loading...
انجمن ورزشی پنجم اردیبهشت
آخرین ارسال های انجمن
fatemehbizadi بازدید : 183 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

ورزش کردن شما را خوش اخلاق می‌کند

توجه داشته باشیدورزش علاوه بر اثرات مفیدی که در زندگی روزمره شما دارد در شکل شما و تیپ شخصیتی‌تان نیز بسیار تاثیر گذار است.

محققان معتقدندورزش کردن می‌تواند شما را خوش اخلاق کند و ایده‌های تازه‌ای را در رابطه با شکل زندگی تان به شما بدهد..
بررسی‌ها نشان می‌دهند، انجام تمرینات ورزشی منظم و روزانه ذهن را خلاق بارمی‌آورد و گردش خون درمغز شما را بیشتر و شما را نسبت به محیط اطرافتان حساس‌تر می‌کند.

گفتنی است، افزایشگردش خون و حالت بدن در حین انجام تمرینات ورزشی و فعالیت‌های فیزیکی باعث تحریکمغز می‌شود و قدرت مغزی را بیشتر می‌کند.

نتایج مطالعات نشان می‌دهند، برای رهایی از بیکاری می‌توانید روزی نیم ساعتورزش کنید تا حس امید به زندگی و افزایش اعتماد به نفس را در خود تقویت کند

قلب Bizadiلبخندلبخند                                             

fatemehbizadi بازدید : 115 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

ورزش خطر "بیماری‌های مزمن" را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

برخی از تحقیقات نشان برخی از تحقیقات نشان می‌دهد کهورزش منظم و فعالیت مناسب بدنی در طی شبانه روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.

سیامک رستگاری استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: متاسفانه در حال حاضر شاهد شیوع و گسترش بیماری‌های مزمن هستیم و تعداد زیادی از مردم بر اثر این بیماری‌ها یا دچار ناتوانی‌های مختلف شده و یا جان خود را از دست می‌دهند

 

وی با اشاره به راههای پیشگیری از بیماری‌های مزمن، تاکید کرد: ورزش و تحرک بدنی راهی موثر برای پیشگیری، درمان و کنترل بیماری‌های مزمن است و در واقع کمتر روشی را می‌توان یافت که به اندازهورزش کردن موثر باشد

 

رستگاری افزود: برخی از تحقیقات نشان می‌دهند کهورزش منظم و فعالیت مناسب بدنی در طی شبانه روز، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و غیر واگیر را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد

 

وی گفت: اگر نگران هستید که دچار بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های استخوانی و عضلانی نشوید، بهتر است به طور منظمورزش کنید

 

رستگاری خاطرنشان کرد: انجامورزش منظم نه تنها از بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند، بلکه این کمک را می‌کند که بهتر بتوان بیماری‌ها و نارسایی‌ها را کنترل کرد.     Bizadiقلب.

fatemehbizadi بازدید : 60 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

ورزش از نارسایی‌های قلبی می‌کاهد

 

نشستن بیش از پنج ساعت در روز وورزش نکردن باعث افزایش مشکلات و بار سایرهای قلبی می‌شود.

 

طبق گزارشات انجمنقلب آمریکا، زندگی ساکن باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی و منجر به مرگ زودرس می‌شود. حدود 5.7 میلیون آمریکایی مشکل قلبی دارند و هر ساله 550 هزار نفر به این جمع اضافه می‌شوند. مطالعات پیشین نشان داده است که فعالیت فیزیکی مداوم احتمال بیماری‌های قلبی – عروقی، سکته قلبی و فشار خون را کاهش می‌دهد.

 

دبورا روم، محقق از دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که فعالیت ورزشی مداوم و نشستن کمتر باعث کاهش مشکلات قلبی می‌شود. تحقیقات در این زمینه در کالیفرنیا بر روی 82 هزار و 695 مرد بین 45 تا 69 سال انجام شد.

 

نتایج تحقیقات نشان داد مردانی که زیادورزش نمی‌کردند 52 درصد بیشتر احتمال مشکلات قلبی داشتند، مشکلات قلبی مورد نظر بیشتر مشکل در ماهیچه‌های قلب و نرسیدن خون کافی به اعضای بدن بود.

 

مردانی که حداقل پنج ساعت در روز می‌نشینند و کمورزش می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران مشکلات قلبی پیدا می‌کنند. حتی اگر افراد به طور منظمورزش کنند، نشستن طولانی مدت تاثیرات منفی زیادی بر سلامتی می‌گذارد. مردانی که بیش از پنج ساعت در روز می‌نشینند 34 درصد بیشتر از کسانی که کمتر از دو ساعت در روز می‌نشینند به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند.

 

سارا سامان، متخصصقلب از بیمارستانقلب بایلور تگزاس می‌گوید: مشکلات قلبی به دلیل فشار خون بالا. بیماری‌های عروقی و سختی عضلاتقلب ایجاد می‌شوند، ورزش از تمامی این پارامترها جلوگیری می‌کند.ورزش می‌تواند 20 تا نیم ساعت پیاده روی ساده باشد. سعی کنید بیشتر ساعات روز را به جای نشستن بایستید.

لبخند فاطمه بیزادیتشویق

fatemehbizadi بازدید : 87 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

شنا، ضد استرس است

کلیه، خواص و فواید شنا بیش از هر چیز مدیون آب است. آب تاثیر بسزایی در ایجاد نشاط و سر زندگی دارد. شنا، کشیدگی و گرفتگی عضلات را باز می کند و باعث ایجاد آرامش و راحتی می شود که یادآور وضعیت جنین در شکم مادر است.

این ورزش آبی تأثیر مثبتی در کاهش اضطراب افراد عادی دارد و اعصاب را در برابر هیجان و استرس مقاوم می کند. بعد از شنا، هر شناگری خستگی دلچسبی احساس می کند و خواب راحتی دارد که باعث تقویت تعادل روحی –روانی می شود و عصبانیت، افسردگی، خشم یا هیجان را از او دور می سازد. خلاصه این که شنا روح را سبک می کند!        فاطمه بیزادیقلب

fatemehbizadi بازدید : 63 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

شنا عضلات بدن را نیرومند می کند

شنای تفریحی و شنای قهرمانی هر دو بدن را از نظر جسمی به سطح مطلوب می رساند و تمام عضلات بدن را نیرومند می سازد. این ورزش مفرح به علت این که تمامم عضلات بدن را به کار می گیرد و ترکیبی از حرکات متفاوت و هماهنگ است، باعث می شود ماهیچه ها به صورت متعادل رشد کنند و در نتیجه شناگر از اندامی زیبا و طبیعی برخوردار باشد. شنا باعث نرمی و انعطاف پذیری بیشتر مفاصل بزرگ، مثل مفاصل گردن، شانه و کشاله ی ران می شود و چون اصولاً آب فشار ناپذیر است، با ایجاد تورم به ساخت و حالت بافت های بدن کمک می کند، به همین دلیل است که شناگران جسمی پویا و پوستی با طراوت دارند.      فاطمه بیزادیبای بای

fatemehbizadi بازدید : 73 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

شنا پیر و جوان ندارد

شاید این نخستین مزیت شنا باشد که همه ی افراد، با هر محدوده ی سنی می توانند به آن بپردازند. اساسا متخصصان تاکید دارند افرادی که پا به سن می گذارند بهتر است برای حفظ سلامتی مفاصل خود شنا کنند زیرا وزن بدن در آب 80 درصد سبک تر می شود و حرکت مفاصل به نرمی و راحتی صورت می گیرد، در نتیجه در کوتاه یا طولانی مدت هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی شود. کودکان کم سن و سال نیز می توانند از لذت شنا کردن بهره مند شوند (البته با همراهی یک بزرگتر).     فاطمه بیزادیمشغول تلفن

fatemehbizadi بازدید : 90 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

شنا باعث لاغری و زیبایی اندام می شود

نوشته شده توسط ملیحه توکلیان

شنا کردن باعث کشش عضلات و سفتی آن ها می شود. ورزش شنا، یک فعالیت استقامتی است که انرژی زیادی صرف می کند و در مدت کوتاهی چربی های سطحی را از بین می برد. تنها بعد از 40 دقیقه شنا، بدن شما از چربی های ذخیره تان برداشت کرده و به این ترتیب به لاغری بدن کمک می کند. درواقع شنای صحیح باعث مصرف 660 کیلوکالری در ساعت می شود. یعنی روزانه 40 دقیقه شنای ملایم و اصولی با سوخت و ساز چربی های بدن باعث کاهش وزن شده و از آنجایی که تمام عضلات بدن را به کار می گیرد به شما اندامی زیبا و متناسب می بخشد.       فاطمه بیزادیقلب

fatemehbizadi بازدید : 74 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

چگونه می‌توان به صورت نشسته ورزش کرد؟

حرکات ورزشی هستند که می‌توان آنها را به طور نشسته هم انجام داد. انجام حرکات نشسته می‌تواند به گرم کردن بدن قبل از شروعورزش اصلی نیز کمک کند. همچنین اگر فضا برایورزش کردن نباشد می‌توان به صورت نشسته نیز فعالیت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به هنگام انجام این حرکات حالت بدن را درست نگه دارید. کمر را صاف نگه دارید و مطمئن شوید که حرکات شما کنترل شده و آرام انجام می‌شود. هنگام انجام این حرکات مراقبتنفس خود باشید و آن را حبس نکنید.

حرکات نشسته به شرح زیر هستند:

- روی زمین بنشینید، پاها را دراز کنید. پاشنه پاها را بر روی زمین قرار دهید. انگشتان پا را صاف نگه دارید و تا آنجا که می‌توانید انگشتان را بالا ببرید. چند ثانیه نگه دارید، سپس رها کنید.

- یکی از پاها را در حالی که زانوهای شما صاف است، مقابل خود نگه دارید و کل پا را بالا ببرید. پنج ثانیه پاها را بالا نگه دارید و دوباره آن را بر روی زمین بگذارید. سپس این کار را برای پای دیگر انجام دهید.

- یکی از زانوها را به سمت سقف خم کنید و در همین حال پای دیگر را پایین بیاورید. این حرکت مانند راه رفتن در جا است.

- یکی از دست‌ها را بالاتر از سر خود ببرید و کف دست را به سمت جلو نگه دارید. در این حالت باید آرنج صاف باشد. آرام دست را به کنار بدن بیاورید و این حرکت را با دست دیگر تکرار کنید.

- بنشینید و دست‌ها را در کنار بدن و کف دست‌ها را به سمت بالا نگه دارید. آرنج‌ها را خم کنید. طوری که دست‌ها شانه‌ها را لمس کنند و دوباره دست‌ها را صاف کنید و پایین بیاورید.

- در حالی که دست‌ها را در کنار بدن دارید، انگشت‌ها را به سمت زمین نگه دارید. یکی از دست‌ها را بالا بیاورید در حالی که آرنج‌ها صاف است و کف دست‌ها به سمت پایین است. به آرامی دست را دوباره پایین بیاورید و دست دیگر را به همین صورت بالا ببرید.

- در حالی که کمر را صاف نگه داشته‌اید. شانه‌ها را به سمت گوش‌ها بالا بیاورید. آرام شانه‌ها را آزاد کنید و با آن به همین ترتیب حرکت دایره‌ای بزنید.

- بنشینید و دست‌ها را در کنار بدن و انگشت‌ها را به سمت زمین نگه دارید. دست‌ها را از دو طرف باز کنید و آرنج‌ها را صاف نگه دارید. کف دست‌ها باید به سمت شما باشد. در این حالت دست‌ها را به صورت دایره‌ای در دامنه کوچک حرکت دهید.

- یکی از آرنج‌ها را خم کنید و انگشتان دست‌ها را بر روی شانه قرار دهید. شانه و آرنج را در جهت عقربه‌های ساعت و سپس خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. این حرکت را بر روی شانه دیگر تکرار کنید.              فاطمه بیزادیلبخند.

fatemehbizadi بازدید : 127 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

هر آنچه از تاریخچه کشتی باید بدانید


ورزش کشتی یکی از باسابقه ترین رشته های ورزشی است که در نزد ملل گیتی از دوران باستان به شکل های مختلف برگزار می شده و تقریباً در هیچ ایل و قبیله و روستا و شهری نیست که این ورزش برای مردم آشنا نباشد . با اطمینان می توان گفت که زور آزمایی و کشتی گرفتن از دورانهای نخستین ظهور انسان بر روی کره زمین مورد توجه بوده و در اوغات فراقت یا در جنگها و نزاعها به شکلی طبیعی و غریزی اجرا می شده است .

تاریخچه کشتی,تاریخچه کشتی کج,تاریخچه کشتی ایران,[categoriy]

 

تاریخچه کشتی,تاریخچه کشتی کج,تاریخچه کشتی ایران,تاریخچه کشتی در ایران,تاریخچه کشتی فرنگی,تاریخچه کشتی ,تاریخچه کشتی یونانی,تاریخ کشتی آزاد,تاریخچه کشتی,تاریخچه کشتی در جهان,کشتی

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد . وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زوربازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد . بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری می شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

● کشتی در طول تاریخ

بسیاری از کتیبه هایی که از روزگاران قدیم و در حدود پنج هزار سال پیش به جای مانده و توسط باستان شناسان کشف شده است ثابت میکند که کشتی در میان مصریان و آشوریان رواج بسیار داشته و دارای قاعده و مقررات مخصوصی بوده است .

از بین النهرین و مصر فنون کشتی به مناطق دور و نزدیک آسیا و روم و یونان راه پیدا کرد و در هر جا گسترش و تکامل بیشتری یافت . مربیان کشتی در یونان باستان مراحل اجرای هر فن کشتی را به صورت چند نقاشی در حالات مختلف بر روی صفحات کاغذ پاپیروس نقاشی می کردند و به کمک آنها شاگردان خود را تعلیم می دادند .

با رواج کشتی در یونان مسابقات مربوط به آن نیز از سال ۷۰۴ قبل از میلاد به مواد پنجگانه بازیهای المپیک باستان افزوده شد . مسابقات پنجگانه در بازیهای المپیک یونان باستان که پنتاتلون گفته می شد عبارت بود از دویدن – پریدن – پرتاب نیزه – پرتاب دیسک و کشتی گرفتن .

قوانین اولیه کشتی در یونان باستان چنین بود که هر کسی سه بار زمین بخورد مغلوب به حساب می آید . ولی در بیشتر کشتیهای باستانی رسم بر این بود که اگر هر قسمت از بدن البته به جز کف پاها با زمین تماس پیدا کند آن کشتی گیر بازنده اعلام شود .

از مشهورترین پهلوانان و کشتی گیران یونان در قرن ششم پیش از میلاد پهلوانی بود به نام میلو از اهالی کروتون . در ۶ دوره پیاپی از بازیهای المپیک به مقام قهرمانی رسید و در ۳۲ مسابقه بزرگ پهلوانی هم حریفان خود را شکست داد تا بلند آوازه ترین کشتی گیر زمان خود باشد .

در قاره پهناور آسیا ورزش کشتی در میان قبایل و ایلات و عشایر همواره رایج بوده و محبوبیت بسیار داشته است اما رواج این ورزش در مغولستان – ژاپن – ایران و هندوستان بیشتر از دیگر مناطق آسیا بوده و هنوز هم هست .

● کشتی در ایران

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زور آزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند . آن کمربند کستی نامیده می شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن . البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار میرود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند . از پهلوانان قدیم پوریای ولی – عبدالرزاق – مفرد قلندر – فیله همدانی – شمس محمد – محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی – اکبر خراسانی – حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سید حسن رزاز اشاره کرد .

● کشتی های محلی در ایران

در نقاط مختلف ایران متناسب با شرایط آب و هوایی و آداب و رسوم مردم کشتی های مختلف و متنوعی رواج دارد که مشهورترین آنها عبارتند از :

کشتی پهلوانی ( در زور خانه ها ) – کشتی باچوخه ( سراسر استان خراسان ) – کشتی لوچو ( روستاهای مازندران ) – کشتی گیله مردی ( استان گیلان )– کشتی زوران پاتوله ( کردستان )– کشتی جنگ یا زوران ( الیگودرز و روستاهای آن ) – کشتی بغل به بغل ( روستاهای قزوین ) – کشتی آشیرما ( آذربایجان شرقی و روستاهای اطراف خوی )– کشتی گرش ( مناطق ترکمن نشین )– کشتی عربی ( ایلات و عشایر خوزستان ) – کشتی کمر بندی ( اصفهان و روستاهای فریدن )– کشتی لشکر کشی ( استان یزد ) – کشتی گچ گردان ( سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهای زابل ) – کشتی دسته بغل ( استان فارس به ویژه منطقه ارسنجان ) و دیگر انواع کشتی در میان ایلها و عشایر و مناطق روستایی ایران .

● موقعیت کشورها

در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک هر بار حدود ۵۰۰ کشتی گیر قوی هیکل و زورمند از سراسر دنیا قدم به میدان مسابقه می گذارند که در آن میان کشورهای شوروی – آمریکا – آلمان – بلغارستان و ایران از قدرتهای برتر کشتی جهان به شمار می روند .

● معروفترین کشتی گیران جهان

جورج هاکن اشمیدت معروف به شیر روسی . این پهلوان به مدت ۱۰ سال ( از سال ۱۸۹۸ تا سال ۱۹۰۸ ) از هیچ حریفی شکست نخورد . در سال ۱۹۶۸ در سن ۹۱ سالگی در گذشت .

یاشار دوغو کشتی گیر معروف ترکیه و فاتح مدال طلای المپیک ۱۹۴۸ ( در وزن ۷۳ کیلو ) و قهرمان جهان در سال ۱۹۵۱ .

تدیا شویلی ( شوروی ) ازبهترین کشتی گیران جهان در دهه ۱۹۷۰ که در وزنهای ۸۲ و ۹۰ کیلوگرم کشتی می گرفت . او در فاصله سالهای ۷۶ – ۱۹۷۱ تعداد ۶ مدال طلا از بازیهای المپیک و مسابقات قهرمانی جهان به گردن آویخت .

حمید کاپلان ( ترکیه ) کشتی گیر سنگین وزن و قهرمان المپیک ۱۹۵۶ و قهرمان جهان در سال ۱۹۵۸ .

الکساندر مدوید ( شوروی ) برنده مدال طلا در المپیک های ۱۹۶۴ – ۱۹۶۸ – ۱۹۷۲ و قهرمان دنیا در سالهای ۱۹۶۲ – ۱۹۶۳ – ۱۹۶۷ – ۱۹۶۹ – ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ . افتخارات و پیروزمندیهای او در تاریخ کشتی جهان بی نظیر است .

واتانابه ( ژاپن ) تنها کشتی گیر بدون شکست جهان و قهرمان المپیک و دنیا در سالهای ۱۹۶۴ – ۱۹۶۲ . او در طی سالهای ورزش خود ۱۸۶ کشتی در میدانهای ملی و بین المللی گرفت و در هیچ یک از آنها مغلوب نشد .

● کشتی ایران

ورزش کشتی در ایران طرفداران بسیار زیاد دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود . این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته است ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است .

ایران از سال ۱۹۴۸ ( المپیک لندن ) قدم به صحنه های بین المللی نهاد و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد . درخشانترین پیروزی ایران ۲ بار کسب مقام قهرمانی جهان در سالهای ۱۹۶۱ ( یوکوهاما ژاپن ) و ۱۹۶۵ ( منچستر انگلستان ) بوده است . ضمن آنکه در قاره آسیا هم کشتی ایران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است .

مشهورترین کشتی گیران ایران

از میان پهلوانان و کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران که در مسابقات قهرمانی جهان و بازیهای المپیک مدال گرفته اند میتوان به این نامهای آشنا اشاره کرد :

جهان پهلوان غلامرضا تختی – عباس زندی – حبیبی – سیف پور – محمد علی صنعتکاران – منصور مهدی زاده – عبدالله موحد – ابراهیم جوادی – شمس الدین سید عباسی – محسن فرح وشی – منصور برزگر – محمد رضا نوایی – رمضان خدر – رضا سوخته سرایی – محمد حسین محبی – مجید ترکان – عسکری محمدیان – علیرضا سلیمانی – برادران خادم و ...

● قوانین و مقررات ورزش کشتی آزاد و فرنگی

آخرین تغییرات صورت گرفته در قوانین و مقررات کشتی به شرح به شرح زیر است .

▪ زمان کشتی نوجوانان ۱۶ ۱۷ سال در سه زمان ۳۰/۱ دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان ۲ دقیقه ایی با ۳۰ ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

▪ کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن ۳ امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

▪ هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

تذکر : در شرایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

▪ ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

▪ تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .

▪ کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

▪ چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج ۱ ۱ ، ۲ ۲ ، ۴ ۴ و ۶ ۶ و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

▪ فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

▪ در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

▪ در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

▪ اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

▪ چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد .

▪ در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر.

▪ کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

▪ فاصله بین دو کشتی از ۳۰ به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است .

▪ فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ایی با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده توست “ سکه ” مجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنند که شامل شرایط ذیل است :

ـ زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری ۳۰ ثانیه خواهد بود ، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دست یابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

ـ در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد ، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید .

ـ در کشتی فرنگی اگر برنده توست موفق به جفت کردن دستان خود به دور کمر حریف شود ، داور موظف است بلافاصله سوت آغاز کشتی را بزند ، حتی اگر دستان حریف باز باشد ، در واقع در این شرایط فقط برنده توست برای داور مهم است .

ـ هرگز باز شدن دست مجری یا مدافع پس از سوت داور شامل جریمه و منجر به قطع کشتی نمی شود . تنها کسب امتیاز قبل از پایان ۳۰ ثانیه تعیین شده منجر به قطع کشتی خواهد شد ، اگر برنده توست نتواند تا ۳۰ ثانیه امتیازی کسب کند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهد شد .

ـ پای هر یک از کشتی گیران در شرایط عادی در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری از تشک خارج شود با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهند شد .

ـ هر یک از کشتی گیران بدون تلاش برای اجرای فن و به صورت هول حریف را از تشک خارج کند نه تنها امتیازی دریافت نمی کند بلکه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد .

ـ در خم گیری داورم موظف پس از گرفتن خم از سوی برنده توست و بلافاصله پس از لمس دستان مدافع با بدن وی سوت آغاز کشتی را برنده ، پس از سوت اگر پای مدافع از دستان برنده توست خارج شود و یا حتی کشتی به حالت رودر رو هم در بیاید داور مجاز به قطع کشتی نیست ، تنها کسب امتیاز تا پایان مدت ۳۰ ثانیه منجر به قطع کشتی خواهد بود . در واقع برنده توست ۳۰ ثانیه فرصت دارد که به هر شکلی حتی پس از خارج شدن پای حریف از دستان وی موفق به کسب امتیاز شود ، در غیر اینصورت با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و زمان دو دقیقه ایی مسابقه به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

ـ در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری داور مجاز به لمس کشتی گیران نیست .

ـ کشتی گیران که یکبار از اجرای دستور داور شرپیچی کنند ( چه مدافع چه مجری ) اگر برای بار دوم عمل خود را تکرار کنند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد .


ویرایش و تلخیص:آکاایران

انسان شاید نخستین درس راه و رسم کشتی گرفتن و زورآزمایی کردن را از حیوانات آموخته باشد . وقتی انسان نخستین دریافت که به کمک قدرت بدنی و زوربازوی خود میتواند بهتر بر حریفان و حیوانات مهاجم چیره شود بیشتر به اهمیت کشتی پی برد . بنابراین بخشی از اوغات فراغت انسانهای اولیه با کشتی گرفتن سپری می شد تا مهارت و آمادگی لازم را در این فن پیدا کنند و در وقت نیاز بکار ببرند .

● کشتی در طول تاریخ

بسیاری از کتیبه هایی که از روزگاران قدیم و در حدود پنج هزار سال پیش به جای مانده و توسط باستان شناسان کشف شده است ثابت میکند که کشتی در میان مصریان و آشوریان رواج بسیار داشته و دارای قاعده و مقررات مخصوصی بوده است .

از بین النهرین و مصر فنون کشتی به مناطق دور و نزدیک آسیا و روم و یونان راه پیدا کرد و در هر جا گسترش و تکامل بیشتری یافت . مربیان کشتی در یونان باستان مراحل اجرای هر فن کشتی را به صورت چند نقاشی در حالات مختلف بر روی صفحات کاغذ پاپیروس نقاشی می کردند و به کمک آنها شاگردان خود را تعلیم می دادند .

با رواج کشتی در یونان مسابقات مربوط به آن نیز از سال ۷۰۴ قبل از میلاد به مواد پنجگانه بازیهای المپیک باستان افزوده شد . مسابقات پنجگانه در بازیهای المپیک یونان باستان که پنتاتلون گفته می شد عبارت بود از دویدن – پریدن – پرتاب نیزه – پرتاب دیسک و کشتی گرفتن .

قوانین اولیه کشتی در یونان باستان چنین بود که هر کسی سه بار زمین بخورد مغلوب به حساب می آید . ولی در بیشتر کشتیهای باستانی رسم بر این بود که اگر هر قسمت از بدن البته به جز کف پاها با زمین تماس پیدا کند آن کشتی گیر بازنده اعلام شود .

از مشهورترین پهلوانان و کشتی گیران یونان در قرن ششم پیش از میلاد پهلوانی بود به نام میلو از اهالی کروتون . در ۶ دوره پیاپی از بازیهای المپیک به مقام قهرمانی رسید و در ۳۲ مسابقه بزرگ پهلوانی هم حریفان خود را شکست داد تا بلند آوازه ترین کشتی گیر زمان خود باشد .

در قاره پهناور آسیا ورزش کشتی در میان قبایل و ایلات و عشایر همواره رایج بوده و محبوبیت بسیار داشته است اما رواج این ورزش در مغولستان – ژاپن – ایران و هندوستان بیشتر از دیگر مناطق آسیا بوده و هنوز هم هست .

● کشتی در ایران

در ایران قدیم کشتی گرفتن و زور آزمایی کردن اهمیت بسیار داشته است و این ورزش در زندگی و سنتهای ما ایرانیان به قدری ریشه دوانده که تبدیل به یک ورزش ملی شده است .

درباره کلمه کشتی باید گفت که زرتشتیان و پارسیان باستان هنگام غروب آفتاب بندی به کمر خود می بستند و در برابر کانون آتش به دعا خواندن می پرداختند . آن کمربند کستی نامیده می شد و کشتی گرفتن هم از این کلمه آمده به معنی کمر یکدیگر را گرفتن . البته واژه کستی هم در طی زمان تبدیل به کشتی شده است و امروزه برای نامیدن این ورزش که زورگری و زور آزمایی است به کار میرود .

تاریخ پهلوانی ایران سرشار از نامهای آشنایی است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار برده اند . از پهلوانان قدیم پوریای ولی – عبدالرزاق – مفرد قلندر – فیله همدانی – شمس محمد – محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتر دارند و از پهلوانان دوره معاصر میتوان به نامهای مشهوری همچون ابراهیم یزدی – اکبر خراسانی – حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سید حسن رزاز اشاره کرد .

● کشتی های محلی در ایران

در نقاط مختلف ایران متناسب با شرایط آب و هوایی و آداب و رسوم مردم کشتی های مختلف و متنوعی رواج دارد که مشهورترین آنها عبارتند از :

کشتی پهلوانی ( در زور خانه ها ) – کشتی باچوخه ( سراسر استان خراسان ) – کشتی لوچو ( روستاهای مازندران ) – کشتی گیله مردی ( استان گیلان )– کشتی زوران پاتوله ( کردستان )– کشتی جنگ یا زوران ( الیگودرز و روستاهای آن ) – کشتی بغل به بغل ( روستاهای قزوین ) – کشتی آشیرما ( آذربایجان شرقی و روستاهای اطراف خوی )– کشتی گرش ( مناطق ترکمن نشین )– کشتی عربی ( ایلات و عشایر خوزستان ) – کشتی کمر بندی ( اصفهان و روستاهای فریدن )– کشتی لشکر کشی ( استان یزد ) – کشتی گچ گردان ( سیستان و بلوچستان به ویژه در روستاهای زابل ) – کشتی دسته بغل ( استان فارس به ویژه منطقه ارسنجان ) و دیگر انواع کشتی در میان ایلها و عشایر و مناطق روستایی ایران .

● موقعیت کشورها

در مسابقات جهانی و بازیهای المپیک هر بار حدود ۵۰۰ کشتی گیر قوی هیکل و زورمند از سراسر دنیا قدم به میدان مسابقه می گذارند که در آن میان کشورهای شوروی – آمریکا – آلمان – بلغارستان و ایران از قدرتهای برتر کشتی جهان به شمار می روند .

● معروفترین کشتی گیران جهان

جورج هاکن اشمیدت معروف به شیر روسی . این پهلوان به مدت ۱۰ سال ( از سال ۱۸۹۸ تا سال ۱۹۰۸ ) از هیچ حریفی شکست نخورد . در سال ۱۹۶۸ در سن ۹۱ سالگی در گذشت .

یاشار دوغو کشتی گیر معروف ترکیه و فاتح مدال طلای المپیک ۱۹۴۸ ( در وزن ۷۳ کیلو ) و قهرمان جهان در سال ۱۹۵۱ .

تدیا شویلی ( شوروی ) ازبهترین کشتی گیران جهان در دهه ۱۹۷۰ که در وزنهای ۸۲ و ۹۰ کیلوگرم کشتی می گرفت . او در فاصله سالهای ۷۶ – ۱۹۷۱ تعداد ۶ مدال طلا از بازیهای المپیک و مسابقات قهرمانی جهان به گردن آویخت .

حمید کاپلان ( ترکیه ) کشتی گیر سنگین وزن و قهرمان المپیک ۱۹۵۶ و قهرمان جهان در سال ۱۹۵۸ .

الکساندر مدوید ( شوروی ) برنده مدال طلا در المپیک های ۱۹۶۴ – ۱۹۶۸ – ۱۹۷۲ و قهرمان دنیا در سالهای ۱۹۶۲ – ۱۹۶۳ – ۱۹۶۷ – ۱۹۶۹ – ۱۹۷۰ و ۱۹۷۱ . افتخارات و پیروزمندیهای او در تاریخ کشتی جهان بی نظیر است .

واتانابه ( ژاپن ) تنها کشتی گیر بدون شکست جهان و قهرمان المپیک و دنیا در سالهای ۱۹۶۴ – ۱۹۶۲ . او در طی سالهای ورزش خود ۱۸۶ کشتی در میدانهای ملی و بین المللی گرفت و در هیچ یک از آنها مغلوب نشد .

● کشتی ایران

ورزش کشتی در ایران طرفداران بسیار زیاد دارد و ورزش ملی ما محسوب می شود . این ورزش از قدیم در زورخانه ها رواج داشته است ولی مسابقات کشتی زورخانه ای رفته رفته به خارج از گود زورخانه منتقل شده و به صورت آزاد و فرنگی گسترش یافته است .

ایران از سال ۱۹۴۸ ( المپیک لندن ) قدم به صحنه های بین المللی نهاد و به عنوان یک قدرت قابل حساب و درجه اول مطرح شد . درخشانترین پیروزی ایران ۲ بار کسب مقام قهرمانی جهان در سالهای ۱۹۶۱ ( یوکوهاما ژاپن ) و ۱۹۶۵ ( منچستر انگلستان ) بوده است . ضمن آنکه در قاره آسیا هم کشتی ایران همواره درخشش داشته و اغلب به مقام قهرمانی دست یافته است .

مشهورترین کشتی گیران ایران

از میان پهلوانان و کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران که در مسابقات قهرمانی جهان و بازیهای المپیک مدال گرفته اند میتوان به این نامهای آشنا اشاره کرد :

جهان پهلوان غلامرضا تختی – عباس زندی – حبیبی – سیف پور – محمد علی صنعتکاران – منصور مهدی زاده – عبدالله موحد – ابراهیم جوادی – شمس الدین سید عباسی – محسن فرح وشی – منصور برزگر – محمد رضا نوایی – رمضان خدر – رضا سوخته سرایی – محمد حسین محبی – مجید ترکان – عسکری محمدیان – علیرضا سلیمانی – برادران خادم و ...

● قوانین و مقررات ورزش کشتی آزاد و فرنگی

آخرین تغییرات صورت گرفته در قوانین و مقررات کشتی به شرح به شرح زیر است .

▪ زمان کشتی نوجوانان ۱۶ ۱۷ سال در سه زمان ۳۰/۱ دقیقه ایی ، جوانان و بزرگسالان در سه زمان ۲ دقیقه ایی با ۳۰ ثانیه استراحت مابین آنها برگزار خواهد شد هر زمان دو دقیقه ایی از کشتی ها برای خودداری استقلال است و کشتی گیرانی که موفق شوند در دو زمان به پیروزی دست یابند به عنوان برنده معرفی خواهند شد و نیازی به برگزاری زمان سوم نیست .

▪ کشتی گیرانی که در یک زمان دو دقیقه ایی موفق به اجرای یک فن پنج امتیازی و یا دو فن ۳ امتیازی شوند بدون توجه به امتیازهای کسب شده از سوی حریف برنده آن زمان خواهند بود ، در چنین شرایطی داور مسابقه موظف است کشتی را قطع و از کشتی گیر برتر برای ادامه کشتی سئوال کند ، در صورت ادامه ندادن ، نتیجه آن زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

▪ هر وقت در یک زمان کشتی اختلاف امتیازهای دو کشتی گیر به شش برسد ، رئیس تشک موظف است پس از به حالت عادی درآمدن کشتی دستور قطع آن را به داور وسط بدهد ، که در این شرایط داور از کشتی گیر برتر سوال میکند کشتی را ادمه می دهد یا خیر ، در صورت ادامه ندادن نتیجه زمان دو دقیقه ایی کشتی به سود کشتی گیر برتر اعلام خواهد شد .

تذکر : در شرایط فینال برای ادامه کشتی سئوال نخواهد شد .

▪ ادامه کشتی در هر شرایطی که فنی اجرا و به بیرون از تشک منتهی شود بدون توجه به امتیاز دریافت شده به وسیله مجری سر پا در وسط تشک خواهد بود .

▪ تنها در یک مورد که کشتی گیر مدافع در حالت خاک اقدام به انجام حرکات خطا کند پس از در نظر گرفتن امتیاز جریمه و اخطار از سوی داوران ، ادامه کشتی در خاک خواهد بود ، در بقیه حالات ادامه کشتی در هر شرایطی پس از قطع از سوی داور سر پا در وسط تشک دنبال خواهد شد .

▪ کشتی در هر زمان منجر به ضربه فنی شود ، ضربه کننده برنده نهایی کشتی خواهد بود ، در واقع تنها ضربه فنی و سه اخطاره شدن است که در هر زمانی روی دهد ، تمام کننده یک مسابقه خواهد بود .

▪ چنانچه کشتی .در یک زمان دو دقیقه ایی با نتایج ۱ ۱ ، ۲ ۲ ، ۴ ۴ و ۶ ۶ و هر نتیجه دیگر مساوی به اتمام برسد ، برنده کشتی کسی خواهد بود که کمترین اخطار را داشته باشد ، در صورت مساوی بودن امتیازها و اخطارها کشتی گیری که آخرین امتیاز را دریافت کرده است به عنوان برنده آن زمان اعلام خواهد شد .

▪ فرار از تشک و فرار از فن ، تمارض استفاده از فنون خطا با یک امتیاز جریمه و یک اخطار برای خاطی همراه خواهد بود .

▪ در هر زمان از طول کشتی ، تعداد اخطارهای کشتی گیری به سه برسد بازنده کشتی خواهد بود حتی اگر از نظر امتیاز نسبت به حریف برتری داشته باشد .

▪ در شرایط ضربه فنی ، سه اخطاره شدن ، حاظر نشدن روی تشک به هر نحوی آسیب دیدگی ، کشتی گیر برنده صاحب پنج امتیاز مثبت خواهد شد و به بازنده نیز امتیازی تعلق نخواهد گرفت .

▪ اجرای مکرر بارانداز و فتیله پیج مجاز است و مجری می تواند در طول کشتی به دفعات از این دو فن استفاده کند .

▪ چنانچه کشتی گیری در کش و قوس و بدون هول دادن از سوی حریف پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست خواهد داد ، این شرایط برای مجری فن یا مدافع یکسان است ، یعنی اگر مجری هم در حالت اجرای فن پایش از تشک خارج شود یک امتیاز از دست میدهد .

▪ در مقررات جدید اخطار کم کاری ( پاسیو ) وجود ندارد در مقابل کشتی گیرانی که حالت کم کاری داشته باشند پس از یک باز تذکر از سوی داور در صورت ادامه با یک امتیاز و یک اخطار کشتی را قطع پس از اعلام به کشتی گیر.

▪ کشتی گیرانی که به هر صورت از انجام کشتی با حریف خودداری و یا بطور عمد وانمود به آسیب دیدگی کنند ، خطا کار شناخته شده و با یک امتیاز و یک اخطار جریمه برخواهند شد .

تذکر : در صورت آسیب دیدگی که با خونریزی همراه باشد زمان استراحت مجاز پزشکی بدون در نظر گرفتن جریمه برای کشتی گیر آسیب دیده حفوظ خواهد بود .

▪ فاصله بین دو کشتی از ۳۰ به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است .

▪ فرار از تشک در حالت خاک با یک امتیاز و یک اخطار همراه است و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ کشتی گیرانی که در داخل تشک به داخل ریسک اقدام به اجرای فن میکنند و بدون دریافت امتیاز در خاک حریف قرار می گیرند ، امتیازی از دست نمی دهند ، اما اگر به حالت ریسک در منطقه زون اقدام به اجرای فن کنند و در خارج از تشک در خاک حریف قرار گیرند ، یک امتیاز از دست می دهند و ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ در شرایط خاک اگر مدافع بدون فشار از سوی حریف از تشک خارج شود یک امتیاز از دست می دهد ادامه کشتی سرپا در وسط تشک خواهد بود .

▪ چنانچه کشتی در پایان یک زمان دو دقیقه ایی با نتیجه صفر بر صفر به پایان برسد داوران با استفاده توست “ سکه ” مجری قانون سینه به سینه در فرنگی و خم گیری در آزاد را مشخص می کنند که شامل شرایط ذیل است :

ـ زمان برای اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری ۳۰ ثانیه خواهد بود ، چنانچه برنده توست نتواند در این مدت به امتیازی دست یابد با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و کشتی در یک تایم به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

ـ در هر شرایطی که قبل از اتمام زمان ۳۰ ثانیه تعیین شده یکی از کشتی گیران موفق به اجرای فنی شود که امتیازی در بر داشته باشد ، کشتی بلافاصله از سوی داور قطع و آن تایم به سود مجری به اتمام خواهد رسید .

ـ در کشتی فرنگی اگر برنده توست موفق به جفت کردن دستان خود به دور کمر حریف شود ، داور موظف است بلافاصله سوت آغاز کشتی را بزند ، حتی اگر دستان حریف باز باشد ، در واقع در این شرایط فقط برنده توست برای داور مهم است .

ـ هرگز باز شدن دست مجری یا مدافع پس از سوت داور شامل جریمه و منجر به قطع کشتی نمی شود . تنها کسب امتیاز قبل از پایان ۳۰ ثانیه تعیین شده منجر به قطع کشتی خواهد شد ، اگر برنده توست نتواند تا ۳۰ ثانیه امتیازی کسب کند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهد شد .

ـ پای هر یک از کشتی گیران در شرایط عادی در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری از تشک خارج شود با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهند شد .

ـ هر یک از کشتی گیران بدون تلاش برای اجرای فن و به صورت هول حریف را از تشک خارج کند نه تنها امتیازی دریافت نمی کند بلکه با یک امتیاز و یک اخطار جریمه خواهد شد .

ـ در خم گیری داورم موظف پس از گرفتن خم از سوی برنده توست و بلافاصله پس از لمس دستان مدافع با بدن وی سوت آغاز کشتی را برنده ، پس از سوت اگر پای مدافع از دستان برنده توست خارج شود و یا حتی کشتی به حالت رودر رو هم در بیاید داور مجاز به قطع کشتی نیست ، تنها کسب امتیاز تا پایان مدت ۳۰ ثانیه منجر به قطع کشتی خواهد بود . در واقع برنده توست ۳۰ ثانیه فرصت دارد که به هر شکلی حتی پس از خارج شدن پای حریف از دستان وی موفق به کسب امتیاز شود ، در غیر اینصورت با یک امتیاز و یک اخطار جریمه میشود و زمان دو دقیقه ایی مسابقه به سود حریف به اتمام خواهد رسید .

ـ در اجرای قانون سینه به سینه یا خم گیری داور مجاز به لمس کشتی گیران نیست .

ـ کشتی گیران که یکبار از اجرای دستور داور شرپیچی کنند ( چه مدافع چه مجری ) اگر برای بار دوم عمل خود را تکرار کنند با یک امتیاز و یک اخطار جریمه مواجه خواهند شد .


ویرایش و تلخیص:آکاایران                                             فاطمه بیزادیمشغول تلفن

fatemehbizadi بازدید : 119 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

آموزش حرکات یوگا برای کاهش استرس و افزایش قدرت
حرکات
یوگا فقط باعث افزایش انعطاف پذیری و یا کاهش درد عضلات نمی شود. یوگا می تواند باعث ارتقای عملکرد بخش های مختلف بدن شود، استرس را کاهش دهد و در نتیجه باعث می شود خلق وخوی بهتری داشته باشید. در این مطلب چند حرکت یوگا را به شما آموزش می دهیم که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

یک برنامه روزانه یوگا که خیلی ساده است و برای هر سطح از تناسب اندام نیز مناسب است. اگر ۲۰ دقیقه وقت اضافی دارید، چه در اول صبح چه بعد از پایان یک روز کاری طولانی، این حرکات معجزه می کند. برای انجام بهتر حرکات یوگا توصیه می شود از یک زیرانداز ورزشی یا یک حوله استفاده کنید.

 

حرکت اول
چهار زانو صاف بنشینید، چشم هایتان را ببندید و بدون فکر کردن به چیزی دم و بازدم خود را آرام کنید. سعی کنید که ذهنتان را آرام کنید. هرگونه افکار مزاحم که ذهن شما را درگیر می کنند را دور بریزید. با ۶ شماره از طریق بینی نفس بکشید، ۲ شماره آن را نگه دارید و هوا را با ۸ شماره از بدنتان خارج کنید. ۶-۲-۸ این کار را برای ۸ تا ۱۲ تنفس  و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه تکرار کنید.

 

 

یوگا, آموزش حرکات یوگا, ورزش برای کاهش استرس, آموزش یوگا, حرکات ورزشب رای افزایش قدرت, تمرینات ورزشی برای افزایش قدرت, درمان با ورزش, ورزش درمانی,مقالات یوگا

 

حرکت دوم
بعد از حرکت اول، روی چهار دست و پا بروید. مانند تصویر قرار بگیرید به نحوی که پاهایتان به اندازه عرض شانه باز باشد و ستون فقرات نیز باید در حالت عادی باشد. هنگام باز دم به آرامی ستون فقرات را از نوک سر تا دنبالچه خم کنید. پشتتان باید حالت خمیده ای مانند حرف 
C داشته باشد. بدنتان را منقبض کرده و به قسمت فوقانی پشت اجازه دهید که کاملا"  کشیده شود. هنگام دم به آرامی ستون فقراتتان را به حالت طبیعی باز گردانید و کمی از حالت طبیعی به سمت پایین خم کنید. شما باید حالت C معکوس داشته باشید. همراه با تنفس آرام و کنترل شده این حرکت را به مدت ۸ تنفس انجام دهید.

 

 


حرکت سوم
کف دست ها و پاها باید روی زمین باشد، باسن را از زمین فاصله دهید، تا جایی که زانو و آرنج ها صاف شوند. دست ها و پاها به اندازه عرض شانه باید باز باشند. با قرار گرفتن در این وضعیت باید احساس کشش در عضلات همسترینگ (پشت ران) و شانه هایتان داشته باشید. نگاه شما باید بین پاها باشد. آرام باشید و در این حالت به طور عمیق نفس بکشید. روی بازدم  تمرکز کنید و این حالت را به مدت یک تا ۲ دقیقه و با ۳ تا ۴ تنفس ادامه دهید.

 

 


حرکت چهارم
صاف بایستید و در حالی که پاها کمی از هم فاصله دارند، به آرامی خم شوید. بالاتنه را به پایین ببرید و پشت ساق پا را با دست هایتان بگیرید. در این حالت کمی توقف کنید تا تنش ایجاد شده در ستون فقرات و عضلات همسترینگ برطرف شود. اگر می خواهید تمرکز بیشتری روی ستون فقرات داشته باشید، زانوهایتان را به آرامی خم کنید. اگر می خواهد روی عضلات پشت ران تمرکز بیشتری داشته باشید، زانوهایتان را صاف نگه دارید. در این حالت به مدت ۳ تا ۴ تنفس بمانید و یک تا ۲ دقیقه حرکت را تکرار کنید.

 

 

 

حرکت پنجم
به حالت ایستاده صاف بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. با پای چپ یک قدم به عقب بردارید تا پاهایتان به حالت گام برسند. پاشنه ها را آزاد کنید، به کنار بچرخانید و به پاهایتان اجازه دهید صاف باشند. در حالت فرشته ۴۵ درجه قرار گیرد. دست هایتان را بالای سر برده و هم سو و موازی یکدیگر قرار دهید. اسم این حالت جنگجو یک است. به مدت ۲ تا ۴ تنفس در این وضعیت بمانید.سپس بالاتنه را به طرف داخل بچرخانید، موقیعت پاها را تغییر ندهید و دست ها را در امتداد پاها باز کنید. پای پشتی (پای چپ) صاف است. این همان حالت جنگجو دو است. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید.

 

 

 
سپس به حالت نیم رخ فرشته با پایین بردن دست راست به جلوی پای راست، بروید. به بالا تنه تان اجازه دهید که به پایین برود و دست چپ رو به بالا باشد. در این حالت، دست راست، شانه ها و دست چپ در امتداد هم هستند. این حالت را برای ۲ تا ۴ تنفس نگه دارید. حرکت را برای طرف دیگر بدن نیز انجام دهید.

 

حرکت ششم
روی زمین به پشت دراز بکشید، دست ها را در کنار بدن قرار دهید و پاهایتان را به طرف داخل جمع کنید به نحوی که از زانو خم شود و کف پاها در تماس باشند. از کشش ایجاد شده در ران هایتان لذت ببرید. این حالت را به مدت ۶ تا ۸ تنفس ادامه دهید.

 

 

 

آخرین حرکت، حالت استراحت
به پشت روی زمین دراز بکشید و دست و پاها را دراز کنید. در حالت آرام قرار بگیرید و چشمانتان را ببندید. از این حالت به عنوان یک تجدید قوای عمیق برای آرام سازی بدن از تمرین انجام شده استفاده کنید. به مدت ۴ دقیقه در این حالت بمانید.

 

 


جمع بندی
با این تمرینات ساده
یوگا، شما  گذشته از اینکه می توانید قدرت و انعطاف پذیری را بالا ببرید، بلکه می توانید فشار و استرس در عضلات، مفاصل و لیگامنت ها را نیز تخلیه کنید.

مقالات یوگا - elmevarzesh.com

گردآوری ورزش و بدنسازیآکاایران                                                                 فاطمه بیزادی

fatemehbizadi بازدید : 51 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

ورزش بیسبال در آسیا


ژاپن یکی از اولین کشورهایی بود که بیسبال به آن راه‌یافت. بیسبال خیلی زود مهمترین ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال لیگ شروع به‌کار کرد.[۱] ۸۶۴ مسابقه این لیگ در سال ۲۰۰۶ بیش از بیست میلیون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین لیگ پرتماشاگر دنیا بود (پس از ام‌ال‌بی، ان‌بی‌ای و ان‌اف‌ال سه لیگ امریکایی بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ).

 

بیسبال,بیسبال قوانین,بیسبال ایران,بیس بال بوشهر,بیسبال سمنان,بیسبال خراسان رضوی,بیسبال در ایران,بیسبال کرمان,بیسبال زنان,بیسبال اصفهان,ورزش های گروهی

ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها این ورزش را به دیگر کشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اول کره‌جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شکل گرفت. چین و اسرائیل هم دو کشور آسیایی دیگری هستند که به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشکیل دادند.

بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شکست پنج تیم دیگر شرکت کننده (ژاپن، کره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

عادل مشیریان:شاید اولین باری که بیس بال به خارج مرزهای آمریکا را پیدا کرد، در سال 1874 زمانی بود که مهمانانی از باشگاه‌های کری کت انگلستان برای دیدن بازی بیس بال به فیلادلفیای آمریکا رفتند . در سال 1888 این بازی به استرالیا و زلاند نو راه پیدا کرد و بعد از آن به اروپا و شمال آفریقا راه یافت . انجمن بین المللی بیس بال تحت عنوان (IBA) در سال 1938 بعد از مسابقات جهانی در لندن تأسیس شد . شش سال بعد به نام انجمن بین المللی بیس بال آماتور (FIBA) تغییر کرد . انجمن بین المللی بیس بال نیز در سال 1972 تحت عنوان (AINBA) تأسیس شد . در سال 1984 نام فدراسیون بار دیگر به انجمن بیس بال بین الملل تغییر یافت (IBA) و در نهایت تا به امروز در سال 2000 به نام (IBAF) تغییر نام داد که فدراسیون بین المللی بیس بال است . تا پایان سال 2005 میلادی 35 دوره مسابقات جام جهانی بیس بال برگزار شده که سهم کشور کوبا 25 قهرمانی بوده است . اولین دوره مسابقات جهانی در سال 1938 بین آمریکا و انگلستان بود و بعداز آن دوره مسابقات قهرمانی جهان تحت عنوان (IBF) برگزار شد که تا پایان 2005 ، 34 دوره برگزار شده است . بیس بال در المپیک به طور رسمی از سال 1992 وارد شد . مطالب کلی و اطلاعات بیشتر را در قسمت تاریخچه بیس بال در المپیک مطالع کنید . بیس بال در دنیا: قاره آفریقا : تعداد کمی از کشورهای آفریقایی عضو (IBAF) هستند ، کشور آفریقا جنوبی و کشورهای ساحلی غربی قارة آفریقا بیشتر عضو این فدراسیون هستند . آفریقای جنوبی تنها کشوری است که از این قاره تا پایان سال 2005 در 3 دوره مسابقات جانی و المپیک 2000 شرکت کرد، لیگ بیس بال در این کشورفعال است . قاره آمریکا: در این قاره کشورهای مطرحی صاحب بیس بال هستند و در مسابقات مختلف جهانی و المپیک شرکت فعال داشته‌اند . آمریکا : برای مطالعه این قسمت به بخش تاریخچه بیس بال در داخل آمریکا مراجعه کنید . کانادا : اولین بار کانادا در 14 ژوئن 1838 شاهد بازی بیس بال بود . در کانادا در حال حاضر بیس بال به عنوان یک ورزش ملی بازی می‌شود و از طرفداران زیادی برخوردار است . بیس بال در مدارس و دانشگاه‌های کانادا جای خود را پیدا کرده است . تیم‌هایی در کانادا افتخار حضور در میجرلیگ بیس بال حرفه‌ای را داشته‌اند که اولین بار در سال 1877 تیم منترال اکس پوس جواز حضور در نشنال لیگ را پیدا کرد . در سال 1977 تیم تورنتو بلوجیز به آمریکن لیگ راه پیدا کرد، لیگ حرفه‌ای جداهنوز در این کشور راه اندازی نشده است . در کشور کانادا در سال 1875 تا 2006 بیش از 200 نفر در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کوبا: کشوری که از سال 1938 تا 2006 از مجموع 35 دوره مسابقات جهانی برگزار شده توانسته 25 دوره را به نام خود کند و چندین دوره در المپیک حضور داشته است . بیس بال در این کشور از پیشرفت مناسبی برخوردار است و با وجود تحریم‌هایی که توسط آمریکا به این کشور در زمینه بیس بال اعمال شد ولی جایگاه خود را در سطح جهان حفظ کرده و رقیب سر سخت و قوی برای بیس بال در سطح ملی است . با وجود تحریم‌ها از این کشور بیش از 140 بازیکن در سطح حرفه‌ای میجرلیگ تا پایان 2005 بازی می‌کردند . ونزوئلا : لیگ حرفه‌ای بیس بال از سال 1945 در این کشور فعال است . در این کشور از سال 1939 تا 2006 نزدیک به 200 بازیکن در میجرلیگ آمریکا بازی می‌کردند که اولین آنها آلکس کار اسکول به عنوان پیچر در واشنگتون سناتورز به خدمت گرفته شد و تا سال 2006 از این کشور بیش از 20 بازیکن توانسته‌اند در مسابقات آل استار شرکت کنند، این کشور 3 بار قهرمان جهان شده است . پورتوریکو: در کلیه سنین لیگ‌های مختلف بیس بال در این کشور فعال است . از سال 1942 بازیکنان این کشور به میجرلیگ دعوت شدند و تا سال 2006 بیش از 210 بازیکن در سطح حرفه‌ای جهان بازی کرده‌اند . این کشور یکبار قهرمان جهان در سال 1951 در مکزیک شد . جمهوری دومنیکن : از کشورهای مطرح و صاحب نام بیس بال است و در مسابقات جهانی و المپیک حضور فعال داشته است . در سال 1956 تا 2006 بیش از 380 نفر از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند .هم اکنون بیش از 10 درصد بازیکنان میجر لیگ از این کشور هستند. این کشور در سال 1948 در کشور نیکاراگوئه قهرمان جهان شده است . مکزیک: لیگ‌های مختلفی در سنین مختلف در کشور مکزیک در ورزش بیس بال فعال هستند، از سال 1933 تا 2006 نزدیک به 100 بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کلمبیا : اولین بار در سال 1902 شخصی به نام لویس کاسترو از این کشور به میجرلیگ راه یافت و تا به حال نزدیک به 10 بازیکن از این کشور در سطح حرفه‌ای میجرلیگ بازی کرده‌اند این کشور 2 بار قهرمان جهان شده است . پاناما : از سال 1955 الی 2006 نزدیک به 50 بازیکن از این کشور در میجرلیگ افتخار کسب کرده‌اند .در سطح ملی از رغیب های بزرگ و سرسخت برای کشورهای صاحب نام می باشد. نیکاراگوئه: از سال 1967 تا 2006 نزدیک به 10 بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . قاره آسیا: اکثر کشورهای این قاره عضو فدراسیون بین المللی بیس بال هستند و در اینجا فقط تاریخچه بیس بال را به طور مختصر در چند کشور مطالعه می‌کنیم . ژاپن : بیس بال از سال 1820 به ژاپن راه پیدا کرد و هم اکنون ورزش ملی این کشور محسوب می‌شود . این کشور بارها در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کرده و جزء قهرمانان بیس بال در آسیا بوده است . از این کشور نزدیک به 30 بازیکن از سال 1964 تا 2006 در میجرلیگ حضور داشته‌اند . ژاپن توانست در مسابقات کلاسیک جهان در سال 2006 قهرمان شود، این تیم در بازی فینال کوبا را مغلوب کرد و افتخار آسیا لقب گرفت.اطلاعات بیشتر را در قسمت بیس بال ژاپن مطالعه کنید . کره جنوبی: بیس بال در سال 1838 توسط یک هیأت اعزامی از آمریکا به کره راه یافت . سازمان بیس بال کره در سال 1982 با 6 تیم فعالیت خود را شروع کرد . از این کشور نیز بازیکنانی توانستند به سطح حرفه‌ای میجرلیگ راه پیدا کنند که مشهورترین آنها، پارک چان هو ، کیم بیانگ هیام بودند . کره در مسابقات جهانی ،‌ آسیایی و المپیک جزء تیم‌های مطرح و صاحب نام بوده و در سال 1982 قهرمان جهان شده است . تایوان : بیس بال به تایوان توسط ژاپنی‌ها معرفی شد، در سال 1895 توسط ژاپنی‌های مقیم در تایوان این بازی انجام می‌شد و در سال 1920 این بازی گسترش پیدا کرد و مردمان بومی تیم‌هایی تشکیل دادند و با ژاپنی‌های مقیم بازی می‌کردند . در سال 1931 این بازی وارد دبیرستانهای تایوان شد . در زمان جنگ جهانی دوم و کنترل چینی‌ها بر تایوان بیس بال در این کشور رو به فراموشی رفت . ولی در دهه 1950 این ورزش در جوانان رشد کرد و تیم‌های غیر حرفه‌ای زیادی بوجود آمدند و در سالهای 1969 تا 1982 تایوان فاتح مسابقات جوانان جهان بود . در سال 1984 مدال برنز المپیک لوس آنجلس را گرفت و در سال 1992 بارسلون دوم شد، در سال 1990 لیگ حرفه‌ای بیس بال در تایوان تأسیس شد . کشورهای دیگری چون چین، فیلیپین، پاکستان، هندوستان، تایلند و کشورهای عربی و آسیای میانه و بخصوص کشور خودمان ایران نیز در این رشته ورزشی فعالیت‌های خوبی دارند . بیس بال در ایران از سال 1368 با ایجاد انجمن و بعد از آن در سال 1372 به طور رسمی به عنوان فدراسیون بیس بال جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد . قاره اروپا : کنفدراسیون بیس بال اروپا (CEB) در سال 1953 تأسیس شد . در اروپا دو جام معتبر به نام‌های جام برنده‌ها و جام CEB برگزار می‌شود . ایتالیا و هلند دو کشور قدرتمند بیس بال اروپا هستند و کشورهای صاحب نام دیگر اسپانیا، بلژیک، روسیه، فرانسه، جمهوری چک، فنلاند ، یونان، سوئیس، سوئد، انگلستان و … هستند که در عرصه ملی و باشگاهی فعالیت‌های زیادی دارند . هلند: بیس بال در سال 1900 به هلند معرفی رشد . فدراسیون بیس بال هلند در سال 1912 تأسیس شد . اولین لیگ این کشور در سال 1922 راه اندازی شد و تیم کویک از آستردام فاتح اولین جام شد، هلند تا پایان سال 2006 ، 15 عنوان قهرمانی اروپا دارد و در بازی‌های المپیک نیز 2 بار پنجم شده، در مسابقات قهرمانی جهان عنوان بهتر از ششمی کسب نکرده و تا 2006 تعداد 4 بازیکن از این کشور در میجرلیگ حضور داشته‌اند . این کشور همه ساله مسابقات بین المللی را تحت عنوان (پورت) در روتردام برگزار می‌کند . ایتالیا: لیگ بیس بال ایتالیا از سال 1948 شروع به کار کرد ، 8 عنوان قهرمانی اروپا را در پرونده ملی خود تا سال 2006 دارد و اکثراً در فینال با تیم هلند رقابت داشته‌است. ایتالیا 2 بار مقام شمشمی المپیک را در افتخارات خود دارد و بهترین مقام جهانی این کشور در سال 1998 و عنوان چهارمی جهان بوده است . در اروپا از لیگ‌های معتبر در سنین مختلف برخوردار است . قاره اقیانوسیه : غیر از استرالیا و نیوزلند که در ورزش بیس بال صاحب نام هستند کشورهای دیگر این قاره نیز که تحت سلطه ژاپن و اسپانیا هستند دارای فدراسیون بیس بال می‌باشند . استرالیا : اولین بازی بیس بار در استرالیا در سال 1857 برگزار شد . در پایان قرن 19 رقابت‌هایی را آمریکایی‌ها در استرالیا بوجود آوردند که باعث پیشرت این ورزش در استرالیا شد، لیگ استرالیا در سال 1934 شروع شد و تیم ملی استرالیا در سال 1970 وارد مسابقات شد . افتخار استرالیا مدال نقره المپیک در سال 2004 در رشته ورزشی بیس بال و سافت بال است و چند بازیکن از این کشور در لیگ‌های آمریکا و ژاپن بازی می‌کنند .

بیسبال در ایران

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیمها به ۱۲ رسید

محبوبیت

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا به‌ویژه آمریکای شمالی و مرکزی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده آمریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوئه، ونزوئلا در قاره آمریکا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.


ورزش های گروهی - ویکی پدیا
ویرایش و تلخیص:آکاایران

ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها این ورزش را به دیگر کشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اول کره‌جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شکل گرفت. چین و اسرائیل هم دو کشور آسیایی دیگری هستند که به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشکیل دادند.

بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شکست پنج تیم دیگر شرکت کننده (ژاپن، کره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

عادل مشیریان:شاید اولین باری که بیس بال به خارج مرزهای آمریکا را پیدا کرد، در سال 1874 زمانی بود که مهمانانی از باشگاه‌های کری کت انگلستان برای دیدن بازی بیس بال به فیلادلفیای آمریکا رفتند . در سال 1888 این بازی به استرالیا و زلاند نو راه پیدا کرد و بعد از آن به اروپا و شمال آفریقا راه یافت . انجمن بین المللی بیس بال تحت عنوان (IBA) در سال 1938 بعد از مسابقات جهانی در لندن تأسیس شد . شش سال بعد به نام انجمن بین المللی بیس بال آماتور (FIBA) تغییر کرد . انجمن بین المللی بیس بال نیز در سال 1972 تحت عنوان (AINBA) تأسیس شد . در سال 1984 نام فدراسیون بار دیگر به انجمن بیس بال بین الملل تغییر یافت (IBA) و در نهایت تا به امروز در سال 2000 به نام (IBAF) تغییر نام داد که فدراسیون بین المللی بیس بال است . تا پایان سال 2005 میلادی 35 دوره مسابقات جام جهانی بیس بال برگزار شده که سهم کشور کوبا 25 قهرمانی بوده است . اولین دوره مسابقات جهانی در سال 1938 بین آمریکا و انگلستان بود و بعداز آن دوره مسابقات قهرمانی جهان تحت عنوان (IBF) برگزار شد که تا پایان 2005 ، 34 دوره برگزار شده است . بیس بال در المپیک به طور رسمی از سال 1992 وارد شد . مطالب کلی و اطلاعات بیشتر را در قسمت تاریخچه بیس بال در المپیک مطالع کنید . بیس بال در دنیا: قاره آفریقا : تعداد کمی از کشورهای آفریقایی عضو (IBAF) هستند ، کشور آفریقا جنوبی و کشورهای ساحلی غربی قارة آفریقا بیشتر عضو این فدراسیون هستند . آفریقای جنوبی تنها کشوری است که از این قاره تا پایان سال 2005 در 3 دوره مسابقات جانی و المپیک 2000 شرکت کرد، لیگ بیس بال در این کشورفعال است . قاره آمریکا: در این قاره کشورهای مطرحی صاحب بیس بال هستند و در مسابقات مختلف جهانی و المپیک شرکت فعال داشته‌اند . آمریکا : برای مطالعه این قسمت به بخش تاریخچه بیس بال در داخل آمریکا مراجعه کنید . کانادا : اولین بار کانادا در 14 ژوئن 1838 شاهد بازی بیس بال بود . در کانادا در حال حاضر بیس بال به عنوان یک ورزش ملی بازی می‌شود و از طرفداران زیادی برخوردار است . بیس بال در مدارس و دانشگاه‌های کانادا جای خود را پیدا کرده است . تیم‌هایی در کانادا افتخار حضور در میجرلیگ بیس بال حرفه‌ای را داشته‌اند که اولین بار در سال 1877 تیم منترال اکس پوس جواز حضور در نشنال لیگ را پیدا کرد . در سال 1977 تیم تورنتو بلوجیز به آمریکن لیگ راه پیدا کرد، لیگ حرفه‌ای جداهنوز در این کشور راه اندازی نشده است . در کشور کانادا در سال 1875 تا 2006 بیش از 200 نفر در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کوبا: کشوری که از سال 1938 تا 2006 از مجموع 35 دوره مسابقات جهانی برگزار شده توانسته 25 دوره را به نام خود کند و چندین دوره در المپیک حضور داشته است . بیس بال در این کشور از پیشرفت مناسبی برخوردار است و با وجود تحریم‌هایی که توسط آمریکا به این کشور در زمینه بیس بال اعمال شد ولی جایگاه خود را در سطح جهان حفظ کرده و رقیب سر سخت و قوی برای بیس بال در سطح ملی است . با وجود تحریم‌ها از این کشور بیش از 140 بازیکن در سطح حرفه‌ای میجرلیگ تا پایان 2005 بازی می‌کردند . ونزوئلا : لیگ حرفه‌ای بیس بال از سال 1945 در این کشور فعال است . در این کشور از سال 1939 تا 2006 نزدیک به 200 بازیکن در میجرلیگ آمریکا بازی می‌کردند که اولین آنها آلکس کار اسکول به عنوان پیچر در واشنگتون سناتورز به خدمت گرفته شد و تا سال 2006 از این کشور بیش از 20 بازیکن توانسته‌اند در مسابقات آل استار شرکت کنند، این کشور 3 بار قهرمان جهان شده است . پورتوریکو: در کلیه سنین لیگ‌های مختلف بیس بال در این کشور فعال است . از سال 1942 بازیکنان این کشور به میجرلیگ دعوت شدند و تا سال 2006 بیش از 210 بازیکن در سطح حرفه‌ای جهان بازی کرده‌اند . این کشور یکبار قهرمان جهان در سال 1951 در مکزیک شد . جمهوری دومنیکن : از کشورهای مطرح و صاحب نام بیس بال است و در مسابقات جهانی و المپیک حضور فعال داشته است . در سال 1956 تا 2006 بیش از 380 نفر از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند .هم اکنون بیش از 10 درصد بازیکنان میجر لیگ از این کشور هستند. این کشور در سال 1948 در کشور نیکاراگوئه قهرمان جهان شده است . مکزیک: لیگ‌های مختلفی در سنین مختلف در کشور مکزیک در ورزش بیس بال فعال هستند، از سال 1933 تا 2006 نزدیک به 100 بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . کلمبیا : اولین بار در سال 1902 شخصی به نام لویس کاسترو از این کشور به میجرلیگ راه یافت و تا به حال نزدیک به 10 بازیکن از این کشور در سطح حرفه‌ای میجرلیگ بازی کرده‌اند این کشور 2 بار قهرمان جهان شده است . پاناما : از سال 1955 الی 2006 نزدیک به 50 بازیکن از این کشور در میجرلیگ افتخار کسب کرده‌اند .در سطح ملی از رغیب های بزرگ و سرسخت برای کشورهای صاحب نام می باشد. نیکاراگوئه: از سال 1967 تا 2006 نزدیک به 10 بازیکن از این کشور در میجرلیگ بازی کرده‌اند . قاره آسیا: اکثر کشورهای این قاره عضو فدراسیون بین المللی بیس بال هستند و در اینجا فقط تاریخچه بیس بال را به طور مختصر در چند کشور مطالعه می‌کنیم . ژاپن : بیس بال از سال 1820 به ژاپن راه پیدا کرد و هم اکنون ورزش ملی این کشور محسوب می‌شود . این کشور بارها در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کرده و جزء قهرمانان بیس بال در آسیا بوده است . از این کشور نزدیک به 30 بازیکن از سال 1964 تا 2006 در میجرلیگ حضور داشته‌اند . ژاپن توانست در مسابقات کلاسیک جهان در سال 2006 قهرمان شود، این تیم در بازی فینال کوبا را مغلوب کرد و افتخار آسیا لقب گرفت.اطلاعات بیشتر را در قسمت بیس بال ژاپن مطالعه کنید . کره جنوبی: بیس بال در سال 1838 توسط یک هیأت اعزامی از آمریکا به کره راه یافت . سازمان بیس بال کره در سال 1982 با 6 تیم فعالیت خود را شروع کرد . از این کشور نیز بازیکنانی توانستند به سطح حرفه‌ای میجرلیگ راه پیدا کنند که مشهورترین آنها، پارک چان هو ، کیم بیانگ هیام بودند . کره در مسابقات جهانی ،‌ آسیایی و المپیک جزء تیم‌های مطرح و صاحب نام بوده و در سال 1982 قهرمان جهان شده است . تایوان : بیس بال به تایوان توسط ژاپنی‌ها معرفی شد، در سال 1895 توسط ژاپنی‌های مقیم در تایوان این بازی انجام می‌شد و در سال 1920 این بازی گسترش پیدا کرد و مردمان بومی تیم‌هایی تشکیل دادند و با ژاپنی‌های مقیم بازی می‌کردند . در سال 1931 این بازی وارد دبیرستانهای تایوان شد . در زمان جنگ جهانی دوم و کنترل چینی‌ها بر تایوان بیس بال در این کشور رو به فراموشی رفت . ولی در دهه 1950 این ورزش در جوانان رشد کرد و تیم‌های غیر حرفه‌ای زیادی بوجود آمدند و در سالهای 1969 تا 1982 تایوان فاتح مسابقات جوانان جهان بود . در سال 1984 مدال برنز المپیک لوس آنجلس را گرفت و در سال 1992 بارسلون دوم شد، در سال 1990 لیگ حرفه‌ای بیس بال در تایوان تأسیس شد . کشورهای دیگری چون چین، فیلیپین، پاکستان، هندوستان، تایلند و کشورهای عربی و آسیای میانه و بخصوص کشور خودمان ایران نیز در این رشته ورزشی فعالیت‌های خوبی دارند . بیس بال در ایران از سال 1368 با ایجاد انجمن و بعد از آن در سال 1372 به طور رسمی به عنوان فدراسیون بیس بال جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد . قاره اروپا : کنفدراسیون بیس بال اروپا (CEB) در سال 1953 تأسیس شد . در اروپا دو جام معتبر به نام‌های جام برنده‌ها و جام CEB برگزار می‌شود . ایتالیا و هلند دو کشور قدرتمند بیس بال اروپا هستند و کشورهای صاحب نام دیگر اسپانیا، بلژیک، روسیه، فرانسه، جمهوری چک، فنلاند ، یونان، سوئیس، سوئد، انگلستان و … هستند که در عرصه ملی و باشگاهی فعالیت‌های زیادی دارند . هلند: بیس بال در سال 1900 به هلند معرفی رشد . فدراسیون بیس بال هلند در سال 1912 تأسیس شد . اولین لیگ این کشور در سال 1922 راه اندازی شد و تیم کویک از آستردام فاتح اولین جام شد، هلند تا پایان سال 2006 ، 15 عنوان قهرمانی اروپا دارد و در بازی‌های المپیک نیز 2 بار پنجم شده، در مسابقات قهرمانی جهان عنوان بهتر از ششمی کسب نکرده و تا 2006 تعداد 4 بازیکن از این کشور در میجرلیگ حضور داشته‌اند . این کشور همه ساله مسابقات بین المللی را تحت عنوان (پورت) در روتردام برگزار می‌کند . ایتالیا: لیگ بیس بال ایتالیا از سال 1948 شروع به کار کرد ، 8 عنوان قهرمانی اروپا را در پرونده ملی خود تا سال 2006 دارد و اکثراً در فینال با تیم هلند رقابت داشته‌است. ایتالیا 2 بار مقام شمشمی المپیک را در افتخارات خود دارد و بهترین مقام جهانی این کشور در سال 1998 و عنوان چهارمی جهان بوده است . در اروپا از لیگ‌های معتبر در سنین مختلف برخوردار است . قاره اقیانوسیه : غیر از استرالیا و نیوزلند که در ورزش بیس بال صاحب نام هستند کشورهای دیگر این قاره نیز که تحت سلطه ژاپن و اسپانیا هستند دارای فدراسیون بیس بال می‌باشند . استرالیا : اولین بازی بیس بار در استرالیا در سال 1857 برگزار شد . در پایان قرن 19 رقابت‌هایی را آمریکایی‌ها در استرالیا بوجود آوردند که باعث پیشرت این ورزش در استرالیا شد، لیگ استرالیا در سال 1934 شروع شد و تیم ملی استرالیا در سال 1970 وارد مسابقات شد . افتخار استرالیا مدال نقره المپیک در سال 2004 در رشته ورزشی بیس بال و سافت بال است و چند بازیکن از این کشور در لیگ‌های آمریکا و ژاپن بازی می‌کنند .

بیسبال در ایران

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیمها به ۱۲ رسید

محبوبیت

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا به‌ویژه آمریکای شمالی و مرکزی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده آمریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوئه، ونزوئلا در قاره آمریکا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.

ورزش های گروهی - ویکی پدیا
ویرایش و تلخیص:آکاایران

فاطمه بیزادی

fatemehbizadi بازدید : 65 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

 

تاثیر مهم ورزش‌های هوازی بر افزایش مهارت‌های فکری

 انجام مداوم ورزش‌های هوازی و افزایش آمادگی

قلبی – عروقی باعث بالا رفتن مهارت‌های فکری و افزایش

حافظه می‌شوند.

 

مطالعات جدیدی که در مجله "عصب شناسی" منتشر شده است نشان می‌دهد که بالا بردن آمادگی قلبی – عروقی باعث افزایشحافظه و مهارت‌های فکری در میانسالی می‌شود.

 

دکتر جاکوب از دانشگاه مینسوتا می‌گوید: این مطالعاتی است که به افراد جوان یادآوری می‌کند تا با انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری سلامت مغزی خود را افزایش دهند.

 

داشتن آمادگی قلبی – عروقی به این معنا است که بدن می‌تواند به خوبی اکسیژن را به عضلات منتقل کند. به این ترتیب اکیسژن لازم به هنگامورزش جذب می‌شود.

 

 

در این مطالعات در سال اول، دو هزار و 747 مرد جوان سالم تستورزش دادند و 20 سال بعد از این افراد دوباره تست گرفته شد.

 

در این بررسی‌ها مشخص شد افرادی که فعالیت‌های هوای دارند در میانسالی مهارت‌های فکری بهتری خواهند داشت.

 

تحقیقات نشان داد که به ازای هر یک دقیقه‌ دویدن بر روی تردمیل فرد 0.12 کلمه بیشتر به یاد می‌آورد و در تستحافظه موفق تر خواهد بود. ضمناورزش کردن به روش‌های مختلف باعث افزایشانرژی و سلامت در زندگی می‌شود.

 

کاهش فعالیت و افزایش خطر بیماری‌های قلبی باعث کاهش کارایی شناختی در میانسالی می‌شود

 

فاطمه بیزادی

fatemehbizadi بازدید : 65 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (0)

دکتر بهزاد حیدرپور عنوان کرد: اهمیتورزش در افراد سالم و حتی بیمار کاملا مشخص شده یک متخصص طب ورزش،ورزش را عامل موثری در به تاخیر انداختن پیری زودرس عنوان کرد.

 

، به طوری که تنها در برخی موارد خاص که توسط پزشک تشخیص داده شودورزش کردن توصیه نمی‌شود.

 

به گفته این متخصص طب ورزش،ورزش بر فیزیولوژی بدن تاثیرات شناخته شده‌ای دارد، به طوری که انجام آن باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها وکبد شده، خونرسانی بهمغز و سایر ارگانها را نیز افزایش می دهد.

 

حیدرپور افزود: اگرچه برای افراد سالم نسخه ورزشی تقریبا مشابهی وجود دارد، اما در بیماران بسته به نوع بیماری و شرایط فرد نسخه ورزشی اختصاصی تجویز می‌شود.

 

پیری زودرس را با ورزش به عقب بیندازید

این متخصص طب ورزش، ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی با سرعت متوسط، دویدن ملایم، ورزشهای آبی و ورزشهای راکتی را بهترین نوعورزش برای سلامتی همه افراد عنوان کرد.

 

حیدرپور با بیان اینکه فاکتورهای مختلفی در تامین سلامت انسان نقش دارند، گفت: شیوه زندگی سالم عمدتا در گرو داشتن تغذیه سالم وورزش مناسب است.

 

وی خاطرنشان کرد: داشتن تغذیه سالم و انجامورزش مناسب علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی و مغزی از پیری زوردرس و استهلاک اندام نیز پیشگیری خواهد کرد.

 

این متخصص طبورزش تصریح کرد: در همین راستا توصیه می شود از دو سالگی به بعدورزش انجام شده و تا سنین بالاتر و حتی کهنسالی نیز این کار ادامه پیدا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: افراد بیمار حتما با مشاوره پزشک متخصص اقدام به انجام حرکات ورزشی کنند، زیرا به طور مثال خم و راست شدن‌های شدید در افرادی که دچار پوکی استخوان شده اند به سلامت ستون فقرات آنها آسیب می زند.

 فاطمه بیزادیبای بای

fatemehbizadi بازدید : 105 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (1)

پیاده روی خلاقیت را 60 درصد افزایش می دهد

نتایج مطالعه محققان  نشان می دهد که پیاده روی روزانه نه تنها باعثکاهش وزن می شود بلکه میزان خلاقیت فکری را تا 60 درصد افزایش می دهد.

 محققان  در این مطالعه سطح خلاقیت را در افراد حین پیاده روی و هنگام نشستن اندازه گرفتند. آنها متوجه شدند که نتیجه خلاقیت حین راه رفتن به طور متوسط 60 درصد افزایش می یابد.
بسیاری از افراد و شخصیت های موفق گفته اند که بهترین ایده ها موقع راه رفتن به مغزشان خطور می کند.

 خلاقیت در فرد بستگی به مکان راه رفتن ندارد به عبارت دیگر پیاده روی در محیط بسته یا باز اثر مشابهی در بروز خلاقیت فکری دارد.

محققان همچینن دریافتند که در مقایسه با نشستن، راه رفتن چه در داخل خانه بر روی تردمیل رو به یک دیوار خالی و یا پیاده روی در خارج از منزل در هوای تازه ( فعالیت هوازی) باشد، منجر به افزایش دو برابری واکنش های خلاقانه می شود.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 193
  • کل نظرات : 19
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 63
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 26
  • بازدید ماه : 63
  • بازدید سال : 1,194
  • بازدید کلی : 35,517