاس بادي پامپ 60 دقيقه است و شامل 8 قسمت جداگانه با موزيك خاص براي هر گروه عضله‌اي و همچنين شامل 2 قسمت گرم كردن در اول كلاس و سرد كردن در آخر كلاس است. لوازم اين كلاس شامل‌ هالترهاي بدون وزنه، ديسك‌هايي با وزنه‌هاي مختلف و استپ است. در اين كلاس شما مي‌توانيد چربي بسوزانيد، قدرت بدني خود را افزايش دهيد و بدن خوش‌فرم و عضلاني به‌دست آوريد. در اين رشته حركات بدنسازي مثل پرس‌ها و اسكوات و ليفت استفاده زيادي مي‌شود. اين رشته براي افرادي كه زانودرد شديد يا كمردرد شديد دارند، توصيه نمي‌شود.

اسپينينگ Spinning

رکاب زدن با حسی متفاوت

اسپينينگ همان دوچرخه‌سواري است در فضاي داخل سالن. هر قسمت از اين دوچرخه قابليت تنظيم با بدن فرد را دارد و شما مي‌توانيد با توجه به مقاومت و قدرت بدني خود، آن را تغيير دهید. اين ورزش مناسب همه گروه‌هاي سني است ولي افرادي كه زانودرد شديد دارند يا عضلات نگه‌دارنده زانوي آنها ضعيف است براي شروع ورزش بهتر است از تمرينات سبك‌تري استفاده كنند. حركات بالاتنه همراه با پازدن مداوم باعث كالري‌سوزي زيادي مي‌شود و شما مي‌توانيد از چربي‌هاي اضافه بدن خلاص شويد. عضلات را خوش‌فرم مي‌كند و ورزشی با نشاط و بسيار شاد است. كساني كه به دوچرخه‌سواري علاقه دارند و نمي‌توانند به دليل شلوغي محيط بيرون مرتب دوچرخه‌سواري كنند، مي‌توانند از اين كلاس‌ها لذت ببرند. كلاس‌ها گروهي است و توسط متخصص اين رشته برگزار مي‌شود.

روی عرشه کشتی لاغر شوید!


تي‌آرايكس TRX

مثل سربازها روی عرشه کشتی!

در سال 1990، فردي به نام رندي هتريك (Randy Hetrick) به علت محدوديت جا و مكان و نداشتن تجهيزات كافي روي كشتي يا زيردريايي براي نيروي دريايي ايالات متحده، وسيله‌اي با هدف بالا بردن استقامت، قدرت، تعادل، انعطاف‌پذيري، سرعت و چابكي برای آمادگي جسماني سربازان طراحي كرد. هدف این بود که اين وسيله كم‌حجم و قابل نصب در هر مكان باشد. اين وسيله از بند چتربازي ساخته شده و هيچ گونه كششي در آن به كار نرفته است. اين بند بسيار محكم و مقاوم است و فرد با استفاده از وزن بدن خود و مقابله با جاذبه زمين مي‌تواند هر گونه حركات و تمرينات كامل آمادگي جسماني را بدون خطر انجام دهد. از مزاياي تمرينات ورزشي تي آر ايكس مي‌توان به سبك بودن طراحي و حجم كم آن اشاره كرد. همین طور نصب آسان و راحت اين وسيله در هر مكان و هر زمان از دیگر ویژگی‌های این وسیله است.

روی عرشه کشتی لاغر شوید!


شما می‌توانید هرگونه تمرين و حركت لازم براي آمادگي جسماني را بدون نياز به ساير وسايل انجام دهيد. تمرينات به گونه‌اي طراحي شده‌اند كه در هر حركت كل بدن درگير می‌شود و شما پس از مدتی به بهبود تعادل، انعطاف‌پذيري، چابكي، مقاومت و استقامت بدن می‌رسید. در اين رشته به علت استفاده از وزن بدن، خطرات گرفتگي عضلات، مفاصل يا خطرات کار با دستگاه كاهش پیدا می‌کند. اين وسيله براي هر گروه سني، جنسي و با هر ميزان آمادگي جسماني مناسب است و حتي معلولان هم می‌توانند از آن استفاده کنند. اين رشته براي تناسب اندام، چربي‌سوزي و تفكيك عضلات بسيار مناسب است.

از ديگر مزاياي بسيار زياد رشتهTRX

  •   چربي‌سوزي تا 1600 كالري در زمان 50تا 70 دقيقه
  •  هماهنگ‌سازي عصب و عضله كه باعث بالا بردن تعادل ذهني و فيزيكي مي‌شود.
  •   مورد تاييد سازمان‌هاي استاندارد پزشكي و FDA  ايالات متحده.
  •  مفيد براي افراد مسن





reyhaneh بازدید : 128 پنجشنبه 28 فروردین 1393 نظرات (0)

اضطراب‌ عبارت‌ است‌ از یک‌ احساس‌ ناراحت‌کننده‌ و مبهم‌ ترس‌ ، وحشت ‌، یا خطر با منشای‌ ناشناخته‌ که‌ بر فرد مستولی‌ می‌گردد. برای‌ بعضی‌ از افراد این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ ناگهانی‌ روی‌ دهد و بر طرف‌ شود، اما برای‌ بعضی‌ دیگر این‌ حالت‌ به‌ صورت‌ مزمن‌ در می‌آید. اضطراب‌ از نظر علمی‌ چندین‌ نوع‌ دارد: اضطراب‌ حاد ناشی‌ از موقعیتی‌ خاص ‌، اختلال‌ در تطابق‌ یافتن‌ با شرایط‌ تازه ‌، اختلال‌ اضطرابی‌ عمومی‌ شده ‌، اختلال‌ هراس ‌، اختلال‌ تنش‌زای‌ پس‌ از حادثه ‌، ترس‌ مرض‌گونه‌ و اختلال‌ وسواسی‌ ـ جبری.

علایم‌ شایع‌ بیماری

احساس‌ اینکه‌ یک‌ اتفاق‌ نامطلوب‌ یا زیانبار به‌ زودی‌ رخ‌ خواهد داد،

خشک‌ شدن‌ دهان ‌، مشکل‌ در بلع ‌، یا خشونت‌ صدا ، تند شدن‌ تنفس‌ و ضربان‌ قلب ‌، تپش‌ قلب‌ ،

حالت‌ لرزش‌ یا پرش‌ عضلات‌ ، ناتوانی‌ جنسی‌ ، انقباض‌ عضلات‌ ،

سردرد ، کمردرد ، عرق‌ کردن ، تهوع ‌، اسهال ‌، کاهش‌ وزن‌ ،

خواب‌آلودگی‌ ، مشکل‌ در تمرکز ، منگی‌ یا غش‌ ، تحریک‌پذیری‌ ، خستگی‌ ، کابوس ، مشکل‌ در حافظه.

بروز اختلال‌ در روابط‌ اجتماعی‌ و شغلی‌ ، افزایش‌ ناگهانی‌ میزان‌ اضطراب‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ بروز حمله‌ هراس‌ و فرار از موقعیت‌ شود، وابستگی‌ به‌ داروها و نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌ از دیگر علائم این بیماری هستند.

reyhaneh بازدید : 125 پنجشنبه 28 فروردین 1393 نظرات (0)

● چه نوع ورزش پیاده روی مفید و موثر است؟

فعالیت فیزیکی مناسب برای تقویت عضلات قلب و ریه و در کل سلامتی، زمانی مفید و موثر

 می شود که بتواند سبب بروز تغییرات بیولوژیک مفید در بدن انسان شود که از آن جمله

می توان به افزایش تعداد ضربان تا شکل سریع آن یعنی یک دوی نرم و سبک اشاره

کرد.میزان پیاده روی می تواند از شکل آرام یعنی راه رفتن متفاوت باشد. برنامه بر اساس

 میزان آمادگی جسمانی افراد با هدف نهایی طی ۳ هزار و ۲۰۰ متر در مدت نیم ساعت و با

 افزایش ضربان قلب ۱۲۰-۱۳۰ بار در دقیقه می تواند متفاوت باشد.

● چه فوایدی از ورزش پیاده روی می توان انتظار داشت؟

بررسی متون و مقاله ها بیانگر آثار بسیار مفید و متعدد ورزش پیاده روی بر سلامت انسان از

 ابعاد مختلف است که برای آگاهی بیشتر در مورد این آثار سودمند در زمینه پیش گیری و

کنترل بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش روند پوکی استخوان به ویژه در

زنان، کنترل اختلالات چربی خون، کنترل فشار خون، کاهش عوارض چاقی و درمان آن، کنترل

 دیابت و کاهش بروز ابتلا به دیابت تیپ ۲ (مرض قند)، پیشگیری از آترواسکلروزیس عروق

کرونری (تصلب شرایین)، کاهش عوارض بیماری های مفصلی و استئوارتریت ها (آرتروز)،

کاهش عوارض حاملگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت وضعیت تنفسی،کاهش علایم

بیماری های روده ای، تقویت روانی افراد با کاهش استرس، بی خوابی و اضطراب، تقویت و

ایجاد حس شادابی، پیش گیری و درمان اعتیاد. با توجه به مطالب مذکور و سهولت انجام

ورزش پیاده روی و آثار گسترده آن در ارتقای سلامت فرد و جامعه، این مقوله از ورزش

نیازمند توجه ویژه ای در برنامه ریزی های بهداشتی است و قدر مسلم گستردگی موضوع،

لزوم مشارکت و هماهنگی بین بخشی و مردمی را هم در زمینه برنامه ریزی و هم در

اجرای برنامه های جامع می طلبد، به ویژه بعد هماهنگی بین بخشی در حفظ و ارتقای

سلامتی افراد جامعه از طریق ترویج فرهنگ پیاده روی گامی در توانمندسازی مردم و جامعه

 و به عبارت دیگر ارتقای سلامت محسوب می شود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 193
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 194
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید ماه : 345
  • بازدید سال : 1,476
  • بازدید کلی : 35,799